Młodzi kierowcy mieli przechodzić dodatkowe szkolenia. Nowy pomysł jest inny

Ministerstwa planują ułatwienia dla kierowców i właścicieli pojazdów. Chodzi o likwidację kart pojazdów, tablice przypisane do auta i rezygnację z kursów dla młodych. Ten ostatni pomysł zdaniem ekspertów jest wyjątkowo nietrafiony.

Zmiany dotyczące kandydatów na kierowców są zdaniem ekspertów nieprzemyślane
Źródło zdjęć: © WP.PL | Mateusz Pietruszka

Ministerstwa Cyfryzacji i Infrastruktury współpracują nad wprowadzeniem kilku nowości w przepisach. Zmiany te mają wpłynąć na uproszczeniem procedur, co pozwoli kierowcom i właścicielom aut na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Wszystkie propozycje opisywaliśmy w naszej publikacji. Naszym zdaniem nad niektórymi trzeba będzie jeszcze popracować.

Kontrowersyjne pomysły

O ile część zmian jest sensowna, to już kwesta odstąpienia od obowiązkowych szkoleń dla wszystkich kierowców w okresie próbnym, na rzecz kursów w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy tylko dla tych kierowców, którzy w okresie próbnym popełnią dwa wykroczenia, jest już kontrowersyjna.

"Pakiet deregulacyjny" częściowo wycofuje nowość w postaci kursów doszkalających dla młodych kierowców. A w wyniku planu wprowadzenia takiego obowiązku powstało wiele Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy, które liczyły na dużą grupę klientów.

– W propozycji ministerstwa całkowicie niezrozumiałym jest traktowanie szkolenia w ODTJ dla młodego kierowcy jako kary za ryzykowną jazdę. Sam pomysł rezygnacji z obowiązkowych kursów doskonalenia techniki jazdy uważam za zły. Jestem przekonany, że żałować tego będą sami początkujący kierowcy. W naszym ośrodku gościliśmy już wielu młodych ludzi. Brali oni udział w szkoleniach, odwiedzili nas przy okazji dnia otwartego, rywalizowali w konkursie organizowanym przez Polski Związek Motorowy. Wszyscy podkreślali, że ćwiczenia na płytach poślizgowych powinny być obowiązkowe dla każdego, kto w przyszłości będzie kierowcą, a zajęcia tego typu trzeba umieścić w programie kursu na prawo jazdy. To chyba najlepsza rekomendacja – mówi prezes Toru Modlin Rafał Zięba.

– Odstąpienie od obowiązkowych kursów wpłynie na wszystkich użytkowników dróg. Przepisy o doskonaleniu techniki jazdy nowych kierowców podnosiłyby poziom bezpieczeństwa. Oferowane przez nas szkolenia przekładają się na inne podejście do prowadzenia samochodu, zwiększają świadomość zagrożeń. Konsekwencją tego jest bardziej odpowiedzialne zachowanie za kierownicą i bezpieczniejsza jazda. To sprawa dotycząca każdego z nas. Tymczasem zmiana regulacji prawnych może nie tylko zatrzymać rozwój i unowocześnianie już istniejących ośrodków, takich jak Tor Modlin, ale także postawi pod znakiem zapytania planowanie nowych inwestycji tego typu – uważa Rafał Zięba.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Ministerstwa Cyfryzacji i Infrastruktury chcą by zmiany wchodziły w życie stopniowo, począwszy od 2019 r. (niektóre wymagają zmian prawnych).
Według resortów, propozycje to udogodnienia i realne oszczędności dla właścicieli aut. Samo zniesienie obowiązku posiadania karty pojazdu pozwoli na zaoszczędzenie 75,50 zł (tyle kosztowało wydanie karty pojazdu). A zachowując tablice rejestracyjne i rezygnując z nalepki kontrolnej - 99,50 zł. W sumie - 175 zł w kieszeni.

"Pakiet deregulacyjny" to również nowe e-usługi, a wśród nich możliwość rejestracji pojazdu online. Raport wygenerowany w usłudze "Mój pojazd" (dostępnej na obywatel.gov.pl) stanie się dokumentem urzędowym. Zniesiony zostanie także obowiązek wydawania tymczasowego dowodu rejestracyjnego.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę