Koniec przymykania oka. Od 1 stycznia duże zmiany w przeglądach

Od 1 stycznia 2021 r. mają obowiązywać nowe przepisy dotyczące badań technicznych. Największą nowością będą zdjęcia robione kontrolowanym pojazdom, ale pojawią się też inne zmiany. Niektóre z nich ucieszą kierowców, a inne już niekoniecznie.

badanie technicznePodczas badania technicznego diagnosta będzie robił zdjęcia.
Źródło zdjęć: © WP | Marcin Łobodziński
Szymon Jasina

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, jak będą wyglądać nowe zasady związane z obowiązkowymi badaniami technicznymi samochodów i motocykli. Najbardziej zauważalną nowością będzie robienie zdjęć przez diagnostów. Na fotografiach będzie uwieczniony pojazd z każdej z czterech stron oraz zegary. To ostatnie ma na celu potwierdzenie aktualnego stanu licznika. Nie tylko ma to dodatkowo ukrócić oszustwa, ale będzie też pomocne w sytuacji, gdy diagnosta popełni błąd podczas tworzenia wpisu w bazie. W takiej sytuacji zdjęcie pozwali zweryfikować stan faktyczny. Zdjęcia mają być przechowywane przez 5 lat.

O drugiej zmianie, która bez wątpienia ucieszy kierowców, mówiło się już od dawna. Teraz nie będzie trzeba czekać do ostatniego momentu, aby nie tracić dni okresu pomiędzy przeglądami. Zgodnie z nowymi zasadami, jeśli badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów odbędzie się maksymalnie 30 dni przed wyznaczonym terminem, to wpisana zostanie data wynikająca z poprzedniej kontroli. W ten sposób będzie można na badanie pojechać chwilę wcześniej, nie tracąc dni.

Z drugiej strony ustawodawca przygotował bat na spóźnialskich. Jeśli badanie techniczne odbędzie się ponad 30 dni po terminie, to wtedy w ramach kary będzie trzeba zapłacić za nie podwójnie. To ma zmotywować kierowców do przeprowadzania badań w terminie i zmniejszenie liczby pojazdów, które go nie mają. Dodatkowo diagności mają mieć obowiązek zrobienia pełnego badania, bez omijania niektórych jego punktów, co dziś nierzadko się zdarza.

Po latach od kontroli Najwyższej Izby Kontroli, która zauważyła nieprawidłowości, zmieni się też system nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Teraz każda z nich będzie musiała zostać skontrolowana przynajmniej raz w roku. Dodatkowo będą analizowane skargi na SKP. Teraz to Transportowy Dozór Techniczny (a nie starości) będzie odpowiadał za kontrolę diagnostów.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła