Peugeot 208 GTI: miejski potworek

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

*Niegdyś klasa GTI zarezerwowana była tylko dla kompaktów. Po kilkunastu latach, także niewielkie auta miejskie otrzymały sportowy pierwiastek. Peugeot 205 z powodzeniem startował w bardzo wymagającej Grupie B, zaś jego cywilna odmiana dawała mnóstwo radości podczas codziennej eksploatacji. Spore zainteresowanie wśród klientów, zaowocowało wprowadzeniem na rynek kolejnej generacji przedstawiciela segmentu B z ostrym pazurem. *

Trzecia odmiana debiutuje w tym roku, jednak na najmocniejszą specyfikację musimy poczekać przynajmniej kilka miesięcy. Na genewskim salonie zobaczyliśmy, że Francuzi traktują bardzo poważnie swojego mieszczucha. Odpowiednio wyeksponowany 208 GTI przyciągał uwagę podrasowanym nadwoziem i atrakcyjnym wnętrzem, które mogliśmy podziwiać jedynie przez przyciemnione szyby.

Z zewnątrz poznamy go po 18-calowych felgach o rzadko spotykanym wzorze i kilku elementach, podkreślających jego zadziorność. Jego karoserię zdobią nakładki na progi, dodatkowe spojlery w przedniej i tylnej części pojazdu, a także chromowane zwieńczenie układu wydechowego i emblematy stanowiące o mocy zaklętej pod maską.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Najwięcej uwagi zwróciło natomiast wnętrze. To właśnie w nim spędzamy najwięcej czasu, dlatego konstruktorzy na piątkę wywiązali się ze swojego zadania. Jeśli taka wersja wejdzie do produkcji, w salonach powinny pojawić się kolejki. W topowej konfiguracji, deska rozdzielcza może zostać pokryta szlachetnym materiałem przeszytym białą nicią, na szycie kokpitu centralnego znajdzie się 7-calowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz, zaś mocno wyprofilowane fotele zachęcą do szybszego pokonywania zakrętów. Oprócz tego, przewidziano udogodnienia typowe dla tego segmentu. Dwustrefowa klimatyzacja automytczna, tempomat, czy rozbudowany komputer pokładowy, uchodzą w tej chwili za żelazny standard.

Źródłem napędu stanie się 200-konny silnik o pojemności 1.6 litra. Maksymalna moc i moment obrotowy w wysokości 275 Nm, uzyskano dzięki zastosowaniu wydajnej turbosprężarki. Wyśrubowane wartości trafią bezpośrednio na przednią oś za sprawą 6-stopniowej manualnej przekładni. Zważywszy na masę pojazdu i parametry najgroźniejszych konkurentów, możemy bez obaw założyć, że sprint do setki nie potrwa dłużej, niż 7 sekund. Seat Ibiza Cupra i Renault Clio RS, mogą czuć na plecach oddech gorącego "francuza".

Piotr Mokwiński

tb/

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła