Trwa ładowanie...
d2qxx9o

Powiew świeżości

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Powiew świeżości
(Piotr Mokwiński)
d2qxx9o

*Fiat skutecznie realizuje ambitne plany wzrostu udziału na światowych rynkach, czego dowodem są liczne premiery w ostatnim czasie. Tym razem kolej przyszła na wielofunkcyjne Doblo. Prawie milion sprzedanych egzemplarzy pierwszej generacji oznacza, że ten model był jednym z najchętniej wybieranych aut w segmencie kombivanów. Idąc za ciosem, po 10 latach od premiery pierwszej generacji, zaprezentować Europejczykom produkt, jedynie w 3 procentach wykorzystujący podzespoły poprzednika. *

 (fot. Piotr Mokwiński)
((fot. Piotr Mokwiński))

Aż 450 mln euro kosztowało stworzenie w pełni dojrzałego pojazdu. Auto może poszczycić się przemyślaną funkcjonalnością i parametrami ładunkowymi, których konkurencja może póki co pozazdrościć. Nowe Doblo niemal w każdej dziedzinie przewyższa rywali możliwościami przewozowymi, co nie oznacza, że jest pozbawione wszelkich niedoskonałości. Dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej, auto zyskało sporo przestrzeni. Fiat jest dłuższy o 13,5 cm (439 cm), szerszy o 11,2 cm (183,2 cm), wyższy o 2,5 cm (184,5 cm), zaś rozstaw osi zwiększył się o 17 cm do wartości 277,5 cm. Imponujące wymiary przekładają się bezpośrednio na pojemność przedziału pasażerskiego. W wersji osobowej, miejsca z pewnością nie zabraknie dla pięciu dorosłych osób, natomiast za dopłatą można również zamówić dwa dodatkowe fotele wciśnięte do bagażnika. Wówczas przestrzeń ładunkowa z 790 litrów skurczy się do niecałych 200.

d2qxx9o

* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO FIATA DOBLO *

 (fot. Piotr Mokwiński)
((fot. Piotr Mokwiński))

Gdy samochód ma nam służyć do celów gospodarczych, możemy wybierać z aż siedmiu wersji zabudowy przedziału ładunkowego. W zależności od wariantu, Fiat oferuje do 4,2 m sześc. pojemności oraz ładowność na poziomie 1000 kg. Regularna powierzchnia i szerokość 123 cm między nadkolami, pozwolą zapakować nawet dwie europalety. Dodatkowym atutem będą rozsuwane drzwi boczne oraz podwójne skrzydło z tyłu, zapewniające łatwy załadunek jak i rozładunek. Pozycja za kierownicą zdecydowanie przybliżyła się do tej, znanej z aut typowo osobowych. Przed kierowcą roztacza się ergonomiczny kokpit zbliżony do innych modeli Fiata. Niewyszukana stylistyka deski rozdzielczej i logiczne rozmieszczenie wszelkich przełączników sprawia, że korzystanie z klimatyzacji, radioodtwarzacza, czy systemu
Blue&Me nie przysporzy najmniejszych kłopotów. Także dostęp do części pasażerskiej ułatwiają obustronne, przesuwne drzwi otrzymywane w standardzie. Szkoda tylko, że tylna kanapa nie składa się z trzech niezależnych siedzeń. Wówczas możliwości aranżacji wnętrza nie miałyby sobie równych w klasie kombivanów. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza są twarde i ponure w najniższej wersji wyposażenia, jednak na liście opcji możemy znaleźć czerwone lub niebieskie uzupełnienie kokpitu, niewątpliwie ożywiające atmosferę.

 (fot. Piotr Mokwiński)
((fot. Piotr Mokwiński))

Od strony mechanicznej, Fiat zastosował rozwiązania znane dotychczas z segmentu osobowego. O ile w przednim zawieszeniu zmiany w stosunku do poprzedniej generacji, okazały się kosmetyczne, to z tyłu zdecydowano się na układ niezależny oparty na systemie Bi-link wykorzystującym wahacze. Dzięki temu, nie tylko prowadzenie auta uległo zauważalnej poprawie, ale i zyskał na tym komfort jazdy oraz zwiększona ładowność.

d2qxx9o

Doczekaliśmy się również ciekawych jednostek napędowych. Pod maską nowego Doblo mogą pracować trzy silniki Diesla Multijet o mocy 90, 105 i 135 KM lub benzynowy motor 1,4 generujący 95 KM. Każdy z wariantów spełnia normy Euro 4 lub Euro 5, oraz został wyposażony w system Start&Stop. Naszym zdaniem, optymalnym wyborem będzie silnik wysokoprężny o mocy 105 KM uzyskiwanych z 1598 cm3. Dzięki momentowi obrotowemu na poziomie 290 Nm przy 1500 obr/min, nawet z pełnym obciążeniem, radzi on sobie bez trudu, zadowalając się przy tym umiarkowanym apetytem na olej napędowy.

 (fot. Piotr Mokwiński)
((fot. Piotr Mokwiński))

Póki co w salonach trwają wyprzedaże modelu zeszłorocznego, zatem przy odrobinie szczęścia można złowić prawdziwą okazję. My radzimy jednak zaczekać do końca lutego, kiedy u dealerów pojawią się pierwsze egzemplarze drugiej generacji. Za podstawową wersję z benzynowym silnikiem 1,4 przyjdzie nam zapłacić niespełna 50 tys. zł, ale już w standardzie otrzymamy Start&Stop, cztery poduszki powietrzne, hill holder jak i elektroniczne systemy wspomagające trakcję (ABS z EBD i ESP).

* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO FIATA DOBLO * Nowe Doblo nie jest rewolucją, ale raczej ewolucją. W stosunku do poprzedniej edycji, legitymuje się wyższym komfortem i przede wszystkim niezłymi możliwościami przewozowymi, dzięki którym powinno namieszać w segmencie kombivanów.

Piotr Mokwiński

d2qxx9o

Podziel się opinią

Share
d2qxx9o
d2qxx9o