Polacy budują pojazd napędzany przez Słońce – pierwszy odniósł wielki sukces

Eagle One to pierwsza wersja pojazdu napędzanego energią słoneczą, który został zbudowany przez studentów Politechniki Łódzkiej. Wygrał on międzynarodowy turniej w RPA, a jego następca, czyli Eagle Two, szykuje się na zwycięstwo w Australii.

Obraz
Źródło zdjęć: © Lodz Solar Team

Konstruktorzy pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego napędzanego energią słoneczną to zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej. Po sukcesie odniesionym podczas zawodów w Australii - Bridgestone World Solar Challenge 2015 - studenci sięgnęli po kolejne laury podczas drugiej w historii projektu rywalizacji bolidów napędzanych energią słoneczną - tym razem w RPA. Drużyna powróciła z południowej Afryki z pięcioma nagrodami zdobytymi podczas wyścigu pojazdów napędzanych energią słoneczną - Sasol Solar Challenge 2016. Podczas trwającego 8 dni przejazdu bolid Eagle One pokonał 2817 km na trasie z Pretorii do Kapsztadu jako pierwszy w historii wyścigu przedstawiciel klasy Cruiser, czyli pojazdów z miejscem dla pasażera.

Obraz
© Lodz Solar Team

Zespół ustanowił pierwsze rekordy w swojej kategorii, wysoko stawiając poprzeczkę swoim następcom, którzy wystartują w najbliższych edycjach wyścigu przez RPA. Są to: rekord liczby przejechanych kilometrów na całej trasie, rekord kilometrów pokonanych w ciągu jednego dnia oraz rekord ustanowionej prędkości. Przetarcie szlaków dla kolejnych reprezentantów klasy Cruiser to niejedyne osiągnięcie łodzian - zespół został wyróżniony nagrodą specjalną, Communication Award, przyznawaną za najlepszą relację medialną z eventu.

Podczas wyścigu drużyna zmierzyła się nie tylko z krętymi, górzystymi drogami
i wymagającym dystansem, ale także z niespodziewanym deszczem i poważną awarią silnika. Nieszczęśliwy wypadek nie przekreślił jednak jej udziału w zawodach, dzięki wparciu innych drużyn. Doskonałe przygotowanie bolidu zapewniło pomyślne zakończenie wszystkich testów, a także bezusterkowy przejazd przez całą południową Afrykę.

Obraz
© Lodz Solar Team

Podróż zaowocowała przede wszystkim cennym doświadczeniem, na bazie którego studenci we współpracy z Politechniką Łódzką i sponsorami przygotowują się do kolejnej edycji zawodów pojazdów napędzanych energią słoneczną Bridgestone World Solar Challenge w Australii, które odbędą się już w przyszłym roku.

Tym razem w zawodach wystartuje następca Eagle One. Przygotowywany na przyszły rok bolid pomieści w swoim wnętrzu kierowcę i trzech pasażerów. Redukcji ulegną wysokość, szerokość i masa bolidu, co korzystnie wpłynie na aerodynamikę projektowanego Eagle Two i o jedną trzecią zredukuje zużycie energii. Zastosowane zostaną panele słoneczne o większej sprawności oraz bardziej wydajne silniki. W efekcie współpracy ze studentami łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych stylistyka nowo powstającego bolidu zyska zupełnie inny charakter, znacznie odbiegający od rozwiązań zastosowanych przy budowie pierwszego „Orła”.

Obraz
© Lodz Solar Team

Konstrukcja nadwozia nie będzie już wymuszała zastosowania klatki bezpieczeństwa, jednocześnie zapewniając taki sam stopień ochrony pasażerów. Zmianie ulegnie również strategia - wzrośnie średnia prędkość przejazdu.

- Już nieraz udowodniliśmy, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych – zbudowaliśmy pierwszy polski pojazd napędzany energią słoneczną i dowiedliśmy jego niezawodności, przebywając około 3000 km w Australii, a rok później w RPA. Nie stoimy jednak w miejscu, chcemy się dalej rozwijać. Bazując na badaniach innowacyjnych technologii, stworzymy jeszcze bardziej efektywny i praktyczny pojazd, który z powodzeniem mógłby poruszać się po polskich drogach. Pokażemy, że stać nas na więcej! – mówi Paula Mierzejewska, koordynatorka projektu Lodz Solar Team.

Obraz
© Lodz Solar Team

Teraz studenci rozpoczynając proces budowy, wkraczają w najtrudniejszą fazę projektu. W związku z tym zespół nieustannie poszukuje partnerów, którzy razem z nim zechcą rozwijać innowacyjne, proekologiczne technologie i reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej.

Obraz
© Lodz Solar Team

oprac. Jakub Tujaka

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025