Podniesioną ręką pokażmy chęć przejścia przez jezdnię

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Podniesienie ręki przez pieszego przed wejściem na jezdnię ma zwiększyć jego bezpieczeństwo - zakłada rozpoczynająca się kampania społeczna Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i śląskiej drogówki.

Kampanię "Daj znak i przejdź bezpiecznie przez jezdnię" zainaugurowano w 19 lutego w katowickim Spodku. Organizatorzy mają nadzieję, że kampania, która nie epatuje liczbami ani obrazami tragicznych zdarzeń, upowszechni gest uniesionej ręki jako znak stosowany w codziennych relacjach pieszy - kierowca. Efektem ma być poprawa bezpieczeństwa w rejonie przejść dla pieszych, którzy w Polsce są najczęstszymi ofiarami wypadków drogowych.

Koncertom (m.in. zespołu Blue Cafe) towarzyszyły warsztaty, pokaz akrobatyczny czy prezentacja spotu filmowego. Do charakterystycznego gestu przed wejściem na jezdnię i w czasie przechodzenia przez nią zachęca w filmiku mający kojarzyć się z takim systemem komunikacji Indianin.

Według danych organizatorów kampanii w latach 2004-2014 na drogach w Polsce miało miejsce blisko 149 tys. wypadków z udziałem pieszych. Ponad 140 tys. osób zostało w nich rannych, a ponad 18 tys. osób zginęło. Przez wiele lat na polskich drogach traciło życie ok. 2 tys. pieszych rocznie, liczba ta zaczęła spadać od 2008 r.

Mimo to wskaźnik zabitych pieszych na milion mieszkańców - na przejściach bez sygnalizacji - pozostaje kilkakrotnie większy niż w Hiszpanii czy Niemczech. W Polsce wynosi on 4,8, podczas gdy w Hiszpanii - 1,3, w Niemczech - 0,8, a w Holandii - 0,6.

Policyjne analizy wykazują, że w 85 proc. takich zdarzeń winnymi wypadków z udziałem pieszych są kierujący pojazdami, a w 11 proc. - sami piesi. Główną przyczyną jest nieustąpienie pieszemu pierwszeństwa na przejściu.

Rozpoczynająca się kampania "Daj znak i przejdź bezpiecznie przez jezdnię" to kolejne działanie mające służyć bezpieczeństwu pieszych, w które angażuje się Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Śląska policja od 2009 r. angażowała się m.in. w działania kampanii "Rok pieszego" - mającej zachęcać pieszych do uwagi na drodze.

Policjanci z regionu koncentrowali się w niej na działaniach edukacyjnych m.in. odwiedzając przedszkola, szkoły i domy seniora czy uczestnicząc w festynach i innych lokalnych wydarzeniach. Pod kątem potencjalnie niebezpiecznych dla pieszych zachowań prowadzili kontrole drogowe.

udm

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła