Tylko 6% Polaków, którzy kupili w 2007 r. samochód na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy.Jak wynika z najnowszego badania dotyczącego intencji zakupu samochodów, przeprowadzonego przez TNS OBOP, pomimo odnotowania lekkiego wzrostu sprzedaży nowych aut w 2007 roku, wśród kupionych w minionym roku samochodów nadal dominują auta pochodzące z drugiej ręki. Ponad połowa kupionych przez Polaków w roku 2007 samochodów (57%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.
W minionym roku Polacy przeznaczyli na samochód mniej niż rok wcześniej: średnia cena samochodu zakupionego w 2007 roku to 15 063 zł, a w 2006 roku - 17 376 zł. Pojazdy używane, podobnie jak w roku 2006, trafiają na polskie drogi najczęściej poprzez prywatny import (26%). Na podobnym poziomie są też zakupy dokonywane od osób prywatnych (znajomych oraz krewnych) - 19%. Natomiast w porównaniu z rokiem 2006, ponad dwukrotnie wzrosły zakupy samochodów za pośrednictwem ogłoszeń w Internecie (z 7% w 2006 r. do 15% w 2007 r.). Wzrost znaczenia Internetu znalazł swoje odbicie w spadku zainteresowania pozostałymi źródłami zakupu samochodów takimi jak ogłoszenia prasowe (spadek o 6 punktów procentowych do poziomu 11%) oraz komisy (spadek o 4 punkty procentowe do 14% w roku 2007).
- Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w roku ubiegłym z jednej strony napawa optymizmem, gdyż Polacy kupili więcej niż rok temu samochodów zarówno nowych jak i używanych. Z drugiej jednak strony może niepokoić brak wzrostu udziału samochodów nowych w ogólnej liczbie kupionych aut. Wśród kupionych pojazdów nadal dominują auta stare, ponad 10-letnie, co nie daje powodów do radości ani ich właścicielom, ani innym użytkownikom dróg w Polsce - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Źródło:Samar, TNS OBOP