Nowe elementy wyposażenia od 1 listopada

Przepisy Unii Europejskiej od 1 listopada 2014 r. rozszerzają listę wymaganego wyposażenia w nowych samochodach. Są to rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, ale też pomagające ograniczyć zużycie paliwa. Najwięcej mówi się o czujnikach ciśnienia w oponach, ale nie jest to jedyny nowy wymóg.

Specjaliści zajmujący się samochodowym ogumieniem zauważają, że kierowcy często nie znają znaczenia tego elementu. Zapewnienie odpowiedniego ciśnienia w oponach przekłada się na bezpieczeństwo, zużycie paliwa i komfort jazdy. Często jednak ogumienie pompowane jest tylko podczas wymiany, a w krajach o łagodniejszym klimacie nie ma nawet tej okazji. Z tego powodu urzędnicy chcą dać wszystkim kierowcom narzędzie w postaci czujników ciśnienia w oponach, dzięki którym na desce rozdzielczej samochodu pojawi się informacja o potrzebie dopompowania. Zalety takiego rozwiązania są oczywiste, jednak są też wady.

Oczywistym jest koszt montowania wymaganych czujników w każdym samochodzie, ale na tym większe wydatki się nie kończą. Również wymiana opon w autach z takim osprzętem jest droższa i bardziej skomplikowana. Dodatkowym problemem jest ryzyko uszkodzenia czujnika i wysokie ceny części zamiennych.

Na tym jednak nie koniec. Lista obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów urośnie jeszcze bardziej. Od 1 listopada każde nowe auto sprzedawane w Unii Europejskiej musi być wyposażone w ISOFIX, czyli ustandaryzowany system montażu fotelików dziecięcych. Oprócz tego oparcie tylnej kanapy musi posiadać dodatkowe wzmocnienia chroniące pasażerów w razie wypadku. Ostatnim nowym wymogiem związanym z bezpieczeństwem jest system sygnalizujący niezapięcie pasów.

Dla unijnych urzędników ważne jest nie tylko bezpieczeństwo, ale też ekologia. Dlatego postanowili wprowadzić jeszcze jeden wymóg. Jest nim system podpowiadający kierowcy o zmianie biegów. Wyświetlane przez komputer informacje mówią, na jakim przełożeniu powinien jechać samochód, aby było to najbardziej ekonomiczne. Dzięki temu będzie możliwe ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła