Najmniej kłopotliwe większe SUV-y. Ranking "What Car?"
Modnie i bez problemów
Motoryzacyjny świat oszalał na punkcie SUV-ów. Aktualnie ok. 35 proc. spośród kupowanych nowych aut stanowią właśnie takie modele. Większe z nich sprawdzają się nie tylko na co dzień, ale też podczas urlopowych wyjazdów z rodziną. Które modele sprawiają najmniej kłopotów?
Na to pytanie odpowiada brytyjski "What Car?". Wyspiarze posłużyli się ankietami. Zapytali 18 tys. posiadaczy aut o problemy, jakie mieli ze swoimi czterema kółkami w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wagę problemu, a także koszt i czas jego usunięcia. Na podstawie tych danych stworzono indeks, który określa, z jakim poziomem potencjalnych kłopotów musi liczyć się właściciel danego modelu. Im wyższa wartość indeksu, tym lepsza pozycja w rankingu.
Oto dziesięć najlepszych większych SUV-ów oraz trzy, które uzyskały najniższe noty.
22 proc. posiadaczy tego modelu zgłosiło usterki w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Najczęściej dotyczyły one karoserii, silnika oraz jego osprzętu. W dwóch trzecich przypadków mimo wystąpienia awarii można było jeździć autem. Zdecydowana większość problemów została naprawiona w ramach gwarancji.
9. BMW X3; indeks: 91,5 proc.
W przypadku bawarskiego modelu aż 28 proc. użytkowników miało w ciągu ostatniego roku problem ze swoim autem. Najczęściej dotyczyły one silnika oraz elektryki. W dużym procencie awarie zostały usunięte w dniu ich zgłoszenia. Oczywiście w ramach gwarancji.
8. Mazda CX-5; indeks: 92,1 proc.
Japoński samochód zepsuł się 24 proc. posiadaczy, jednak żadnego z ankietowanych nie zmusił tym samym do przerwania podróży. Najczęściej poddawał się system nawigacji oraz układ paliwowy.
7. Land Rover Discovery; indeks: 92,8 proc.
24 proc. ankietowanych właścicieli brytyjskiej terenówki w ciągu ostatniego roku doświadczyło awarii. Najczęściej poddawały się osprzęt silnika, nadwozie, wydech, system paliwowy i wyposażenie wnętrza (w tym nawigacja). Choć w niektórych przypadkach na naprawę trzeba było czekać nawet tydzień, to wszystkie auta można było wciąż użytkować, a w większości przypadków sprawę załatwiano w ramach gwarancji.
6. Volvo XC60; indeks: 94,5 proc.
W przypadku propozycji ze Szwecji usterki doświadczyło 21 proc. użytkowników. W XC60 najczęściej poddawała się elektronika niezwiązana z silnikiem. Większość aut mimo usterki nadawało się do jazdy, a problem często był zlikwidowany w dniu zgłoszenia. Wszystkie naprawy wykonano w ramach gwarancji.
5. Hyundai Santa Fe; indeks: 94,6 proc.
Tylko 13 proc. właścicieli Santa Fe miało problem ze swoim autem. Najczęściej dotyczył on klimatyzacji, skrzyni biegów lub kół. W dwóch trzecich przypadków auta nadawały się do jazdy i tyle samo zostało naprawionych w ramach gwarancji.
4. Volkswagen Touareg; indeks: 95,8 proc.
Niemal 23 proc. ankietowanych użytkowników tego modelu spotkało się z awarią. Najczęściej dotyczyły one karoserii czy wyposażenia wnętrza i nie były poważne. Niewielki odsetek aut miał problemy ze skrzynią biegów czy sprzęgłem. Ponad połowa aut mogła jeździć mimo wystąpienia awarii, wszystkie zostały naprawione w ramach gwarancji.
3. Audi Q5; indeks: 96,3 proc.
Niedomagania układu paliwowego, karoserii, wyposażenia wnętrza i elektroniki niezwiązanej z silnikiem to problemy, z którymi w ciągu ostatnich 12 miesięcy musiało się skonfrontować 24 proc. ankietowanych posiadaczy Q5. Żadne z aut nie zostało wyłączone z użytku, wszystkie zostały naprawione na gwarancji.
2. BMW X5; indeks: 98,3 proc.
Tylko 10 proc. użytkowników X5 zapytanych przez Brytyjczyków miało problemy ze swoim autem. Dotyczyły one silnika, systemu paliwowego, a także kół lub opon. Wszystkie egzemplarze nadawały się do jazdy mimo usterki, a awarie usunięto w ramach gwarancji w czasie krótszym niż tydzień.
1. Toyota RAV4; indeks: 99,6 proc.
Japoński gigant rozłożył konkurencję na łopatki. Jedynie 4 proc. ankietowanych użytkowników RAV4 doświadczyło usterki. Dotyczyły one głównie elektronicznego osprzętu silnika. Awarie nie sprawiły, że samochód nie nadawał się do jazdy i wszystkie zostały usunięte w ramach gwarancji.
Brytyjczycy z "What Car?" postanowili ujawnić też krótką listę najbardziej kłopotliwych większych SUV-ów. Niechlubna pierwsza trójka przedstawia się następująco:
3. Range Rover Evoque; indeks: 73,2 proc. (usterka w przypadku 45 proc. aut),
2. Ford Edge; indeks: 70,7 proc. (usterka w przypadku 54 proc. aut),
1. Range Rover; indeks: 67,3 proc. (usterka w przypadku 50 proc. aut).