Oglądają nagrania i wyciągają wnioski. Filmy z wypadkami mają niezaprzeczalną zaletę

"Dzięki temu (…) k**** sto razy rozglądam się na wszystkie strony podczas jazdy", "Bardzo pouczająca kompilacja!" – piszą internauci pod filmikami przedstawiającymi wypadki na polskich drogach. Nagrania z kraksami przez niektórych traktowane są jako kontrowersyjna rozrywka. Mają jednak dużą zaletę. Pozwalają wyedukować lepszych kierowców.

Sytuacja jedna na milion? Nie, wystarczyło nie popatrzeć w lusterko
Źródło zdjęć: © Policja
Mateusz Lubczański

Srebrna Skoda zmienia pas, zajeżdża drogę innemu autu i ostro hamuje przed przejściem dla pieszych. Samochód z zamontowaną kamerą efektownie wjeżdża jej w zderzak. W kolejnej scenie – tym razem dziejącej się w nocy – pieszy pojawia się na przejściu znikąd. Nie ma odblasków, kierowca ledwo go zauważa. Omija mężczyznę wjeżdżając z impetem na trawę. Tym razem można mówić o szczęściu. Co jednak, gdy ono się wyczerpie?

Kompilacje i drastyczne sceny pozwalają zrozumieć, co może wydarzyć się, gdy zabraknie umiejętności i doświadczenia. Nadmierna prędkość, niewłaściwy stan techniczny, brak uwagi czy zwykłe chamstwo – przekrój przyczyn jest ogromny. Tego nie uczą na kursie jazdy, a wszystko podane jest w kilkuminutowej pigułce, która daje do myślenia.

Podczas kursu prawa jazdy nie pokazuje się drastycznych filmików. Nie przewiduje się tego w czasie dodatkowych szkoleń, które kiedyś w końcu zostaną wprowadzone. Wideo z kampanii społecznych – często okrojone – trafiały co najwyżej na rzutniki podczas kursów redukujących punkty karne. Te zajęcia, oczywiście płatne, zostaną zlikwidowane po 4 czerwca 2018 roku. Poza tym, skoro kierowca już pojawił się w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego po raz kolejny, znaczy pozwalał sobie na za dużo za kółkiem.

Materiału nie brakuje, a Polacy coraz chętniej dzielą się filmikami nie tylko w internecie, lecz i z policją.* W 2017 roku na skrzynki funkcjonariuszy trafiło ponad 10 tys. zgłoszeń, o ponad 2 tys. więcej niż w 2016 roku.* Jeszcze w zeszłym roku właściciele sklepów z kamerkami zauważyli znaczący wzrost zainteresowania sprzętem nagrywającym. Na drodze nie będziemy już anonimowi.

Ma to tym większy sens, że zachowania na drodze w ten sposób uczą się samochody – nie tylko autonomiczne. Jeden z producentów tak udoskonalił system utrzymania auta na pasie ruchu, że pojazd w ogóle nie potrzebuje wyraźnych linii. Jak? Wykorzystano nagrania z testów na całym świecie, gdzie oprogramowanie analizowało na setkach godzin nagrań pobocze. Tak nauczyło się wykrywać kontrast pomiędzy nim a asfaltem. Polecenie, by unikała wyjechania poza linie to już banał. To samo można zrobić z kierowcą.

Poprawy systemu szkolenia i egzaminowania młodych kierowców nie doczekamy się prędko. Nowelizacja ustawy o ruchu drogowym została podpisana, lecz start infrastruktury zostanie ogłoszony z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Kiedy? Tego w praktyce nie wiadomo. W tak zwanym międzyczasie zamiast ćwiczyć jeżdżenie po łuku, zerknijmy w nagrania wypadków. Ofiary śmiertelne przy parkowaniu to rzadkość. Zabici wskutek lekkomyślności to już inna historia.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne