Potwornie wściekły Włoch

Obraz
Źródło zdjęć: © Jakub Wielicki

Najczęściej widzimy go jako samochód nauki jazdy. Tymczasem Włosi przygotowali nowe wcielenie Grande Punto. Oprócz znaczka ze skorpionem na masce na pierwszy rzut oka nic się nie zmieniło. Tymczasem auto jeździ jak opętane. Oto Abarth, Punto Abarth.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Mercedes ma swoje AMG, BMW M-Power, a popularny włoski Fiat niedawno wskrzesił legendarną markę Abarth. Podobnie jak w latach 50. ubiegłego wieku legendarna firma, tym razem pod sztandarem włoskiego koncernu, zajmuje się ulepszaniem niektórych modeli Fiata. Jednym z nich jest właśnie Abarth Grande Punto.

Nie trzeba być znawcą motoryzacji, by odróżnić seryjnego Grande Punto od tego tryskającego jadem skorpiona. Już na pierwszy rzut oka widać potężne, czarne koła z czerwonymi zaciskami Brembo, obniżone zderzaki oraz zmienione logo.

* WIĘCEJ ZDJĘĆ PUNTO ABARTHA ZNAJDZIESZ TUTAJ * Równie sportowo jest w środku - czarne, twarde plastiki, w tym samym kolorze podsufitka oraz lakierowany na biało kokpit ze wstawkami z włókien węglowych. A do tego perfekcyjnie otulające kierowcę i pasażera kubełki oraz idealnie leżąca w dłoniach kierownica. Tylko drążek zmiany biegów ten sam, co w seryjnym aucie. A aż prosi się bardziej sportowy.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Najważniejsze zmiany w jadowitym Punto zaszły tam, gdzie ich nie widać. Na początek silnik. Niby niepozorny motor o pojemności 1.4 l, a dzięki turbinie i kilku sztuczkom inżynierskim, włosi wycisnęli z niego aż 155 KM. Jednak to nie wszystko. Najważniejsze jednak przy ruszaniu i przyspieszaniu są niutonometry, czyli siła z jaką silnik ciągnie auto do przodu. W normalnym trybie Punto ma 201 Nm, a to juz pozwala na całkiem dynamiczną jazdę.

Jednak się zmienia nie do poznania, gdy wciśniemy, umieszczony na konsoli środkowej, przycisk Sport Boost. Boost (z angielskiego kopniak) dodaje autu 29 Nm. Do tego maksymalny moment pojawia się już przy 3000 Obr./min. Niby niewiele, ale dzięki temu auto przeobraża się w prawdziwego demona, który może rywalizować z niejednym znacznie droższym i mocniejszym pojazdem.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Na szczęście Włosi nie zapomnieli również o zawieszeniu samochodu. Auto, które toczy się na 17-calowych, cienkich jak papier oponach o szerokości 205 mm, zachowuje się pewnie i stabilnie. Podczas jazdy na polskich, miejskich dziurawych drogach nie trzęsie zbytnio. Pozwala na komfortową, codzienną jazdę do sklepu i pracy.

Przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje autu, znanemu głównie z nauki jazdy, nieco ponad 8 sekund. Zaś jego prędkość maksymalna to 205 km/h. Mimo, że są to wartości, które i tak w polskich realiach, są abstrakcyjne, to kierowcy dostarczą wielu niezapomnianych przeżyć. Według producenta na przejechanie 100 km auto potrzebuje średnio 6,7 l/100 km. Jednak w rzeczywistości wartość ta oscyluje wokół 10 l.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Nie dziwi, że Włosi nie mówią na Abarthy Fiat. Każdy, kto choć przez chwilę mógł poczuć, co potrafi Punto Abarth, rozumie, że to wyjątkowe auto w zwykłym ubraniu. Największą zaletą Grande Punto Abarth jest cena. Za 155-konny, przyzwoicie wyposażony model trzeba zapłacić niespełna 65 tys. zł, co za tak szybkie auto jest kwotą niezbyt wygórowaną.

Jakub Wielicki

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025