Nowy Hyundai i30 – samochód dla wszystkich?

Obraz
Źródło zdjęć: © WP | Michał Sztorc

Hyundai ma ambitne plany. W ciągu najbliższych czterech lat (do roku 2020) chce stać się azjatycką marką samochodów numer jeden w Europie. W realizacji tego planu ma pomóc zaprezentowana właśnie, całkowicie nowa trzecia generacja Hyundaia i30.

Koreański producent wiąże ogromne nadzieje z nowym modelem. Jochen Sengpiehl, wiceprezes ds. marketingu Hyundai Motor Europe, odważnie przyznał, że Hyundai i30 to nowy samochód dla wszystkich. Chyba nie trzeba wyjaśniać, do jakiej marki i jakiego samochodu odnoszą się te słowa. Wygląda na to, że Hyundai jest pewny swego, skoro tak ostentacyjnie rzuca rękawice najmocniejszemu rywalowi. O tym, jak koreański producent przygotował trzecią generację i30 do walki o prym w segmencie, mieliśmy okazję przekonać się podczas europejskiej prezentacji modelu, jeszcze przed jego oficjalnym debiutem na Salonie Samochodowym w Paryżu.

Trzeba przyznać, że nowy Hyundai i30 jest na wskroś europejski. Kto wie, czy nie bardziej niż jego europejscy rywale. Został zaprojektowany i opracowany w Europie, tu również przechodził testy drogowe oraz wytrzymałościowe. W Europie będzie też produkowany. Projekt nowego i30 wydaje się bardziej dostojny – dopasowany do oczekiwań szerokiego grona kierowców ze Starego Kontynentu i spokojniejszy w porównaniu do poprzednika. Jego najbardziej wyrazistym elementem jest nowy kształt grilla, który szef designu Hyundaia, Peter Schreyer określa jako kaskadowy, a który zdradza nowe kanony stylizacyjne koreańskiej marki. Przypatrzcie się mu dobrze, ponieważ tak będą wyglądać sylwetki wszystkich nowych modeli Hyundaia.

Opracowując nowego i30, Hyundai bardzo uważnie słuchał swoich klientów. W efekcie w trzeciej generacji hatchbacka pojawia się szereg nowych technologii. Chodzi tu przede wszystkim o rozwiązania ułatwiające korzystanie ze smartfonów podczas jazdy, czyli systemy Apple CarPlay oraz Android Auto. We wnętrzu dominuje opcjonalny 8-calowy, dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego, zaś w standardzie otrzymujemy mniejszy, 5-calowy wyświetlacz. System nawigacyjny został nieco udoskonalony i posiada 7-letnią subskrypcję na usługi TomTom LIVE, informującą na bieżąco o ruchu drogowym, pogodzie czy fotoradarach. Ciekawym dodatkiem jest panel do bezprzewodowego ładowania telefonu umieszczony pod konsolą centralną. Nie sposób zapomnieć o całym spektrum elektronicznych asystentów kierowcy, znanych z wyższych modeli marki oraz nowym w ofercie Hyundaia systemie kontrolującym poziom zmęczenia kierowcy.

We wnętrzu można odczuć skok jakościowy, szczególnie w kwestii materiałów i wykończenia. Fotele mogą być obite przyjemną w dotyku niebieską skórą, a w opcji nawet wentylowane. Projekt kabiny niczym nie zaskoczy użytkowników Hyundaia. Położono nacisk na prostotę obsługi i czytelność wszystkich instrumentów. Hyundai chwali się, że w przypadku nowego i30 mamy czynienia z najbardziej przestronnym wnętrzem w segmencie, bagażnik zaś oferuje 395 l pojemności, co jest również jednym z najlepszych wyników.

Podczas krótkiego, statycznego pokazu nie było okazji do oceny właściwości jezdnych, ale deklaracje Hyundaia w tej kwestii są obiecujące. Co ważniejsze są podparte solidnymi fundamentami i tysiącami kilometrów pokonanymi na torze Nurburgring. Przede wszystkim Hyundai, jako jedyny producent samochodów, wytwarza własną stal, co sprawia, że od początku do końca ma kontrolę nad materiałem, z którego buduje pojazdy. W konstrukcji i30 zwiększono wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości do 53 proc., co z kolei pozwoliło na zwiększenie sztywności nadwozia o 1/5 w porównaniu z poprzednikiem i zmniejszenie jego masy o prawie 1/3. A to daje podstawy do twierdzenia, że nowy i30 będzie prowadził się znacznie lepiej niż obecna generacja.

W dodatku Hyundai deklaruje, że układ kierowniczy nowego i30 jest bardziej bezpośredni, a samochód generalnie daje odczucie bardziej zwinnego. Warto też zwrócić uwagę, że niezależnie od wersji silnikowej zastosowano wielowahaczowe zawieszenie tylne - czyżby przygotowanie do wersji z napędem 4x4?

Gama silników również została gruntownie zmodernizowana i oparta na nowych jednostkach z turbodoładowaniem. W chwili debiutu będzie można wybierać między nowym czterocylindrowym silnikiem 1,4 T-GDI z turbodoładowaniem – po raz pierwszy w samochodzie Hyundaia – o mocy 140 KM, trzycylindrowym silnikiem 1,0 T-GDI o mocy 120 KM, czterocylindrowym silnikiem 1,4 MPI a czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 1,6 l, który jest dostępny w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM. Nie zabraknie też sportowej wersji N, która ma mieć ponad 200 KM.

I30 będzie rodziną samochodów – przedstawiciele Hyundaia zdradzili podczas konferencji, że do 5-drzwiowego hatchbacka dołączy kombi oraz odmiana 3-drzwiowa (coupe). Poza sportową wersją N można oczekiwać również uterenowionych odmian z napędem 4x4. Sprzedaż i30 w Polsce rozpocznie się na początku przyszłego roku. Ceny w porównaniu do obecnej generacji mogą nieznacznie wzrosnąć, jednak auto będzie oferowane z bogatszym wyposażeniem standardowym.

Michał Sztorc/WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025