Najmniej kłopotliwe modele w poszczególnych segmentach

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Mecik
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

/ 9Ranking "What Car?"

Obraz
© East News | Piotr Mecik

Awaryjność jest dla nabywców samochodów nie mniej istotna niż uroda, funkcjonalność czy właściwości trakcyjne auta. Które modele zasługują na największe uznanie, a które lepiej omijać? Sprawdźmy, co sądzą o tym Brytyjczycy.

ADAC, DEKRA i TUV to organizacje, których rankingi przywołuje się najczęściej, gdy chodzi o awaryjność samochodów. Niemcy opierają się na twardych danych, uzyskanych wskutek interwencji pomocy drogowej czy jako efekt przeprowadzanych przeglądów pojazdów. Nie każda jednak usterka prowadzi do unieruchomienia pojazdu, a wielu właścicieli aut naprawia niedomagania przed pojawieniem się u diagnosty. Warto więc również zapoznać się z innym spojrzeniem na kwestię awaryjności.

Taką okazję daje ranking "What Car?". Brytyjczycy na podstawie 18,2 tys. ankiet właścicieli samochodów stworzyli ranking przedstawiający najmniej i najbardziej kłopotliwe modele w poszczególnych segmentach. Pod uwagę brano nie tylko to, czy usterka wystąpiła, ale też to, ile kosztowało jej usunięcie.

Każdemu z modeli przyznano wyrażony w procentach współczynnik. Im jest on wyższy, tym lepiej. Oto zestawienie.

/ 9Duże SUV-y: Toyota RAV4

Obraz
© Materiały prasowe

Zaczynamy od najbardziej popularnej ostatnimi laty kategorii pojazdów, czyli SUV-ów. Wśród tych, które w Europie określane są jako duże, prym wiedzie Toyota RAV4 czwartej generacji. To jeden z modeli, które zapoczątkowały modę na tego typu pojazdy. Współczynnik określony przez "What Car?" dla tego modelu wyniósł 99,6 proc. Tylko 4 proc. spośród użytkowników RAV4 zadeklarowało kłopoty z samochodem. Najczęściej dotyczyły one elektroniki związanej z silnikiem. W tym segmencie najgorzej poradził sobie Ford Edge. Aż 54 proc. jego użytkowników zgłaszało problemy.

/ 9Luksusowe SUV-y: BMW X5

Obraz
© Materiały prasowe

Trzecia generacji BMW X5, produkowana w latach 2013-2018, zyskała największe uznanie wśród SUV-ów z wyższej półki. Indeks "What Car?" w jego przypadku wyniósł 98,3 proc. Jedna dziesiąta spośród użytkowników X5 zgłosiła usterki i dotyczyły one głównie diesli. Najczęściej psuł się silnik, układ paliwowy i koła. W tej grupie aut najgorzej wypadł Range Rover, który zanotował wynik wynoszący 67,3 proc.

/ 9Samochody luksusowe: Mercedes Klasy E

Obraz
© Materiały prasowe

Produkowany pomiędzy 2009 a 2016 r. Mercedes Klasy E budził kontrowersje wyglądem świateł. Według Brytyjczyków nie można jednak mu zarzucić awaryjności. Indeks na poziomie 92,4 proc. jest tego najlepszym dowodem. Usterki najczęściej dotyczyły niezwiązanej z silnikiem elektroniki oraz akumulatora. Wśród aut tego segmentu najgorzej poradził sobie Jaguar XF, który otrzymał ocenę 81,9 proc.

/ 9Kompaktowe SUV-y: Kia Sportage

Obraz
© Materiały prasowe

Samochody tego typu zdeklasowały już kompakty jako pojazdy rodzinne. Dla ceniących niezawodność – przynajmniej zdaniem Brytyjczyków – najlepszym wyborem jest Kia Sportage. Model uzyskał ocenę równą 97,8 proc. Kłopoty dotyczyły tu hamulców, wydechu oraz nawigacji GPS. Najmniej solidnym SUV-em tego rodzaju okazał się Nissan Qashqai, któremu przyznano index wynoszący 79 proc.

/ 9Minivany: Mercedes Klasy B

Obraz
© Materiały prasowe

Niemiecka propozycja w gasnącym segmencie minivanów uzyskała indeks wynoszący 95,9 proc. Ankietowani właściciele Klasy B najczęściej narzekali na kłopoty z akumulatorem, układem paliwowym oraz skrzynią biegów. W segmencie najgorzej spisał się Citroen C4 Picasso, który zasłużył na indeks wynoszący 86,2 proc.

/ 9Segment D premium: Volvo V60

Obraz
© Materiały prasowe

Szwedzkie kombi to ciekawa alternatywa wobec niemieckiej konkurencji. Jak się okazuje, również niezawodna. V60 otrzymał indeks wynoszący 99,3 proc. Jedynie 6 proc. właścicieli auta miało jakiekolwiek problemy. Najgorzej w grupie wypadł Mercedes Klasy C, który otrzymał ocenę na poziomie 83,1 proc.

/ 9Małe samochody: Toyota Yaris

Obraz
© Materiały prasowe

Indeks wynoszący 100 proc. mówi sam za siebie. Niezawodność to cecha, którą w Yarisie użytkownicy cenili najwyżej. Które auto jest po drugiej stronie skali? Znalazł się tam Peugeot 208. Co prawda tylko 15 proc. francuskich samochodów miało problemy, ale za to były one poważne.

/ 9Samochody komapaktowe: Hyundai i30

Obraz
© Materiały prasowe

Druga generacja koreańskiego modelu segmentu C zasłużyła na indeks wynoszący 98,9 proc. Tylko 6 proc. właścicieli zgłaszało usterki. Najczęściej dotyczyły one skrzyni biegów lub sprzęgła. Wśród kompaktów najgorzej spisał się Peugeot 308 – indeks to 81,5 proc.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025