Najpopularniejsze modele nowych aut w Polsce w 2016 roku
Jakie modele w 2016 roku wybierali zwykli zmotoryzowani?
Klienci indywidualni
Spośród 416 123 nowych samochodów sprzedanych w Polsce w 2016 roku aż 281 688 zostało zakupionych przez firmy. W wielu przypadkach o wyborze danego modelu decyduje wynik postępowania przetargowego. W innych precyzyjna analiza rynku pod kątem flotowych potrzeb przedsiębiorstwa. Zdarza się, że o wyborze tego, a nie innego modelu, decydują pakiety wyposażeniowe odpowiadające potrzebom zamawiającego. Jakie modele w 2016 roku wybierali zwykli zmotoryzowani?
Ranking najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych drastycznie różni się od wyniku ogólnego. Na kolejnych slajdach przedstawimy najpopularniejsze wśród kierowców modele. Dla każdego z samochodów podamy liczbę określającą sprzedaż w 2016 roku oraz wyrażony procentowo stosunek tej wartości do wyniku z roku 2015.
Dane pochodzą z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
10. Hyundai Tucson
Koreański SUV w nowym wcieleniu w 2016 roku znalazł w Polsce 2936 nabywców. Tucson ma niezaprzeczalne atuty. Zaliczyć do nich należy obszerną kabinę pasażerską, niską pozycję w fotelach, stosunkowo bogatą listę opcjonalnego wyposażenia, dobrze zestrojone zawieszenie, oszczędnego diesla oraz dobre wyniki testów zderzeniowych w Europie i USA. Piętą achillesową Tucsona jest mało precyzyjny układ kierowniczy.
9. Opel Mokka
Crossover niemieckiej marki na rynku indywidualnym zakończył rok 2016 z wynikiem 2990 sprzedanych sztuk, co względem wyniku z 2015 roku stanowiło poprawę o 6 proc. W roku 2017 wynik może być jeszcze lepszy dzięki oddaniu w ręce klientów Mokki X. Zmodernizowane auto posiada rozwiązania multimedialne znane z Astry, nowe światła, dobrze wyciszoną kabinę pasażerską i może być zamówione z napędem na przednią oś lub dołączanym 4x4.
8. Skoda Octavia
Faworytka firm nie wzbudza tak ogromnego zainteresowania wśród klientów indywidualnych. 3039 sztuk sprzedanych w 2016 roku i osiemnastoprocentowy wzrost popularności względem roku 2015 to jednak wciąż świetny wynik. Od lat Octavia zyskuje klientów ze względu na spore jak na segment C wymiary oraz brak poważnych wad, które moglibyśmy jej wytknąć. Rok 2017 pokaże, jak na popularność hitu naszych południowych sąsiadów wpłynie lifting, który obdarzył Octavię światłami o kontrowersyjnym wyglądzie.
7. Volkswagen Golf
Najpopularniejsze auto Unii Europejskiej w Polsce zajęło zaledwie siódme miejsce. 3109 sztuk sprzedanych w 2016 roku to o 2,5 proc. mniej niż w roku 2015. Na wyniku zaciążyła prawdopodobnie spalinowa afera Volkswagena. Rok 2017 może się jednak okazać łaskawszy dla niemieckiego kompaktu. Gotowa jest odświeżona wersja Golfa. Samochód będzie posiadał siedmiobiegowe skrzynie DSG, system wspomagający jazdę w korku, znany z Audi elektroniczym kokpit zamiast tradycyjnych zegarów i światła LED.
6. Toyota Auris
Ten model przez wielu zmotoryzowanych uważany jest za wzór niezawodności i trwałości, a nowy ranking częściowo potwierdza to przekonanie. Japoński kompakt wyróżnia się wysoką wartością rezydualną i obecnością w gamie jednostki hybrydowej. Zastrzeżenia można mieć do jakości niektórych materiałów wykończeniowych. Toyota Auris zakończyła rok 2016 wynikiem 3395 sprzedanych sztuk, co zapewniło modelowi 16-procentowy wzrost sprzedaży względem roku 2015.
5. Opel Corsa
3513 sprzedanych w 2016 roku sztuk oznaczało dla Opla spadek względem roku 2015 o 20,1 proc. Być może część niedoszłych klientów zdecydowało się na droższą Mokkę. Niemiecki mieszczuch przekonuje do siebie przestronnym wnętrzem i komfortowym zawieszeniem, a jego wadą jest mało precyzyjny układ kierowniczy.
4. Dacia Duster
Kupno tego modelu to najmniej kosztowny sposób na stanie się posiadaczem SUV-a. Auto nie rozpieszcza jakością wykonania czy nowoczesnymi technologiami, ale dla kogoś, kto od czasu do czasu zjeżdża z asfaltu jest rozsądną i tanią opcją. W 2016 roku polscy klienci indywidualni kupili 3578 szt. Dustera. Wolumen sprzedaży względem 2015 roku wzrósł o 34,8 proc.
3. Skoda Fabia
4584 sprzedane w 2016 roku Fabie mówią same za siebie - to jedno z ulubionych aut polskich klientów indywidualnych. Czeski mieszczuch stracił jednak względem 2015 roku 12,9 proc. - być może za sprawą zniknięcia efektu nowości. Fabia mogła też stracić przez aferę Volkswagena. Samochód o obszernym jak na swoją klasę wnętrzu dobrze się prowadzi, a w wersji kombi zaskakują przepastnym bagażnikiem.
2. Toyota Yaris
Skok względem 2015 roku na poziomie 19,3 proc. i 5466 samochodów sprzedanych w 2016 roku klientom indywidualnym to wynik miejskiej propozycji z Japonii. Do Toyoty klientów przyciąga przekonanie o bezawaryjności oraz obecność w gamie wersji hybrydowej.
1. Opel Astra
W 2016 roku wśród klientów indywidualnych największą wygraną jest Astra. Wraz z debiutem piątej generacji kompaktu Opla historia tego modelu nabrała rumieńców. Produkowany w Gliwicach samochód może pochwalić się szeregiem rzadko spotykanych w tym segmencie opcji i zdobył miano samochodu roku 2016. To zapewniło Astrze imponujący wzrost sprzedaży względem roku 2015 - o 51,6 proc. W 2016 roku klienci indywidualni kupili 5883 szt. tego samochodu.
Modele na dalszych pozycjach rankingu:
11. Renault Clio - 2 930 szt.
12. Skoda Rapid - 2891 szt.
13. Kia Sportage - 2744 szt.
14. Nissan Qashqai - 2571 szt.
15. Kia Rio - 2255 szt.
16. Fiat Tipo - 1979 szt.
17. Renault Captur - 1940 szt.
18. Toyota Corolla - 1930 szt.
19. Suzuki Vitara - 1827 szt.
20. Honda Civic - 1758 szt.
Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska