Prawdziwe zużycie paliwa: pierwszy koncern się pochwalił
To jeden z najbardziej pozytywnych skutków Dieselgate, afery Volkswagena. Pierwszy koncern - francuski PSA (Peugeot, Citroen i DS) - zdecydował się przeprowadzić prawdziwe drogowe testy zużycia paliwa, a nie takie w warunkach laboratoryjnych. Właśnie opublikowano wyniki 28 modeli trzech marek. Wyniki można było przewidzieć, auta palą więcej niż wcześniej podawano. Ale i tak brawa dla Francuzów za odwagę!
Wyniki prawdziwych testów
Testy, które dotąd przeprowadzano w laboratoriach, miały miejsce w okolicach Paryża. Auta jeździły 25,5 km po mieście, 39,7 km po drogach lokalnych i 31,1 km po autostradach. Były załadowane, miały odpaloną klimatyzację. Wyniki są o 1-3 litrów na 100 km gorsze od tych uzyskiwanych w sterylnych warunkach.
Dla przykładu spalanie Citroena C1 (82 KM) w laboratorium wynosiło 4,3 l, a na drogach 6,1 l. Identyczny wynik uzyskał C4 Cactus (110 KM). Gorzej poszło C4 Picasso BlueHDi (120 KM). Wcześniej podawano, że auto pali 3,9 l, teraz okazało się, że 6,5 l. Wyniki C4 Picasso Pure Tech (130 KM): w laboratorium 5 l, w podparyskiej rzeczywistości 7,4 l.
A jak poszło peugeotom?
2. Peugeot
Nową procedurę określono wraz z organizacjami pozarządowymi Transport & Environment (T&E) i France Nature Environnement (FNE). Jak wypadły w testach modele Peugeota?
Bardzo podobnie jak siostrzanej marki. Model 208 1,6 BlueHDi (120 KM) spalił w laboratorium 3 litry, a na drogach 4,7 l na 100 km. Różnica wynosi 1,7 l. W przypadku aut takich jak 2008 1,2 Pure Tech (110 KM) różnica to 2,3 l. A dla 308 1,2 Pure Tech (130 KM) - 2 litry. Najsłabiej wypadły samochody największe - 508 2.0 BlueHDi i 3008 1,2 Pure Tech (130). W laboratorium spalały odpowiednio 2,3 i 2,7 l mniej niż na drodze.
3. DS
Najbardziej ekskluzywna z marek koncernu PSA - DS (nowa marka wydzielona z Citroena) - również nie ustrzegła się radykalnych różnic. Jej modele palą na drogach 1,4-1,7 l więcej niż w laboratoriach.
Testowi poddano trzy modele DS. DS 3 BlueHDi (120 KM) pali w laboratorium 3,6 l, a na drogach 5 l na 100 km. DS 3 Pure Tech (110 KM) odpowiednio 4,2 l i 6 litrów, a DS 4 Blue HDi (120 KM) - 3,8 l i 5,4 l.
Koncern PSA pokazał to, co było wiadome od dawna, że koncerny zaniżają realne zużycie paliwa. Ciekawe, kiedy kolej na kolejnego odważnego, który nie będzie kłamał, że jego auto potrafi przejechać 100 km na 3 litrach paliwa. Opr. MAK