Pierwszy raz w swojej historii Euro NCAP, niezależna firma przeprowadzająca crashtesty nowych samochodów przygotował zestawienie najbezpieczniejszych modeli w Europie.
Ranking powstał dzięki nowemu systemowi punktacji, który zaczął obowiązywać w ubiegłym roku. Organizacja przyznaje teraz, prócz gwiazdek punkty w czterech kategoriach. Pierwszą z nich jest bezpieczeństwo pasażerów, kolejną bezpieczeństwo dzieci w fotelikach z systemem mocowania ISOFix, bezpieczeństwo pieszych oraz z oceny ogólnej.
W 2009 r. Euro NCAP rozbiło w sumie 33 różne modele aut. Często producenci dostarczali po trzy egzemplarze, by specjaliści mogli zbadać różne elementy bezpieczeństwa - działanie przednich i bocznych poduszek powietrznych czy mocowań fotelików dla dzieci.
Aby otrzymać końcową ocenę, każdy model przechodzi zazwyczaj cztery testy zderzeniowe. Sprawdzane są również różne komponenty, które mają wpływ na ogólne bezpieczeństwo samochodu. W poprzednim roku, na prośbę producentów samochodów, spece z NCAP przekazywali im porównawcze dane z poprzednich lat.
Ze wszystkich sprawdzonych pojazdów zaledwie sześć nie otrzymało maksymalnej oceny. Najgorzej z nich wypadły Suzuki Alto oraz Toyota Urban Cruiser, które otrzymały zaledwie trzy gwiazdki. Pozostałe cztery modele - Subaru Impreza, Citroen C3 Picasso, Citroen C3 oraz Chevrolet Spark, otrzymały po cztery gwiazdki.
* TUTAJ ZOBACZYSZ NAJBEZPIECZNIEJSZE AUTA W EUROPIE * Okazuje się, że ze wszystkich sprawdzonych w ubiegłym roku aut najbezpieczniejsze wcale nie okazało się masywne Volvo XC60, tylko niepozorny i popularny Golf.
* TUTAJ ZOBACZYSZ NAJBEZPIECZNIEJSZE AUTA W EUROPIE * Jakub Wielicki