Naukowcy z Goodyeara opracowali technologię automatycznego utrzymania ciśnienia w oponach. Ma ona zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Utrzymanie właściwego ciśnienia jest bardzo istotne, szczególnie w autach użytkowych. Szacuje się, że każde 0,5 bara poniżej normy oznacza skrócenie dystansu możliwego do przejechania na litrze paliwa o 1 proc. To niewielka liczba, jednak przy dużych przebiegach powoduje spore straty.
Nowa technologia poza oszczędnością paliwa ma znacząco wydłużyć żywotność bieżników. W przypadku gdy ciśnienie jest o 10 proc. za niskie skraca się ona nawet o 9-16 proc.
System opracowali inżynierowie z Centrum Innowacji Goodyear w Akron (stan Ohio). W przyszłym roku planowany jest szeroko zakrojony test z udziałem flot pojazdów celem uzyskania informacji o sprawowaniu w warunkach roboczych. Oferta producenta ma obejmować ponad 400 różnych typów opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów. Prace nad technologią ATM dla samochodów osobowych mają się zacząć wkrótce.
ATM zostanie zaprezentowane podczas Targów Pojazdów Użytkowych w Hanowerze.
/ll