WAŻNE
TERAZ

Urban jak czarodziej. Litwa zdobyta!

Pijani kierowcy w Polsce w 2018. Pierwszy rok od dawna bez poprawy

Alkohol uważany jest za jeden z największych problemów polskich dróg. Jak się okazuje, choć powinniśmy posypać głowę popiołem, w niektórych europejskich państwach jest jeszcze gorzej.

W 2018 r. policja przeprowadziła blisko 16,5 mln kontroli trzeźwości
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

(Nieco) mniej pijanych

W 2018 r. policja przyłapała 104 601 uczestników ruchu będących pod wpływem alkoholu. Oznacza to spadek o 4,5 proc. względem roku 2017. Wśród nich za kierownicą pojazdu mechanicznego siedziało 16 857 osób mających we krwi od 0,2 do 0,5 promila. (wzrost o 12 proc. względem 2017 r.) oraz 52 281 osób mających ponad 0,5 promila alkoholu we krwi (spadek o 5,5 proc. względem roku 2017).

Jak rozkładało się to w poszczególnych województwach? W woj. dolnośląskim w 2018 r. zatrzymano 6901 kierujących (nie tylko pojazdami mechanicznymi) w stanie nietrzeźwości. Chodzi o osoby, które miały we krwi ponad 0,5 promila alkoholu, a więc stanowiły największe zagrożenie. Po zestawieniu tej liczby z liczbą osób mieszkających w woj. dolnośląskim, okaże się, że zatrzymano 0,238 proc. jego mieszkańców.

Obraz
© WP.PL

Im ciemniejszy kolor na mapie, tym większa liczba pijanych kierowców w danych województwie.

W pozostałych województwach współczynnik ten wyniósł: woj. kujawsko-pomorskie - 0,188 proc., woj. lubelskie - 0,245 proc., woj. lubuskie - 0,209 proc., woj. łódzkie - 0,240 proc., woj. małopolskie - 0,187 proc., woj. mazowieckie - 0,199 proc., woj. opolskie - 0,266 proc., woj. podkarpackie - 0,160 proc., woj. podlaskie - 0,195 proc., woj. pomorskie - 0,164 proc., woj. śląskie - 0,203 proc., woj. świętokrzyskie - 0,255 proc., woj. warmińsko-mazurskie - 0,226 proc., woj. wielkopolskie - 0,191 proc. oraz woj. zachodniopomorskie - 0,267 proc.

"Pijanych" wypadków więcej

Fakt, że liczba nietrzeźwych kierujących nie spadła w 2018 r. tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, jest niepokojący. Co jeszcze gorsze, w ubiegłym roku wzrosła liczba wypadków spowodowanych przez pijanych kierujących.

W 2018 roku kierowcy pod wpływem alkoholu spowodowali 1614 wypadków, w których zginęły 203 osoby, a rannych zostało 1965 osób. W porównaniu do 2017 roku nastąpił wzrost: liczby wypadków spowodowanych przez tę grupę kierujących o 11 (+0,7 proc.), osób zabitych o 5 (+2,5 proc.) i osób rannych o 29 (+1,5 proc.). To szczególnie przykra informacja, bo przerwana została seria spadków zdarzeń spowodowanych przez nietrzeźwych. W latach 2011-2015 wynosił on rok do roku średnio 12 proc.

Obraz
© Policja

Nazwanie pijanych kierowców jednym z głównych problemów na polskich drogach to jednak znaczna przesada. Kierujący po alkoholu w 2018 r. stanowili 5,9 proc. wszystkich sprawców wypadków. W spowodowanych przez nich zdarzeniach zginęło 7,1 proc. spośród wszystkich ofiar. To oczywiście o 7,1 proc. za dużo, ale nie zmienia to faktu, że za pozostały, przeważający procent tragedii odpowiedzialni są trzeźwi, ale często nierozsądni kierowcy.

Polacy na tle Europy

Często przedstawia się naszych rodaków w myśl schematu Polak – pijany kierowca. Tymczasem okazuje się, że w Europie wcale nie mamy najwięcej na sumieniu. Według danych Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu w 2016 r. w Polsce pijani kierowcy odpowiadali za 6,5 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym. We Francji współczynnik ten wyniósł aż 29 proc., w Portugalii 28,9 proc., w Finlandii 23,8 proc., w Danii 14,2 proc., a we Włoszech 12,5 proc. Choć w wielu tych krajach wypadków jest mniej niż w Polsce, to zdecydowanie większa ich część jest powodowana przez pijanych kierowców. U nas najczęściej podawaną przez policję przyczyną wypadków jest niedostowanie prędkości do warunków jazdy.

Nie ma usprawiedliwienia dla siadania za kierownicą po alkoholu. Czas jednak odczarować dyskusję o pijanych kierowcach i nie zrzucać na ten karygodny margines odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach. W ślad za rosnącym brakiem akceptacji dla picia i wsiadania za kierownicę powinna iść niezgoda na nierozsądną, bezrefleksyjną czy agresywną jazdę trzeźwych.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025