Polacy tolerują przekraczanie dozwolonej prędkości

Obraz
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Polacy powszechnie tolerują przekraczanie dozwolonych prędkości na drogach. Są też przekonani, że przekroczenie prędkości do 10 km/h jest praktycznie bezkarne - wynika z badań zaprezentowanych w poniedziałek przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Aż 82 proc. ankietowanych twierdzi, że w Polsce nie jeździ się zgodnie z ograniczeniami prędkości; kierowcy są świadomi powszechnego łamania ograniczeń, ale większość z nich nie widzi w tym nic złego - wynika z sondażu przygotowanego przez pracownię badań opinii publicznej Millward Brown na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i resortu transportu. Jednocześnie 62 proc. ankietowanych uważa, że przekraczanie dozwolonej prędkości nie jest złe, o ile kierowca potrafi dostosować jazdę do warunków panujących na drodze. Jak wynika ze statystyk - najczęściej wypadki związane z prędkością mają miejsce w idealnych warunkach do jazdy - w dzień, przy dobrej pogodzie i na prostym odcinku drogi.

Najczęściej jesteśmy w stanie zaakceptować jazdę powyżej limitu o 10 km/h - takie zachowanie uważa za dopuszczalne 45-53 proc. Polaków (w zależności od ograniczenia). 17-27 proc. badanych kierowców akceptuje jazdę o 20 km/h powyżej limitu. Największe przyzwolenie przekraczania dozwolonej prędkości o 10 km/h jest na drogach z ograniczeniem do 50 km/h - 60 proc. badanych osób nie widzi w tym nic złego. Z badań wynika także, że Polacy akceptują przekraczanie prędkości, mimo iż zdają sobie sprawę z zagrożenia, jakie niesie za sobą takie zachowanie. 73 proc. badanych ma świadomość, że wypadek przy prędkości 70 km/h będzie poważniejszy w skutkach niż przy 60 km/h, a 66 proc., że przekroczenie prędkości o 10 km/h zwiększa ryzyko wypadku nawet przy dobrej pogodzie.

Według badań wysokie jest także przekonanie o bezkarności. Od 12 do 30 proc. respondentów (w zależności od ograniczenia) uważa, że można czuć się w Polsce bezkarnym, przekraczając prędkość o więcej niż 10 km/h. Badani uważają, że należy obawiać się konsekwencji przede wszystkim podczas mijania patrolu policji lub przejeżdżając obok fotoradaru. Z badań wynika także, że Polacy zgadzają się na większość metod egzekwowania przepisów drogowych. Niemal każdy akceptuje oznakowane fotoradary (89 proc.), zwłaszcza w okolicach szkół (95 proc.) oraz patrol policji stojący przy drodze (89 proc.). Kierowcy rzadziej akceptują patrol policji w nieoznakowanym radiowozie. Większość Polaków (73 proc.) uważa także, że w pewnych sytuacjach kierowcom za przekroczenie prędkości powinna grozić kara odebrania prawa jazdy. Jako powód takiego działania badania wskazują na wysokie, w tym podwójne, przekroczenia prędkości, w szczególności w terenie zabudowanym. A także, gdy przekraczając prędkość spowoduje się wypadek.

- Zarządzanie prędkością obok problemu ogromniej liczby ginących pieszych będzie priorytetem przy określaniu konkretnych działań administracji państwowej na lata 2014-2015. Jednym z najważniejszych działań będzie edukacja i kampanie społeczne podnoszące wiedzę i świadomość kierowców. W tym obszarze widzimy szczególną rolę właśnie dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - powiedział na konferencji prasowej sekretarz Rady Maciej Mosiej. - Generalnie jesteśmy za tym, żeby wprowadzić sankcje w postaci odebrania prawa jazdy za ekstremalną jazdę i przekroczenia - dodał Borys Burzawa z sekretariatu KRBRD.

Badanie opinii publicznej pt. "Przekraczanie dozwolonej prędkości" przeprowadziła firma Millward Brown między 21 a 28 sierpnia, na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1002 osób w wieku powyżej 15 lat. Według danych policji w 2012 r. na drogach doszło do 36 500 wypadków; zginęło w nich 3 500. osób, a 45 000 zostało rannych. Choć liczba zabitych była najniższa od 1989 r., to w przeliczeniu na milion mieszkańców jest wciąż wysoka w porównaniu z innymi krajami europejskimi. Najwięcej zgonów na milion mieszkańców było w ubiegłym roku na Litwie - 100, w Rumunii - 96 i w Polsce - 93.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025