Najciekawsze SUV-y na Poznań Motor Show

SUV-y to jedna z najbardziej rozwijających się grup samochodów. Podczas Poznań Motor Show odbyła się prezentacja kilku ciekawych egzemplarzy należących do tej kategorii

Obraz

/ 10Mazda CX-9

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Rzadki okaz na polskich drogach i w ograniczonej liczbie sprowadzany do Polski przez importera. Szybko znajduje nabywców, a niedawno przeszedł tuszujący zmarszczki lifting. Poprawiono zewnętrzną stylizację nawiązując do pozostałych modeli marki i wprowadzono kosmetyczne zmiany wewnątrz. Do napędu SUV-a wielkości Kii Sorento i Mercedesa ML użyto wolnossącej jednostki benzynowej o pojemności 3,7 litra. 6-cylindrowe V6 rozwija 277 koni mechanicznych i 367 Nm momentu obrotowego. Rozpędza auto do setki w 7,9 sekundy, osiągając maksymalnie 192 km/h. Samochód ma ponad 5 metrów długości, 1963 kilogramy masy własnej i zmieści na pokładzie 7 osób. Bagażnik po rozłożeniu siedzeń ma pojemność 1911 litrów.

/ 10Mercedes G63 AMG Crazy Color Edition

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Jeśli nudzi Cię podstawowy wariant Klasy G w najmocniejszej specyfikacji AMG, warto zainteresować się limitowaną edycją Crazy Color (dopłata od 15 do 20 tysięcy euro). Kontrowersyjna wersja wyróżnia się niedostępnymi wcześniej lakierami nadwozia: Solar Beam, Tomato Red, Sunset Beam, Galactic Beam i Alien Green. Wszystkie są bardzo wyraziste i okraszone jeszcze pakietowymi detalami w postaci czarnych zderzaków, utrzymanych w tym samym kolorze aluminiowych obręczy, a także ozdobnych listew wokół auta. Wewnątrz przeszycie tapicerki uzupełnia się z barwą karoserii, natomiast reszta pozostaje już indywidualną koncepcją klienta. Lista opcji dodatkowego wyposażenia Klasy G nie ma końca. Pod kątem mechanicznym, niemiecka terenówka też nie ma sobie równych. 5,5-litrowe V8 rozwija 544 KM i 760 Nm momentu obrotowego. Setkę osiąga w 5,4 sekundy, a maksymalną prędkość ograniczono elektronicznie do 210 km/h.

/ 10Mercedes GLE Coupe

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Następca ML-a wystąpi w dwóch odmianach nadwoziowych. Zdecydowanie bardziej efektowna jest ta widoczna na zdjęciu. To GLE Coupe będące konkurentem BMW X6, któremu w momencie debiutu nikt nie wróżył sukcesu. Podobnej porażki miał doświadczyć Nissan z modelem Juke. Stało się inaczej, a światowe rynki błyskawicznie wchłaniają kolejne partie wyjeżdżających z fabryk potężnych crossoverów. GLE łączy tradycję z nowoczesnością. W porównaniu do stosunkowo konserwatywnego SUV-a, jest o 77 mm szerszy, 96 dłuższy i o 28 niższy, przez co wygląda na przyklejonego do drogi. W standardzie występuje z napędem na obie osie i 258-konnym silnikiem diesla sprzężonym z 9-stopniowym automatem. W wersji 63 S AMG ma pod maską widlaste V8 generujące 585 KM i przyspieszające do setki w 4,2 sekundy. Rywal godny X6 M.

/ 10Lexus NX 300h

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Pojawił się na rynku w zeszłym roku, ale wciąż stanowi jednego z najbardziej atrakcyjnych kandydatów w segmencie SUV-ów. Wygląda bardzo oryginalnie, a do tego jest oszczędny i szybki. Lexus do napędu wykorzystuje silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra oraz dwa elektryczne. Moc całego zestawu to 197 KM. Ma napęd na cztery koła i w cyklu średnim zużywa według producenta zaledwie 5,3 litra. Do setki przyspiesza w 9,1 sekundy, a maksymalnie rozpędza się do 180 km/h. Ma szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, dobrze wykonane wnętrze i wiele walorów podnoszących funkcjonalność. Do tego w wersji podstawowej kosztuje 175 tysięcy złotych, natomiast w topowej konfiguracji uszczupli portfel klienta o niecałe 260 tysięcy. Trzyma się z dala od konserwatywnych standardów obecnych w tym segmencie, co z pewnością wpłynie na spory sukces japońskiego SUV-a.

/ 10Range Rover Sport SVR

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

5-litrowy motor V8 o mocy 550 koni mechanicznych brzmi równie dobrze, jak terenowe G w specyfikacji AMG. Setkę osiąga jeszcze szybciej, bo w 4,7 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 260 km/h. Napęd na cztery koła, 8-stopniowy automat i moment obrotowy w wysokości 680 Nm. To jeden z najmocniejszych i najszybszych graczy w segmencie SUV-ów z metką premium. 105-litrowy zbiornik paliwa pozwala przejechać około 450 kilometrów, bo Range do oszczędnych nie należy. Do tego śmiało można zapuszczać się nim w bardziej wymagający teren. Głębokość brodzenia na poziomie 85 centymetrów umożliwi przejazd przez strumień lub rów z wodą, a prześwit regulowany pneumatycznie w zakresie 21-28 centymetrów ułatwi pokonywanie kolein i nasypów. Żywiołem odmiany SVR jest jednak asfalt, gdzie najłatwiej wykorzystać potencjał jednostki napędowej i poczuć luksusowy klimat dopieszczonego w każdym szczególe wnętrza. Auto wyceniono na 660 tysięcy złotych.

