Po legalizacji marihuany w USA wzrosła liczba wypadków

W styczniu 2014 roku w stanie Waszyngton sprzedano pierwszą legalną porcję marihuany. Po trzech latach od zmiany przepisów wyliczono, że nastąpił wzrost liczby wypadków i kolizji.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/CTK/Libor Sojka

Marihuana groźna na drodze

Idea umożliwienia legalnej sprzedaży marihuany ma wielu zwolenników. Argumentują oni, że zmiana przepisów zdecydowanie zmniejszyłoby przychody działających poza prawem dilerów czy skalę problemu dopalaczy. Przeciwnicy tego rozwiązania dostali jednak właśnie nowy oręż. Jak twierdzi amerykański Highway Loss Data Institute, udostępnienie marihuany do zastosowań „rozrywkowych” przynosi wzrost liczby wypadków.

HLDI śledziło statystyki drogowe trzech stanów - Waszyngton, Kolorado i Oregon - gdzie posiadanie sprzedawanie marihuany i posiadanie jej na własny użytek stało się legalne. Potem porównano je z innymi stanami, w których marihuana nie została zalegalizowana. Jak wyliczyło HLDI, wprowadzenie możliwości sprzedaży i posiadania marihuany do celów pozamedycznych spowodowało wzrost liczby zdarzeń drogowych. W przypadku Oregonu było to niespełna 5 proc., w Waszyngtonie 6 proc., a w Oregonie aż 14 proc. Teraz HLDI pracuje nad raportem dotyczącym liczby zdarzeń drogowych z ofiarami śmiertelnymi lub rannymi. Efekty mamy poznać jednak dopiero w 2020 roku.

Krytyka

Wyliczenia statystyczne HLDI budzą w Stanach Zjednoczonych spore emocje. Nie brakuje osób, które negują wnioski, do jakich doszedł instytut. Wcześniejsze opracowanie federalne nie udowodniło bezpośredniego związku pomiędzy legalizacją marihuany a liczbą zdarzeń drogowych. Jeśli natomiast przyjmie się metodę porównawczą wykorzystaną przez HLDI, to można otrzymać bardzo rozbieżne wyniki w zależności od tego, jakie stany się zestawi. Jeśli Kolorado porównamy z Wyoming, wzrost zdarzeń drogowych wyniesie tylko 3 proc. Jeśli Kolorado zestawimy z Utah, wzrost wyniesie aż 21 proc.

Badaczom nie udało się udowodnić powiązania pomiędzy liczbą wypadków a legalizacją marihuany dla celów medycznych.

Co będzie w Polsce?

Sejm przyjął projekt dotyczący legalizacji medycznej marihuany w Polsce. Choć nie będzie możliwe produkowanie jej w kraju, to chorzy będą mogli korzystać z niem dzięki receptom wypisywanym przez lekarza. Co to oznacza dla zmotoryzowanych?

Kontakt z marihuaną, podobnie jak z alkoholem, negatywnie wpływa na zdolność do prowadzenia pojazdów. Wszelkie oddziaływanie na władze poznawcze mija w czasie podobnym do tego, który potrzebny jest na rozłożenie nawet dużej porcji alkoholu - czyli po około 24 godzinach. Ślad zostaje jednak o wiele dłużej. Jak się okazuje, policyjne narkotesty pokazują wynik pozytywny nawet wtedy, gdy od kontaktu z marihuaną doszło przed ponad tygodniem. To może oznaczać kłopoty.

Problemem jest tutaj niedopracowane prawo. Przepisy dotyczące jazdy pod wpływem alkoholu przewidują próg stężenia, przed przekroczeniu którego wolno siadać za kierownicą. W przypadku narkotyków - w przeciwieństwie do Norwegii czy Danii - nie ma takiej cezury. W teorii karze podlega więc każdy, kto prowadzi samochód, mając w organizmie jakiekolwiek, nawet najmniejsze stężenie środków odurzających.

Zatrzymana osoba poddawana jest badaniu krwi, a próbka trafia do biegłych. To od nich zależy, jakie konsekwencje poniesie zmotoryzowana osoba. Jeżeli ekspert uzna, że dawka jest śladowa i nie miała wpływu na prowadzenie samochodu, postępowanie może zostać umorzone. Jeśli jednak werdykt będzie inny, w więzieniu można spędzić nawet dwa lata.

Źródło: IIHS, Policja

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła