Podczas wakacji w 6887 wypadkach zginęły 643 osoby, czyli 10 osób dziennie. Rannych zostało kilkanaście razy więcej, bo 8813. Wrzesień na drogach jest - jak pokazują ubiegłoroczne statystyki - jeszcze bardziej niebezpieczny niż miesiące letnie.
W 2011 roku we wrześniu wydarzyło się więcej wypadków niż w lipcu i sierpniu. - Użytkownikami drogi są nie tylko inni kierujący, ale także piesi. Rozpoczął się rok szkolny, więc więcej dzieci będzie pojawiać się na ulicach - ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Po powrotach z wakacji w miastach zwiększa się natężenie ruchu, co potęguje korki. Jadąc w korku, zachowujmy wzmożoną ostrożność i stosujmy się do zasady ograniczonego zaufania. Odstęp od poprzedzającego pojazdu nie powinien być mniejszy niż 1,5 m, jednocześnie też nie zostawiajmy zbyt dużej przerwy, żeby nie generować jeszcze większych przestojów. Nie wyprzedzajmy pasem pobocza z prawej strony i nie utrudniajmy powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony. Jeżeli postój jest dłuższy, możemy wyłączyć silnik, ale jeśli przesuwamy się do przodu w miarę systematycznie, nawet jeśli tylko o kilka metrów, to ciągłe gaszenie i odpalanie silnika jest niewskazane.
We wrześniu pojawiają się już pierwsze symptomy jesieni i następuje pogorszenie warunków jazdy: zmniejsza się liczba godzin, w czasie których jest widno, pojawia się mgła i częste opady deszczu. Wyjątkowo niebezpieczne jest w tym czasie również słońce, które może oślepić kierowców, świecąc nisko nad horyzontem. - W warunkach pogorszenia widoczności kierowcy powinni zachować wyjątkową ostrożność, zbliżając się do przejść dla pieszych. Również piesi powinni zadbać o to, by byli widoczni dla kierowców. Dzień jest coraz krótszy i coraz szybciej będzie robiło się ciemno, więc dobrze jest zaopatrzyć dzieci i siebie w elementy odblaskowe - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
O tej porze roku coraz częściej pojawia się mgła - jedno z najniebezpieczniejszych zjawisk atmosferycznych dla uczestników ruchu drogowego, wpływające na ograniczenie widoczności. Podczas mgły warto włączyć światła przeciwmgłowe przednie. Należy ograniczyć do minimum manewry zmiany pasa ruchu oraz wyprzedzania, a poza obszarem zabudowanym można dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania. - Kiedy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, można włączyć tylne światła przeciwmgłowe, jednak nie wolno zapominać o ich wyłączeniu w chwili poprawy widoczności, ponieważ możemy oślepić kierowcę jadącego za nami - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
sj