Najmniej kłopotliwe większe SUV-y. Ranking "What Car?"

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

/ 10Modnie i bez problemów

Obraz
© Materiały prasowe

Motoryzacyjny świat oszalał na punkcie SUV-ów. Aktualnie ok. 35 proc. spośród kupowanych nowych aut stanowią właśnie takie modele. Większe z nich sprawdzają się nie tylko na co dzień, ale też podczas urlopowych wyjazdów z rodziną. Które modele sprawiają najmniej kłopotów?

Na to pytanie odpowiada brytyjski "What Car?". Wyspiarze posłużyli się ankietami. Zapytali 18 tys. posiadaczy aut o problemy, jakie mieli ze swoimi czterema kółkami w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wagę problemu, a także koszt i czas jego usunięcia. Na podstawie tych danych stworzono indeks, który określa, z jakim poziomem potencjalnych kłopotów musi liczyć się właściciel danego modelu. Im wyższa wartość indeksu, tym lepsza pozycja w rankingu.

Oto dziesięć najlepszych większych SUV-ów oraz trzy, które uzyskały najniższe noty.

22 proc. posiadaczy tego modelu zgłosiło usterki w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Najczęściej dotyczyły one karoserii, silnika oraz jego osprzętu. W dwóch trzecich przypadków mimo wystąpienia awarii można było jeździć autem. Zdecydowana większość problemów została naprawiona w ramach gwarancji.

/ 109. BMW X3; indeks: 91,5 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

W przypadku bawarskiego modelu aż 28 proc. użytkowników miało w ciągu ostatniego roku problem ze swoim autem. Najczęściej dotyczyły one silnika oraz elektryki. W dużym procencie awarie zostały usunięte w dniu ich zgłoszenia. Oczywiście w ramach gwarancji.

/ 108. Mazda CX-5; indeks: 92,1 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

Japoński samochód zepsuł się 24 proc. posiadaczy, jednak żadnego z ankietowanych nie zmusił tym samym do przerwania podróży. Najczęściej poddawał się system nawigacji oraz układ paliwowy.

/ 107. Land Rover Discovery; indeks: 92,8 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

24 proc. ankietowanych właścicieli brytyjskiej terenówki w ciągu ostatniego roku doświadczyło awarii. Najczęściej poddawały się osprzęt silnika, nadwozie, wydech, system paliwowy i wyposażenie wnętrza (w tym nawigacja). Choć w niektórych przypadkach na naprawę trzeba było czekać nawet tydzień, to wszystkie auta można było wciąż użytkować, a w większości przypadków sprawę załatwiano w ramach gwarancji.

/ 106. Volvo XC60; indeks: 94,5 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

W przypadku propozycji ze Szwecji usterki doświadczyło 21 proc. użytkowników. W XC60 najczęściej poddawała się elektronika niezwiązana z silnikiem. Większość aut mimo usterki nadawało się do jazdy, a problem często był zlikwidowany w dniu zgłoszenia. Wszystkie naprawy wykonano w ramach gwarancji.

/ 105. Hyundai Santa Fe; indeks: 94,6 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

Tylko 13 proc. właścicieli Santa Fe miało problem ze swoim autem. Najczęściej dotyczył on klimatyzacji, skrzyni biegów lub kół. W dwóch trzecich przypadków auta nadawały się do jazdy i tyle samo zostało naprawionych w ramach gwarancji.

/ 104. Volkswagen Touareg; indeks: 95,8 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

Niemal 23 proc. ankietowanych użytkowników tego modelu spotkało się z awarią. Najczęściej dotyczyły one karoserii czy wyposażenia wnętrza i nie były poważne. Niewielki odsetek aut miał problemy ze skrzynią biegów czy sprzęgłem. Ponad połowa aut mogła jeździć mimo wystąpienia awarii, wszystkie zostały naprawione w ramach gwarancji.

/ 103. Audi Q5; indeks: 96,3 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

Niedomagania układu paliwowego, karoserii, wyposażenia wnętrza i elektroniki niezwiązanej z silnikiem to problemy, z którymi w ciągu ostatnich 12 miesięcy musiało się skonfrontować 24 proc. ankietowanych posiadaczy Q5. Żadne z aut nie zostało wyłączone z użytku, wszystkie zostały naprawione na gwarancji.

/ 102. BMW X5; indeks: 98,3 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

Tylko 10 proc. użytkowników X5 zapytanych przez Brytyjczyków miało problemy ze swoim autem. Dotyczyły one silnika, systemu paliwowego, a także kół lub opon. Wszystkie egzemplarze nadawały się do jazdy mimo usterki, a awarie usunięto w ramach gwarancji w czasie krótszym niż tydzień.

10 / 101. Toyota RAV4; indeks: 99,6 proc.

Obraz
© Materiały prasowe

Japoński gigant rozłożył konkurencję na łopatki. Jedynie 4 proc. ankietowanych użytkowników RAV4 doświadczyło usterki. Dotyczyły one głównie elektronicznego osprzętu silnika. Awarie nie sprawiły, że samochód nie nadawał się do jazdy i wszystkie zostały usunięte w ramach gwarancji.

Brytyjczycy z "What Car?" postanowili ujawnić też krótką listę najbardziej kłopotliwych większych SUV-ów. Niechlubna pierwsza trójka przedstawia się następująco:

3. Range Rover Evoque; indeks: 73,2 proc. (usterka w przypadku 45 proc. aut),
2. Ford Edge; indeks: 70,7 proc. (usterka w przypadku 54 proc. aut),
1. Range Rover; indeks: 67,3 proc. (usterka w przypadku 50 proc. aut).

Z rankingiem "What Car?" warto się zapoznać. Choć można mu zarzucić, że powstał na podstawie ankiet, a nie danych mechaników, to jest on ciekawym uzupełnieniem zestawień publikowanych przez TUV czy ADAC.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy