Ponad 90% kierowców w Europie ma za niskie ciśnienie w oponach, co powoduje o połowę szybsze ich zużycie, zwiększenie zużycia paliwa o niemal 3%, a także podnosi ryzyko utraty kontroli nad pojazdem.
Szybsze zużycie powoduje, że kierowcy wyrzucają około 56 milionów opon, obciążają środowisko dodatkowymi 18 milionami ton CO² i marnują około 15 miliardów €. Takie właśnie wnioski wyciągnięto z kontroli opon przeprowadzonych na 20 300 samochodach osobowych w 19 krajach UE w 2006r. Tylko 6,5% kierowców miało prawidłowe ciśnienie we wszystkich oponach, 54% miało nieco za niskie ciśnienie w oponach, a 39,5% miało co najmniej jedną oponę, która miała bardzo niski poziom ciśnienia (<1,5 Bara). 1 na 8 samochodów był zagrożony uszkodzeniem opon z powodu zbyt niskiego ciśnienia.
W Polsce za niskie ciśnienie w oponach miała prawie połowa przebadanych aut (43%). Stan bieżnika przedstawiał się dużo lepiej. U prawie 70% kierowców był prawidłowy.
Bezpłatne kontrole opon przeprowadzano w centrach handlowych oraz na parkingach publicznych w ramach kampanii na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach - „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą”. Akcja pod auspicjami Bridgestone i Fundacji FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) jest realizowana na całym świecie od 2005 r.
Akcja po raz drugi przeprowadzona będzie także w Polsce. „Twarzą” kampanii jest manekin testowy - „Dummy” - pełniący rolę „eksperta od bezpieczeństwa drogowego” i przekazujący zasady bezpiecznej jazdy:
· zawsze używaj fotelika do przewożenia dzieci
· zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa
· wyreguluj zagłówki
· regularnie sprawdzaj stan opon
Kampania promuje proste zalecenia, które mogą znacząco wpłynąć nie tylko na ograniczenie ilości wypadków z poważnymi obrażeniami, ale i ograniczyć ilość samych wypadków. Kampania wskazuje też wyraźnie na zagrożenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość czy jazda pod wpływem alkoholu.
Podczas akcji, bezpłatnie sprawdzana jest głębokość bieżnika i ciśnienie opon w samochodach kierowców odwiedzających centra handlowe. Kierowcy otrzymują ulotki informacyjne dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poradę w zakresie konieczności wymiany opon i najlepszego ich wyboru. Będzie można także z bliska podziwiać bolid Formuły 1.
Akcja rozpoczyna się 18 maja i potrwa do 7 października w wybranych miastach Polski.
Warszawa 18-20 maja
Centrum Handlowe JANKI
ul. Mszczonowska 305-090 Janki k/Warszawy
Czeladź k. Katowic 25-27 maja
M1 Centrum Handlowe
ul. Będzińska 80
Toruń 1-3 czerwca
Centrum Handlowe KOMETA
ul. Grudziądzka 162
Gdańsk 8-10 czerwca
Centrum Handlowe OSOWA
ul. Spacerowa 48
Opole 15-17 czerwca
REAL
ul. Sosnowskiego 16
Kraków 31 sierpnia– 8 września
M1 Centrum Handlowe
Al. Pokoju 67
Poznań 7-8 września
M1 Centrum Handlowe
ul. Szwajcarska 14
Bielsko-Biała 14-15.09
Galeria Sfera
ul. Mostowa 5
Szczecin 21-22 września
Centrum Handlowe Ster
ul. Ku Słońcu 69
Stargard Szczeciński 28-29 września
CH ZODIAK
ul. Kard. St. Wyszyńskiego 12/20
Łódź 5-7 października
M1 Centrum Handlowe
ul. Brzezińska 27/29