/ 10Porsche Cayenne S E-Hybrid

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Pierwszy i rewolucyjny SUV w palecie Porsche zyskał odmianę hybrydową. 485-centymetrowe auto ma benzynowy silnik o mocy 333 koni mechanicznych i wspomagający go elektryczny rozwijający 95 KM. Całość generuje 416 KM, rozpędza niemieckie auto w 5,9 sekundy do pierwszej setki i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości 243 km/h. W cyklu średnim zużywa 3,4 litra paliwa i cechuje się emisją CO2 na poziomie 79 g/km. Zestaw napędowy współpracuje z 8-stopniowym automatem, a wnętrze gwarantuje wysoką funkcjonalność i typową dla segmentu premium wysoką jakość wykonania. Pojemność bagażnika po rozłożeniu asymetrycznego oparcia kanapy wynosi aż 1690 litrów.

/ 10Audi Q7

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

To najnowszy model w gamie Audi i jednocześnie najważniejsza obok A4 premiera tego roku. Największy w SUV jest lżejszy od poprzednika o 325 kilogramów (1995 kg masy własnej), ma szereg nowych rozwiązań technologicznych i oszczędne silniki (o 28 proc. niższe zużycie paliwa w stosunku do poprzednika). 333-konne 3,0 TFSI i 3,0 TDI (272 KM) przyspieszają do setki w czasie nieznacznie przekraczającym 6 sekund i rozpędzają samochód maksymalnie do 250 km/h.

- Pasażerowie mają do dyspozycji znacznie więcej miejsca, a kierowca wsparcie zaawansowanych systemów elektronicznych - tłumaczy Leszek Kempiński z polskiego przedstawicielstwa marki. - Wśród nich aktywny tempomat utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu i zapewniający maksymalny komfort w korku, gdzie wystarczy tylko utrzymać auto w pasie ruchu. Resztą zajmie się elektronika. Ceny zaczynają się od około 300 tysięcy złotych, a zamówienia można składać od teraz.

/ 10Jeep Renegade i Fiat 500X

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Renegade i 500X są do siebie bardzo zbliżone technologicznie, gdyż wywodzą się z jednego koncernu. Jeep jednak prezentuje iście amerykańskie podejście do tworzenia samochodów, natomiast Fiat wydaje się być nieco łagodniejszym i lepiej wpisującym się kanony europejskiego piękna crossoverem. Oba auta być napędzane na jedną lub obie osie. W katalogach obu marek znajdziemy włoskie i sprawdzone już silniki benzynowe jak i wysokoprężne. Podstawowy to wolnossący 1,6 o mocy 110 KM i 152 Nm. Dalej w kolejności znajduje się 1,4 MultiAir z turbodoładowaniem (140 i 170 KM) i dwa diesle: 1,6 MultiJet (120 KM i 320 Nm) i dwulitrowy generujący 140 i 170 koni mechanicznych. Renegade dostępny jest już od kilku miesięcy z salonach sprzedaży, a 500X właśnie debiutuje na rynku.

/ 10Hyundai Tucson

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

Tucson to najnowsza kompaktowa propozycja Koreańczyków w segmencie crossoverów. Auto wyglądem nawiązuje do większego Santa Fe i korzysta z silników dostępnych w mniejszych modelach. Dwa benzynowe 1,6 GDI o mocy 135 KM i 176 KM (wersja z turbodoładowaniem) i trzy wysokoprężne: 1,7 CRDi 115 KM, 2,0 CRDi generujący 136 lub 184 koni. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-stopniowy manual, albo 6-biegowy automat (skrzynia o 7 przełożeniach w 1,6 T-GDI). W stosunku do ix35, poprawiono materiały wykończeniowe w kabinie i wygospodarowano zauważalnie więcej miejsca. Zamontowano też kilka technologicznych dla Hyundaia nowinek. Tucson wyhamuje automatycznie przed przeszkodą, utrzyma auto w pasie ruchu, a także ostrzeże podczas cofania przed nadjeżdżającym prostopadle pojazdem.

10 / 10BMW X6 M

Obraz
© WP.PL/Piotr Mokwiński

To prekursor gatunku potężnych SUV-ów o linii coupe i osiągach zarezerwowanych dla sportowych samochodów. Właśnie na rynku debiutuje X6 w najmocniejszej specyfikacji M. Ma 4,4-litrowy silnik o mocy 575 koni mechanicznych. Dzięki turbodoładowaniu rozwija aż 780 Nm momentu obrotowego trafiającego za pośrednictwem 8-stopniowego automatu na koła obu osi. Do setki przyspiesza w 4,2 sekundy, co czyni go najszybszym w tym wymagającym segmencie. W celu poprawienia właściwości jezdnych, usztywniono i obniżono zawieszenie o 10 milimetrów, zmodyfikowano hamulce i wzmocniono precyzję funkcjonowania układu kierowniczego. W trybach dostępnych dla kierowcy pojawiły się trzy nowe pozycje: Comfort, Sport i Sport+. W tym ostatnim kontrola trakcji zostaje uśpiona, a reakcje na operowaniem pedałem akceleratora następują błyskawicznie. Przyjemność z obcowania z niemieckim SUV-em wyceniono na 560 600 złotych.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie