Zajmująca się bezpieczeństwem pojazdów amerykańska instytucja IIHS opublikowała listę najbezpieczniejszych samochodów we wszystkich klasach. Samochody oferowane w Europie nie pozostały w tyle za konkurentami z USA.
Powołana przed laty przez firmy ubezpieczeniowe północnoamerykańska IIHS jest organizacją badającą poziom bezpieczeństwa oferowanego przez samochody. Podstawową metodą uzyskiwania przez nie danych są testy zderzeniowe, podobnie jak jest to w przypadku Euro NCAP. Jaka jest więc różnica między pracą tych organizacji? Euro NCAP bada wyłącznie samochody będące w sprzedaży na Starym Kontynencie, podczas gdy dzięki wynikom uzyskiwanym przez IIHS możemy porównać samochody amerykańskie z tymi modelami światowych koncernów, które oferowane są na obydwu kontynentach. Pewna różnica występuje również w metodologii badań. Podczas gdy Euro NCAP ogranicza się do przeprowadzania zderzenia czołowego, bocznego, bocznego uderzenia w słupek oraz zderzenia z pieszym, Amerykanie przeprowadzają także symulację dachowania i wypadku polegającego na uderzenie w tył samochodu.
Poniżej prezentujemy listę 115 wskazanych przez IIHS, najbezpieczniejszych samochodów w swoich kategoriach. Nie podano tu szczegółowych wyników dla poszczególnych aut. Już samo znalezienie się modelu na liście jest tu gwarancją bezpieczeństwa. Studiując wyniki testów amerykańskiej instytucji z łatwością można zauważyć, że wśród mniejszych pojazdów prym wiodą auta europejskich i azjatyckich producentów. Amerykańskie konstrukcje mają natomiast przewagę wśród aut większych niż europejski segment D. Jeśli na listę IIHS spojrzymy globalnie, okaże się, że zwycięzcą okazał się tu koncern Toyoty, któremu w gronie najbezpieczniejszych samochodów udało się umieścić aż 15 aut. Bardzo dobre wyniki osiągnął również General Motors z 14 samochodami na liście oraz koncern Volkswagena - 13 samochodów. Warto zwrócić również uwagę na to, że IIHS zdążyła sprawdzić niektóre samochody, które w Europie nie doczekały się jeszcze testów zderzeniowych. Jest tak na przykład z dobrze ocenioną Kią Optimą.
Zapraszamy to zapoznania się z listą "Top Safety Pick" opublikowaną przez IIHS (podajemy oryginalne nazwy poszczególnych segmentów):
Minisamochody
Fiat 500 po lipcu 2011
Ford Fiesta
Honda Fit/Jazz
Toyota Yaris
Małe samochody
Chevrolet Cruze
Chevrolet Sonic
Chevrolet Volt
Ford Focus
Honda Civic
Honda CR-Z
Honda Insight
Hyundai Elantra
Kia Forte
Kia Soul
Lexus CT 200h
Mazda 3
Mini Cooper Countryman
Mitsubishi Lancer oprócz Ralliart i Evolution
Nissan Cube
Nissan Juke
Nissan Leaf
Scion tC
Scion xB
Scion xD
Subaru Impreza oprócz WRX
Toyota Corolla
Toyota Prius
Volkswagen Golf
Volkswagen GTI
Klasa średnia oprócz aut luksusowych
Audi A3
Buick Verano
Chevrolet Malibu
Chrysler 200
Dodge Avenger
Ford Fusion
Honda Accord
Hyundai Sonata
Kia Optima
Subaru Legacy
Subaru Outback
Toyota Camry
Toyota Prius v
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta SportWagen
Volkswagen Passat
Volvo C30
Klasa średnia luksusowa
Acura TL po wrześniu 2011
Acura TSX
Audi A4
Lincoln MKZ
Mercedes C-Class
Volkswagen CC z wyjątkiem 4x4
Volvo S60
Duże auta rodzinne
Buick LaCrosse
Buick Regal
Chrysler 300
Dodge Charger
Ford Taurus
Toyota Avalon
Duże auta luksusowe
Audi A6
BMW 5 z wyjątkiem 4x4 i V8
Cadillac CTS
Hyundai Equus
Hyundai Genesis
Infiniti M37/M56
Lincoln MKS
Mercedes E-Class sedan
Mercedes E-Class coupe
Saab 9-5
Volvo S80
Małe SUV-y
Honda CR-V
Hyundai Tucson
Jeep Patriot z dodatkowymi poduszkami powietrznymi
Kia Sportage
Subaru Forester
Volkswagen Tiguan
Śrenide SUV-y
Chevrolet Equinox
Dodge Durango
Dodge Journey
Ford Edge
Ford Explorer
Ford Flex
GMC Terrain
Honda Pilot
Hyundai Santa Fe
Jeep Grand Cherokee
Kia Sorento
Subaru Tribeca
Toyota Highlander
Toyota Venza
Średnie, luksusowe SUV-y
Acura MDX
Audi Q5
BMW X3
Cadillac SRX
Infiniti EX35
Lexus RX
Lincoln MKT
Lincoln MKX
Mercedes GLK
Mercedes M-Class
Saab 9-4X
Volvo XC60
Volvo XC90
Duże SUV-y
Buick Enclave
Chevrolet Traverse
GMC Acadia
Volkswagen Touareg
Minivany
Chrysler Town & Country
Dodge Grand Caravan
Honda Odyssey
Toyota Sienna
Volkswagen Routan
Duże pickupy
Ford F-150
Honda Ridgeline
Toyota Tundra
Źródło: IIHS
tb/