Najbardziej awaryjne SUV-y i pick-upy

Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 1010 najsłabszych SUV-ów i pick-upów

Obraz
© Materiały prasowe

Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut.

Na podstawie danych z firm ubezpieczeniowych i warsztatów Brytyjczycy stworzyli indeks, którego wartość jest tym lepsza, im niższa. Wyznacza się go za pomocą specjalnego algorytmu, biorąc pod uwagę:

- liczbę awarii danego modelu,
- koszt naprawy tych awarii,
- czas, w którym dany model był niesprawny,
- wiek i przebieg samochodu.

Dziś przyglądamy się SUV-om i pick-upom, które Brytyjczycy wrzucili do jednego worka. Ale nie zerkamy na górną część listy, która pokazuje najlepsze samochody (w segmencie wygrało Audi A4 Allroad). Skupiamy się na jej końcówce, czyli autach mających najsłabszy indeks. Im dalej, tym indeks jest wyższy, a więc gorszy. Oto ostatnia dziesiątka, czyli najbardziej zawodne modele.

Samochód na rynku jest od 2007 roku. Dopiero w tym roku pierwszą generację zastąpiła druga (w Polsce miała premierę na targach Motor Show w Poznaniu). O ile auto podoba się od początku produkcji i ma rzeszę fanów wierzących w "niemiecką jakość", to jeśli chodzi o indeks niezawodności, zdecydowanie nie zachwyca. 10 miejsce od końca to na pewno nie jest powód do dumy.

MAK

/ 109. Opel Antara - indeks niezawodności 160

Obraz
© Materiały prasowe

Niemiecki konkurent Tiguana - Opel Antara (na Wyspach Vauxhall) jest tylko odrobinę gorszy, jeśli chodzi o niezawodność. Powodem słabego wyniku są wysokie koszty naprawy. Antara psuje się rzadko, za to koszt podzespołów, które trzeba wymienić, wyklucza ją z walki o lepsze miejsca.

/ 108. Land Rover Defender - indeks niezawodności 174

Obraz
© Materiały prasowe

Terenowa legenda znalazła się w zestawieniu kompaktowych SUV-ów i pick-upów chyba przez przypadek. Defender jest samochodem, który wszędzie wjedzie, produkowanym od dekad, mającym ogromny szacunek, ikonicznym. Być może koszty naprawy nie należą do najniższych, ale właściciele aut chyba na to nie narzekają. Większość Defenderów jest przecież naprawiana przez nich samych.

/ 107. Toyota Hilux - indeks niezawodności 177

Obraz
© Materiały prasowe

Wół pociągowy Toyoty ma opinię samochodu dobrego, przydatnego wszystkim prowadzącym własny interes, potrzebującym auta, które nawet jeśli chwilowo niedomaga, to na dłuższą metę nie zawiedzie. Miejsce w rankingu niezawodności nie jest najlepsze, ale bezpośredni konkurenci Hiluxa wypadają znacznie gorzej.

/ 106. Mitsubishi L200 - indeks niezawodności 181

Obraz
© Materiały prasowe

No właśnie, Mitsubishi w rankingu Reliability Index wypada zazwyczaj doskonale: w kategorii kompaktów Lancer zajmuje pierwsze miejsce, dobre wyniki ma również Outlander. Tymczasem L200, którego nowa generacja właśnie wjeżdża na rynek, został pokonany przez odwiecznego rywala, wspomnianego już Hiluxa. Różnica między autami nie jest wielka, ale w tym wypadku ma znaczenie.

/ 105. Audi Allroad - indeks niezawodności 203

Obraz
© Materiały prasowe

Ten samochód zrobił ogromne wrażenie w momencie swojego pojawienia się na rynku w 1999 roku. Audi postanowiło wydzielić model z gamy, nie dodano mu żadnego oznaczenia, choć było zbudowane jako "uterenowione" A6. Po kilku latach, gdy przyszedł moment na następcę, zmieniono zdanie i zrobiono dokładnie odwrotnie (nazywa się A6 Allroad Quattro). Pierwszy Allroad miał niesamowite benzynowe silniki: 2,7 bi-turbo i 4,2 V8. Koszt naprawy takich jednostek nie może być niski.

/ 104. Nissan Navara - indeks niezawodności 207

Obraz
© Materiały prasowe

Z trzech wojowników - Hiluxa, L200 i Navary - właśnie auto Nissana wypada najgorzej. Być może kolejna generacja, która właśnie została zaprezentowana, zmieni trend. Nowy Nissan Navara jest bardziej dopracowany od poprzednika. Jednocześnie naszpikowano go elektroniką i tymi elementami, które mogą sprawić, że prosty w założeniu samochód będzie się psuł. Wyniki przyszłorocznego indeksu niezawodności pozostają więc kwestią otwartą.

/ 103. Mazda CX-7 - indeks niezawodności 252

Obraz
© Materiały prasowe

Najgorszą wśród SUV-ów i pick-upów trójkę otwiera... Mazda, z modelem CX-7. To o tyle zaskakujące, że Japończycy we wszystkich innych rankingach zbierają raczej laury. Tym razem jednak okazało się, że drugi co do wielkości z SUV-ów Mazdy (po CX-9, a przed CX-5) jest zbyt kosztowny w naprawie i za dużo czasu spędza w warsztacie, jeśli dojdzie do usterki.

/ 102. BMW X3 - indeks niezawodności 256

Obraz
© Materiały prasowe

Bawarski kompaktowy SUV z generacji na generację rośnie i staje się coraz bardziej nowoczesny. Jedno się nie zmienia, auto jest drogie w naprawie. Rankingi niezawodności są dla BMW X3 łaskawe, ale już indeks, który bierze pod uwagę więcej zmiennych, nie. Każdy fan i posiadacz BMW wie doskonale, że z tym samochodem nie będzie tanio: od pierwszego do ostatniego dnia wspólnego życia.

10 / 101. Audi Q5 - indeks niezawodności 265

Obraz
© Materiały prasowe

Po raz pierwszy chyba zdarzyło się, żeby na pierwszym i na ostatnim miejscu jednego rankingu znalazło się auto z tego samego koncernu. O ile Audi A4 Allroad ma indeks niezawodności, który według twórców pozwala określić samochód jako "dobry", o tyle Q5 wypada bardzo słabo. Auto, które jest bardzo pożądane przez fanów marki, jest drogie w naprawie, często się psuje i spędza w warsztatach znacznie więcej czasu, niżby właściciel sobie tego życzył. Przynajmniej tak twierdzą Brytyjczycy, którzy opracowali Reliability Index.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła