| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/c5break01.jpeg',500,344) ) |
| --- | Przydatność kombi nie podlega dyskusji - to z reguły funkcjonalne, wygodne i pojemne auta. Opisywane poniżej modele mają na dodatek wiele nowoczesnych rozwiązań i nieźle jeżdżą.
Citroen C5 to typowy Francuz – wygodny i komfortowy. W samochodach tej marki spotkamy hydropneumatyczne zawieszenie powodujące, że samochód wręcz „płynie” po szosie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/passat_v-01.jpeg',500,333) ) |
| --- | Volkswagen Passat, znany już od 1974 roku, w najnowszej wersji nie zatracił swego pierwotnego charakteru – jest praktyczny, funkcjonalne i solidny.
Cechy szczególne
Passat to jeden z najważniejszych samochodów koncernu z Wolfsburga. W wersji kombi zapewnia wręcz rekordową pojemność bagażnika, jaką nie mogą się poszczycić inni konkurenci tego segmentu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/c5break02.jpeg',500,333) ) |
| --- | Pod jednym wszak warunkiem – jeśli zrezygnujemy z koła zapasowego na rzecz zestawu naprawczego. W przeciwnym wypadku pojemność bagażnika spadnie do 513 litrów i wtedy okazuje się, że to przeciętniak w tej klasie. Bezkompromisowy jest za to kufer Citroena, poza tym dzięki specjalnemu przyciskowi w jego bagażniku, można obniżyć próg załadowczy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/passat_v-02.jpeg',500,333) ) |
| --- | Pod względem ilości schowków minimalnie lepszy jest Citroen - pojemny schowek pasażera z przodu, pokaźne kieszenie w drzwiach oraz szuflady pod fotelami powodują, że mapy i inne drobiazgi łatwiej umieścić w C5 Break.
Zarówno kombi Citroena, jak i Volkswagena to duże auta, w których pasażerowie mają sporo miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Większy rozstaw osi w C5 Break powoduje, że minimalnie więcej miejsca na nogi mają pasażerowie Citroena. Narzekać na ciasnotę nie będą także podróżujący Passatem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/c5break03.jpeg',500,262) ) |
| --- | Z zewnątrz VW Passat ma jakby lżejszą linię, jest stylistycznie ciekawszy od C5, który po liftingu został wyraźnie odmieniony tylko w przedniej części nadwozia.
W Citroenie poprawiono za to jakość wykonania wnętrza. Nadal jednak tonacja kokpitu jest szara i mało przytulna, a przycisków w środkowym panelu jakby odrobinę za dużo. W Passacie dyskusyjna jest dwudzielność deski rozdzielczej, ale jakość materiałów w kabinie nie budzi zastrzeżeń.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/passat_v-03.jpeg',500,333) ) |
| --- | Standardowe wyposażenie w obu autach, jeżeli chodzi o najważniejsze elementy, jest takie samo. Jednak w C5 dopłaty wymaga tylko szyberdach, nawigacja satelitarna, skórzana tapicerka oraz lakier metalik. Natomiast w Passacie lista opcji jest dłuższa m.in. składane elektrycznie lusterka boczne, przednie światła przeciwmgielne i spryskiwacze reflektorów ksenonowych, które w Citroenie są montowane standardowo. Dziwi także konieczność dopłaty za radioodtwarzacz, który - przy tej cenie samochodu - mógłby być standardowym wyposażeniem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/c5break04.jpeg',500,333) ) |
| --- | *Silniki *
Gama silnikowa Citroena i Volkswagena jest bogata. W C5 można zamówić trzy jednostki benzynowe: 1.8/125 KM, 2.0 /140 KM, 3.0/207 KM oraz trzy nowoczesne jednostki wysokoprężne: 1.6 Hdi/109 KM, 2.0 Hdi/138 KM, 2.2 Hdi/170 KM z wtryskiem common rail.
Dwulitrowy diesel zapewnia kombi Citroena bardzo dobre osiągi, bez problemu radzi sobie na trasie mając komplet pasażerów i bagaże. Bezpieczeństwo wyprzedzania zapewnia również testowana jednostka Volkswagena. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/passat_v-04.jpeg',500,333) ) |
| --- | 140 KM pracuje jednak nieco głośniej, niż silnik konkurenta, pod tym względem kultura pracy jednostki napędowej HDi jest lepsza od silnika TDi, opartego na pompowtryskiwaczach. Jeśli chodzi o apetyt na paliwo, to oba samochody można uznać za oszczędne.
W Passacie oprócz silnika 2.0 TDi mamy jeszcze do wyboru słabszy, o mocy 105 KM oraz najmocniejszy 170-konny. Dostępnych jest także pięć jednostek benzynowych: 1.6/102KM, 1.6 FSI/115KM, 2.0 FSI/150KM, 2.0 TFSi/200KM, 3.2 V6 FSI/250KM.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/c5break05.jpeg',500,333) ) |
| --- | *Wrażenia z jazdy *
Miło i sympatycznie – to krótka charakterystyka wrażeń z podróży Citroenem C5 Break. Bardzo komfortowe hydropneumatyczne zawieszenie powoduje, że nawet wyboista droga nie jest dla nas nieprzyjemnym doznaniem. Dodatkowo wykorzystując możliwość podniesienia pojazdu specjalnym przyciskiem możemy się pokusić o pokonanie leśnej ścieżki, czy przejechać przez rozkopaną ulicę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11949/passat_v-05.jpeg',500,333) ) |
| --- | Wspomaganie kierownicy jest za to nieco za mocne, dzięki czemu nie mamy wrażenia panowania nad pojazdem w sytuacjach, wymagających szybkiej korekty toru jazdy. Nie jest to auto dla kierowców preferujących sportowy styl jazdy również z powodu miękkości zawieszenia – w ostrym łuku potrafi nerwowo zarzucić tyłem.
Pod względem trakcji zupełnie inny jest Passat Variant. Sprężyste, dość twarde zawieszenie gładko pokonuje nawet mocne zakręty, a o nierównościach informuje niezbyt nachalnie. Pewnie i stabilnie – tak podsumujmy własności jezdne Passata. Jest to także zasługa zastosowanego w nim wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Ciekawostką w Passacie jest elektromechaniczny hamulec postojowy, sterowany przyciskiem.
Podsumowanie
C5 Break to prawdziwy „rodzinny autobus”, komfortowy, wygodny, a z dieslem pod maską dynamiczny i oszczędny. Z kolei Passat Variant to z pewnością pojazd dla tych użytkowników, którzy cenią sobie dużą przestrzeń w środku i świetną ergonomię wnętrza, a także walory trakcyjne. Atutem Citroena jest z pewnością promocja cenowa, która obniża koszt zakupu tego auta aż o 28 tys. zł.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
** | | VW Passat Variant | Citroen C5 Break |
| --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | | + |
| Silnik | Remis | |
| Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
| Zużycie paliwa | Remis | |
| Wyposażenie | | + |
| Cena | Remis | |
Wybrane dane techniczne
| | VW Passat Variant 2.0 TDi | Citroen C5 Break 2.0 HDi |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/rzędowy | 4/16/rzędowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1968 | 1997 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 140/4000 | 138/4000 |
| Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 320/1750 | 320/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,1 | 10,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 203 | 200 |
| Pojemność bagażnika (l) | 513(605*)/1730 | 563/1658 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 66 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,9/8,4 | 6,3/8,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 477,5/182/151,5 | 484/178/151 |
| Rozstaw osi (cm) | 271 | 275 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 118 500 | 118 950 |
*w wersji bez koła zapasowego
Wybrane wyposażenie seryjne
| | VW Passat Highline | Citroen C5 Exclusive |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | 2250 zł | S |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Jarosław Zgirski |
|
| --- |