Motocykliści są ostrożniejsi. A jednak mniej bezpieczni

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Tomasz Waszczuk

Sezon motocyklowy właśnie się rozpoczął. Jednośladów, dzięki zmianom w prawie, przybyło (kierowcy z kat. B mogą jeździć „stodwudziestopiątkami”). Ale bezpieczeństwo ich posiadaczy maleje. O ile sami motocykliści stali się ostrożniejsi, to kierowcy samochodów wciąż nie uważają na nich, powodując wypadki, zabijając i raniąc. Wskazują na to policyjne statystyki.

– Na drogach jest nas coraz więcej i większość jeździ coraz ostrożniej. Za to kierowcy aut nie. Ich główny grzech to używanie telefonów komórkowych podczas jazdy, rozproszenie uwagi i niepatrzenie w lusterka, a główna przyczyna wypadków – nieustąpienie pierwszeństwa. Z drugiej strony wielu z nas jeździ za szybko. Także w korkach, przeciskając się między autami. Co z tego, że to dozwolone, skoro bardzo groźne – mówi WP Juliusz Chędowski, motocyklista z kilkuletnim stażem.

Policyjne statystyki potwierdzają jego obserwacje. W 2014 roku liczba wypadków z udziałem motocyklistów była wysoka i wyniosła 2194. W ubiegłym roku – a znacznie przyrosła liczba jednośladów – spadła nieznacznie do 2136 wypadków. Wydawać by się mogło, że to wyznaczenie optymistycznego trendu. Niestety humor rzednie, gdy popatrzy się na liczbę ofiar śmiertelnych i na rannych. W 2014 roku zginęło 230 motocyklistów, a w 2015 roku - 255. Przed dwoma laty rannych było 1964 kierowców jednośladów, w ubiegłym roku aż 2188.

To część obrazu: wypadków z udziałem motocyklistów jest dużo za dużo i giną oni zdecydowanie za często. Jednak jeśli sięgnąć głębiej w statystyki, okazuje się, że sami motocykliści są ostrożniejsi i jeżdżą bezpieczniej. Dowód: znacznie rzadziej są sprawcami wypadków, a częściej ich ofiarami.

Obraz
© (fot. Policja)

W 2014 roku motocykliści spowodowali 1023 wypadki (w których zostało rannych 1061 osób, a zginęło 151). W kolejnym roku – 2015 – spowodowanych przez nich wypadków było o blisko 200 mniej: 855. Zginęło w nich 114 osób, a rannych zostały 874 osoby. Te dane jasno wskazują, że do motocyklistów dotarło, że sami muszą jeździć bezpieczniej, jeśli nie chcą ginąć. I robią to! Natomiast kierowcy samochodów nie wzięli sobie do serca faktu, że nie są jedynymi uczestnikami ruchu, a motocykle w starciu z ich autami nie mają szans. Wskazuje na to przytoczona już podobna liczba wypadków z udziałem motocyklistów, za to większa wśród nich liczba ofiar śmiertelnych i rannych.

Jak powinni zachowywać się kierowcy aut w nadchodzącym sezonie? Oddajmy głos motocykliście i kierowcy w jednym: – Po zimie nie jesteśmy przyzwyczajeni do obecności motocykli na drogach. Sam się na tym łapię, jadąc samochodem. Wystarczy jednak patrzeć w lusterka i wykazać się odrobiną dobrej woli. Motocyklista to też człowiek – podsumowuje Juliusz Chędowski.

Co jest główną przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów? Policyjne dane nie pozostawiają wątpliwości: prędkość.

Obraz
© (fot. Policja)

A jaką winą wobec motocyklistów wykazują się inni uczestnicy ruchu, którzy spowodowali wypadek z udziałem motocykla? Numerem jeden w tym przypadku jest wymuszenie pierwszeństwa.

Obraz
© (fot. Policja)

Marcin Klimkowski

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3