Trwa ładowanie...

Nowy crash test: gwiazdki poddane w wątpliwość

Nowy crash test: gwiazdki poddane w wątpliwośćŹródło: IIHS
ds2ij3u
ds2ij3u

Jednym z najważniejszych parametrów, decydujących o zakupie samochodu jest oferowane przez niego bezpieczeństwo. Jego poziom określają ośrodki, zajmujące się przeprowadzaniem prób zderzeniowych. Na Starym Kontynencie jest nim Euro NCAP. Okazuje się jednak, że przyznawane przez niego „gwiazdki” mogą być niewiele warte.

Wygląda na to, że czeka nas kolejna rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa oferowanego przez samochody. W 1997 r. powołano Euro NCAP – organizację, która bada, jak auta zachowują się podczas wypadków i w zależności od efektów przydziela im gwiazdki. Z czasem rynek pokazał, że liczba uzyskanych gwiazdek ma bezpośrednie przełożenie na wysokość sprzedaży samochodów. Stały się więc one bardzo cenne. Obecnie - choć otwarcie nie przyzna się do tego żaden producent - większość aut jest projektowana tak, by jak najlepiej przejść testy Euro NCAP, co nie musi oznaczać najwyższego stopnia ochrony w rzeczywistej sytuacji drogowej. W przypadku zderzenia czołowego, crash test wykonywany jest poprzez uderzenie autem w przeszkodę fragmentem, stanowiącym 40 proc. szerokości pojazdu. Użyteczność takiego testu zakwestionowali Amerykanie.

(fot. IIHS)
Źródło: (fot. IIHS)

Jak informuje IIHS, czyli Amerykański Instytut Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego, ok. 25
proc. spośród zdarzeń drogowych, w których pasażerowie giną lub zostają poważnie ranni, ma nieco inny przebieg. Jadące z przeciwnych kierunków samochody zderzają się jedynie wąskim pasem z przodu. Do takiego zderzenia może dojść, gdy kierowca rozpocznie manewr wyprzedzania bez zapewnienia sobie odpowiednio dużego odstępu od zbliżającego się auta. Kierowca jadący z drugiej strony zauważa niebezpieczeństwo i stara się uniknąć zderzenia, skręcając w prawo. Jeśli mu się nie uda, samochody zderzą się w sposób odtworzony w laboratorium IIHS.

(fot. IIHS)
Źródło: (fot. IIHS)

Biorąc pod uwagę raporty, dotyczące wypadków, Amerykanie ustanowili nowy standard testów zderzeniowych. Samochód uderza w nich czołowo w przeszkodę jedynie 25 proc. szerokości przedniego pasa. IIHS przetestowała już w ten sposób 11 pojazdów. Pod lupę wzięto wybrane modele klasy wyższej i luksusowe. Wyniki testów są zatrważające. Choć w standardowych testach dziewięć z nich osiągnęło najwyższe możliwe noty, nową próbę zadowalająco zdały jedynie dwa: Volvo S60 i niedostępna w Polsce Acura TL. Bardzo słabe wyniki zanotowały natomiast auta niemieckie.

ds2ij3u

Jako marginalny określono stopień bezpieczeństwa oferowany przez Volkswagena CC, czyli nową odsłonę Passata CC. Jak widać na zdjęciach, skutkiem uderzenia czołowego jest tu przesunięcie się przedniego koła za słupek drzwi. Podobny poziom bezpieczeństwa oferuje BMW serii 3. Jeszcze gorzej jest w Audi A4 i Mercedesie Klasy C. Obydwa samochody, produkowane przez naszych zachodnich sąsiadów w nowym teście zderzeniowym otrzymały najniższą możliwą notę. W przypadku auta z gwiazdą na masce, kierowca nie ma co liczyć na jakąkolwiek ochronę stóp, a jeśli chodzi o Audi, na poważne urazy narażone są biodra i uda. Pod lupę wzięto również dwa modele Lexusa: ES 350 oraz IS 250. Obydwa otrzymały najniższą notę.

(fot. IIHS)
Źródło: (fot. IIHS)

Czas pokaże, czy nowy test zaproponowany przez IIHS wejdzie do kanonu prób stosowanych przez wszystkie światowe organizacje, zajmujące się opiniowaniem samochodów. Jeśli tak się stanie, producenci aut będą
musieli wprowadzić poważne zmiany w projektowaniu klatek bezpieczeństwa. Prawdopodobnie przełoży się to na ceny pojazdów, ale najważniejszym skutkiem wprowadzenia nowego standardu będzie wyraźne podniesienie ochrony, oferowanej pasażerom.

Źródło: IIHS

tb/mw/tb

ds2ij3u
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
ds2ij3u
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj