Trwa ładowanie...

Policjanci polegli w walce ze smogiem

Kraków ruszył do walkę ze smogiem. Najcięższe działa wystawiła też tamtejsza drogówka, która zapowiedziała wyrywkowe badania spalin. Akcja miała ruszyć w środę o 10. Niestety nie ruszyła. Dlaczego?

Policjanci polegli w walce ze smogiemŹródło: PAP
dkd7zbv
dkd7zbv

Na przeszkodzie stanęła... pogoda. Okazało się, że policyjne analizatory spalin mogą działać wyłącznie w dodatnich temperaturach. Potwierdziliśmy to w warszawskiej drogówce.

– Nasze analizatory mogą działać w temp. powyżej 5 stopni Celsjusza, dlatego w najbliższych dniach na pewno nie planujemy kontroli pojazdów pod tym kątem – powiedział WP Moto rzecznik prasowy komendanta stołecznego policji asp. szt. Mariusz Mrozek.

Policjanci w Krakowie zapowiedzieli kontrole zarówno samochodów z silnikiami benzynowymi, jak i Diesla. W obu przypadkach badanie trwa ok 20 minut. Do rury wydechowej trzeba włożyć specjalną sondę, która analizuje zawartość spalin. W przypadku silników Diesla spaliny bada się dymomierzem, który określa spadek natężenia światła pomiędzy źródłem a odbiornikiem.

- Aby poprawnie przeprowadzić badanie spalin, muszą być spełnione określone warunki - tłumaczy Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego. - Temperatura otoczenia to jedno, ważna jest też temperatura silnika badanego pojazdu oraz obroty silnika - dodaje Krupiński.

dkd7zbv

Polskie przepisy mówią, że silnik podczas badania trzeba trzymać na maksymlanych obrotach. Jednak wiele nowych samochodów ma blokadę obrotów na biegu jałowym. To kolejny problem przy badaniu.

W razie przekroczenia norm grozi kierowcy mandat karny w wysokości do 300 zł, zabranie dowodu rejestracyjnego, skierowanie auta na badanie techniczne no i zakaz dalszej jazdy.

Jak dowiedzieliśmy się w warszawskiej policji, czasami nie potrzeba żadnych pomiarów, by odebrać dowód rejestracyjny i skierować samochód na badanie. Dzieje się tak w przypadku samochodów, które nadmiernie kopcą. Te wyłapywane sa "na oko".

A skąd ten dym? Wszystkiemu winna jest zbyt bogata mieszanka (za dużo paliwa względem powietrza) lub nieszczelność silnika i dostawanie się oleju do komory spalania.

dkd7zbv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dkd7zbv
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj