Policjanci polegli w walce ze smogiem
Kraków ruszył do walkę ze smogiem. Najcięższe działa wystawiła też tamtejsza drogówka, która zapowiedziała wyrywkowe badania spalin. Akcja miała ruszyć w środę o 10. Niestety nie ruszyła. Dlaczego?
Na przeszkodzie stanęła... pogoda. Okazało się, że policyjne analizatory spalin mogą działać wyłącznie w dodatnich temperaturach. Potwierdziliśmy to w warszawskiej drogówce.
– Nasze analizatory mogą działać w temp. powyżej 5 stopni Celsjusza, dlatego w najbliższych dniach na pewno nie planujemy kontroli pojazdów pod tym kątem – powiedział WP Moto rzecznik prasowy komendanta stołecznego policji asp. szt. Mariusz Mrozek.
Policjanci w Krakowie zapowiedzieli kontrole zarówno samochodów z silnikiami benzynowymi, jak i Diesla. W obu przypadkach badanie trwa ok 20 minut. Do rury wydechowej trzeba włożyć specjalną sondę, która analizuje zawartość spalin. W przypadku silników Diesla spaliny bada się dymomierzem, który określa spadek natężenia światła pomiędzy źródłem a odbiornikiem.
- Aby poprawnie przeprowadzić badanie spalin, muszą być spełnione określone warunki - tłumaczy Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego. - Temperatura otoczenia to jedno, ważna jest też temperatura silnika badanego pojazdu oraz obroty silnika - dodaje Krupiński.
Polskie przepisy mówią, że silnik podczas badania trzeba trzymać na maksymlanych obrotach. Jednak wiele nowych samochodów ma blokadę obrotów na biegu jałowym. To kolejny problem przy badaniu.
W razie przekroczenia norm grozi kierowcy mandat karny w wysokości do 300 zł, zabranie dowodu rejestracyjnego, skierowanie auta na badanie techniczne no i zakaz dalszej jazdy.
Jak dowiedzieliśmy się w warszawskiej policji, czasami nie potrzeba żadnych pomiarów, by odebrać dowód rejestracyjny i skierować samochód na badanie. Dzieje się tak w przypadku samochodów, które nadmiernie kopcą. Te wyłapywane sa "na oko".
A skąd ten dym? Wszystkiemu winna jest zbyt bogata mieszanka (za dużo paliwa względem powietrza) lub nieszczelność silnika i dostawanie się oleju do komory spalania.