Nowe teoretyczne egzaminy na prawo jazdy są dużo trudniejsze. Okazuje się jednak, że niektórzy mają łatwiej niż inni. Testy zostały przygotowane niezależnie przez dwie firmy i statystyki pokazują, że ich poziom trudności znacząco się różni.
Egzaminy teoretyczne miały przestać być czystą formalnością, a autorzy zmian tłumaczyli, że nowa forma będzie lepiej sprawdzać umiejętności i wiedzę przyszłych kierowców. W efekcie nowe testy są bardzo trudne i średnia zdawalność w lutym w całym kraju wyniosła tylko 16,93 proc. Statystyki pokazały jednak bardzo ważny fakt. Okazało się, że w niektórych ośrodkach jest łatwiej zdać niż w innych.
Nowe egzaminy zostały przygotowane przez dwie firmy - Instytut Transportu Samochodowego i Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. "Gazeta Pomorska" informuje, że zdawalność testów przygotowanych przez ITS wynosi 21,33 proc., natomiast w przypadku pytań przygotowanych przez PWPW tylko 12,54 proc. zdających uzyskuje pozytywny wynik. Wniosek nasuwa się od razu - testy przygotowane przez ITS są łatwiejsze. Potwierdza to dokładniejsza analiza danych zaprezentowanych przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej za okres od 21 stycznia do 20 lutego 2013 r.
W WORD-ach, gdzie przeprowadzane są egzaminy PWPW wyniki były dużo gorsze. W pierwszym miesiącu w Opolu zdało 8,75 proc., w Bydgoszczy - 12,24 proc, a w Krakowie - 14,42 proc. Na tym tle dużo lepiej prezentują się wyniki z ośrodków, gdzie wykorzystywane są testy ITS. W Katowicach pozytywny wynik udało się osiągnąć 21,07 proc. zdającym, we Wrocławiu było to 26,93 proc, natomiast w Lublinie 25,96 proc.
* SPRAWDŹ CZY ZDASZ NOWY EGZAMIN * Już przed wejściem w życie nowych przepisów wiele osób podejrzewało, że dwa różne zestawy pytań będą oznaczały nierówny poziom egzaminowania. Nie spodziewano się jednak, że różnice będą tak duże. "Gazeta Pomorska" informuje też, że w 2014 roku wszystkie 49 ośrodków egzaminacyjnych będzie musiało po raz kolejny rozpisać przetargi na wdrożenie egzaminów. Oznacza to, że swoje bazy pytań może zaoferować więcej firm, a to będzie oznaczać, jeszcze większe zróżnicowanie poziomu trudności egzaminów teoretycznych.
* DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU * sj, moto.wp.pl