Trwa ładowanie...

Toyota Yaris Hybrid – bądź eko

Toyota Yaris Hybrid – bądź ekoŹródło: Piotr Mokwiński
d45pcyk
d45pcyk

Dynamika silnika benzynowego w połączeniu ze spalaniem niższym niż w dieslu jak magnes przyciąga klientów do niewielkich hybryd. Sprawdzamy, jak małe miejskie auto z ekonomicznym napędem spisuje się podczas codziennej eksploatacji.

Hybryda ma sens, jeśli jeździcie głównie w mieście. Yarisa wyposażono w 1,5-litrowy silnik benzynowy i wspomagający go niewielki motor elektryczny. Cały układ generuje 100 koni mechanicznych i zapewnia przyspieszenie do setki w 11,8 sekundy. Niewiele, ale nie jest to w końcu samochód do wyścigów na ¼ mili. Prędkość maksymalna to 165 km/h.

Miejską Toyotę sparowano z bezstopniową przekładnią, która korzystnie wypada, gdy delikatnie operujemy pedałem gazu. Jeśli lubicie dynamiczną jazdę, do kabiny przedostawać się będzie głośny dźwięk spod maski i dopiero wtedy wskazówka prędkościomierza w powolnym tempie zacznie wspinać się po kolejnych szczeblach skali. Wówczas wyraźnie wzrasta też zużycie paliwa. Przy dopuszczalnej autostradowej prędkości auto spala blisko 7 litrów. Jeśli w mieście szybko ruszacie spod każdych świateł, wynik na ekranie komputera pokładowego będzie podobny.

Wystarczy jednak nieco spuścić z tonu i wykorzystać potencjał 61-konnej jednostki elektrycznej. Dostarcza ona do układu aż 169 Nm od najniższej prędkości. Dzięki temu, delikatnie obchodząc się z pedałem gazu, japoński hatchback zacznie zużywać symboliczne ilości paliwa. W mieście nietrudno uzyskać spalanie 4,5 litra na setkę. W trasie niewiele więcej, bo 5 litrów. To sprawia, że zakup diesla traci sens. Tym bardziej, że w porównaniu z benzyną, koszty rutynowych przeglądów są niższe o około 200 złotych. Do tego dochodzi brak kłopotliwego osprzętu: koła dwumasowego i wtrysków. W hybrydzie nie znajdziemy też turbiny oraz filtra cząstek, a umiejętność oszczędzania energii podczas hamowania zaowocuje przedłużeniem żywotności hamulców.

Jak jeździć hybrydą?
Chcąc efektywnie wykorzystać potencjał hybrydy, trzeba nauczyć się nią jeździć - wypatrywać komunikatów na desce rozdzielczej i słuchać dźwięków dobiegających spod maski. Do tego dochodzi umiejętne operowanie pedałem gazu. Cierpliwi zostaną nagrodzeni niskim zużyciem paliwa. Bardziej dynamicznie nastawieni kierowcy będą narzekać na głośną pracę układu i niezbyt dobre zachowanie na zakrętach. Zawieszenie Yarisa ukierunkowano na niezły komfort jazdy na nierównych nawierzchniach. Auto zachowuje się dość stabilnie i nie podskakuje na podziurawionym asfalcie. Gorzej w przypadku szybkich łuków, gdzie we znaki daje się przeciętna precyzja układu kierowniczego, a także fotele bez trzymania bocznego.

d45pcyk

Limitowana wersja
Tegoroczna oferta Yarisa powiększyła się o limitowaną odmianę Selection. Wyróżnia ją dwukolorowe malowanie, a także bogate wyposażenie przedziału pasażerskiego. Znajdziemy w niej wielofunkcyjną kierownicę ze wstawkami z szarej, perforowanej skóry, ciemną podsufitkę, jak również dekoracyjne elementy utrzymane w kolorze Piano Black. Do tego należy doliczyć multimedialny system Touch 2 z dość wydajnym nagłośnieniem, nawigacją, kamerą cofania o przeciętnej rozdzielczości i możliwość ściągania poczty na dotykowy ekran. Jego obsługa jest intuicyjna, a szybkość działania nie pozostawia wiele do życzenia. System można sparować z zewnętrznymi nośnikami pamięci, choć nie wiadomo dlaczego, nie każde urządzenie jest rozpoznawane. Niemniej na pokładzie Toyoty jest dość przytulnie.

*Wnętrze *
Miejsca w pierwszym rzędzie nie brakuje. Regulacja foteli pozwala wybrać przyzwoitą pozycję, ale wyprofilowanie boczne właściwie nie istnieje. Zagadką pozostaje też tylko jeden, i to skromny, podłokietnik przewidziany dla kierowcy. Pasażer musi obejść się smakiem. Na asymetrycznie dzielonej kanapie przestrzeni wystarczy dla dwóch osób o wzroście do 180 centymetrów. Bagażnik o pojemności 286 litrów bez trudu pochłonie dwie średniej wielkości walizki.

Dobre wrażenie robi natomiast jakość materiałów wykończeniowych. Widać, że w tej kwestii konstruktorzy podglądali konkurencję i wyciągnęli słuszne wnioski. Znaczną część deski rozdzielczej wyłożono miękkimi tworzywami, co w tej klasie nie jest oczywiste.

Naszym zdaniem
Jeśli większość czasu spędzacie w mieście i na dodatek lubicie zabawę w ecodriving hybrydowy, Yaris spełni wasze oczekiwania. Zużywa niewiele paliwa, zapewnia niezły komfort i łatwo nim lawirować na zatłoczonych parkingach. Do tego jego eksploatacja nie powinna być kłopotliwa. W rankingach awaryjności „zielony” układ napędowy Toyoty wypada bardzo dobrze.

d45pcyk

To ciekawa alternatywa nie tylko dla benzynowych wersji, ale też dla silników wysokoprężnych. Tym bardziej, że hybrydowy Yaris jest jednym z tańszych samochodów z takim napędem na naszym rynku. Wspomagany silnikiem elektrycznym przedstawiciel segmentu B kosztuje 64 400 złotych (Active). Wyposażona w wiele elektronicznych udogodnień i licznych dekorów specyfikacja Selection to wydatek w wysokości 73 tysięcy. O 13 tysięcy więcej od 99-konnej odmiany zasilanej etyliną. Po dołożeniu automatycznej przekładni (w Hybrid w standardzie) i wliczeniu różnicy w spalaniu, bycie „eko” okazuje się tylko nieznacznie droższe. Im więcej kilometrów przejedziecie, tym różnica szybciej się zniweluje.

Piotr Mokwiński

d45pcyk

"Toyota Yaris Hybrid 2016" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy, elektryczny"
Pojemność silnika cm3 "1 497"
Moc KM / przy obr./min "75 / 4 800 / sil. el. 61"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "111 / 3 600 – 4 400 / sil. el. 169"
Skrzynia biegów "automatyczna, bezstopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "165"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "3,3 / 3,5 / 3,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "5,1 / 5,7 / 5,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "286 / 1 180"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "3 950 / 1 695 / 1 510"
Cena wersji podstawowej w zł "64 400"
Cena testowanego modelu w zł "78 900"
Plusy null
Minusy null
d45pcyk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45pcyk
Więcej tematów