O niewielkim roadsterze Mercedesa zwykło się mawiać, że to samochód dla kobiet - elegancki, bezpieczny, a jednocześnie na wskroś poprawny i rozsądny... Producent najwyraźniej zapomniał, że w roadsterach liczy się również ognisty charakter, który podczas jazdy powinien jeżyć włos na głowie kierowcy. Na szczęście SLK trafił do zakładu AMG, gdzie po kuracji wzmacniającej diametralnie zmienił oblicze...
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Model SLK 55 AMG był znacznie bardziej dynamiczny od pierwowzoru. Poprawie uległa również przyczepność oraz skuteczność hamulców. Inżynierowie AMG niedawno udowodnili, że potrafią więcej... Przygotowali purystyczną wersję SLK 55 AMG - odchudzoną oraz wyposażoną w sportowe dodatki odmianę nazwaną "Black Series". Samochód stał się tym samym godnym rywalem renomowanych włoskich i niemieckich bolidów sportowych. Z zewnątrz można odróżnić do od "zwykłego" SLK 55 AMG po efektowniejszych zderzakach, agresywniej stylizowanych progach oraz dodatkowych wlotach powietrza do silnika. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10368/mb-amg-slk-55-black-series-11.jpeg',550,412) ) |
| --- | Zwarta karoseria, potężne koła oraz 4 rury wydechowe dają jednoznacznie do zrozumienia, że po przekręceniu kluczyka w stacyjce "będzie się działo"...
Wsiadający do wnętrza wpada w głęboki fotel kubełkowy, który zapewnia idealne trzymanie ciała podczas pokonywania zakrętów. W celu poprawy przyczepności siedzisko oraz oparcie wyłożono welurem, a nie śliską skórą. Bezkompromisowe siedzenia wymusiły rezygnację z bocznych poduszek powietrznych, co w cywilnych Mercedesach byłoby nie do pomyślenia ze względu na politykę firmy odnośnie bezpieczeństwa pasażerów. Również kierownica przypomina odpowiednik z wyścigowych torów. Doskonale wyprofilowany element o niewielkie średnicy wyróżnia wykończenie alcantarą w miejscach najczęstszego kontaktu z dłonią kierowcy. Kierownica nie będzie wymykała się z rąk prowadzącego nawet, gdy ręce jego pokryje pot, będący wypadkową emocji, jakie wzbudza silnik oraz... strachu, narastającego podczas pokonywania kolejnych zakrętów...
Warto bowiem pamiętać, iż specjalna wersja SLK to nie tylko zmiany stylistyczne. Duża wagę przywiązano do zapewnienia idealnej trakcji. AMG zdecydowało się na montaż zawieszenia o regulowanej twardości oraz prześwicie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10368/mb-amg-slk-55-black-series-06.jpeg',550,365) ) |
| --- | Producent otwarcie przyznaje, iż nastawy zostały dobrane w sposób umożliwiający opuszczenie z salonu i udanie się wprost na tor... Za niewielką dopłatą można podnieść emocje do granic możliwości - w katalogu wyposażenia dodatkowego znajdują się wyczynowe opony, pozwalające na pokonywanie zakrętów z niewiarygodnymi wręcz prędkościami. Większość użytkowników nie będzie jednak narzekała nawet na seryjne ogumienie. Kute, 19-calowe z lekkich stopów oraz ogumienie o wymiarach 235/35 ZR 19 z przodu oraz 265/30 ZR 19 z tyłu gwarantują bezpieczną jazdę. Również hamulce poddano radykalnemu tuningowi. Montaż kompozytowych tarcz o średnicy 360 mm przy kołach przedniej osi wyraźnie skrócił drogę hamowania, gwarantując jednocześnie, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10368/mb-amg-slk-55-black-series-03.jpeg',550,365) ) |
| --- | iż nawet bardzo intensywne używanie pedału odpowiadającego za spowalnianie, nie spowoduje przegrzania układu.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Projektanci AMG wciąż czuli niedosyt... Samochód miał być na wskroś sportowy, cóż więc zrobić z rozkładanym dachem? Usunąć! Takie też właśnie rozwiązanie uznano za najlepsze. Pierwowzór prezentowanego samochodu zasłynął funkcjonalnością. Istniała możliwość jazdy z wiatrem we włosach, a po naciśnięciu przycisku - podróżowanie niewielkim coupe. Hydraulicznie rozkładana konstrukcja miała niestety dwie wady. Sporo ważyła, a jednocześnie podnosiła położenie środka ciężkości. Obie z cech wpływają negatywnie na prowadzenie się samochodu, co jeszcze szczególnie odczuwalne podczas dynamicznej jazdy. W odmianie "Black Series" znajduje się hardtop z częścią środkową wykonaną z karbonu. Usunięcie efektownego zadaszenia zmniejszyło masę samochodu o 45 kg, poprawiając jednocześnie stosunek masy do mocy z 4.3 kg/KM do imponujących 3.7 kg/KM.
Silnik nie został poddany diametralnej kuracji wzmacniającej. 400 KM w bolidzie ważącym zaledwie 1,495 kg to aż nadto... Dzięki 520 Nm momentu obrotowego, samochód żywo reaguje na dodawanie gazu już przy najniższych obrotach. AMG dokonało zmian w układzie dolotowym, gdzie pojawił się m.in. sportowy filtr powietrza. Większa ilość mieszanki w cylindrach oznacza również więcej spalin. O ich odprowadzanie dba układ wydechowy zaprojektowany specjalnie dla purystycznej wersji. Wyliczenie średnicy i kształtu rur wydechowych poprawiło reakcję silnika na komendy wydawane przez prawą stopę kierowcy, uwydatniając jednocześnie niezapomniany pomruk silnika V8. Producent założył, że samochód będzie nierzadko eksploatowany w brutalny sposób. Wymiernym efektem przewidywań jest umieszczenie pod maską dużych chłodnic oleju silnika, skrzyni biegów oraz przekładni kierowniczej. Moment obrotowy jest przenoszony przez przekładnię AMG Speedshift 7G-Tronic. 7-biegowa skrzynia odznacza się wyjątkowo krótkim czasem reakcji. Emocji na
miarę torów wyścigowych dodało umieszczenie dźwigni sterujących jej pracą za wieńcem kierownicy. Napęd trafia oczywiście na tylne koła poprzez mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem. Ostatecznym efektem wielu zmian jest imponująca dynamika. Sprint do setki trwa zaledwie 4.5 sekundy, 200 km/h jest uzyskiwane już po 15.5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi oficjalnie 250 km/h, mimo że silnik stać na wiele więcej... Winny za stan rzeczy jest elektroniczny ogranicznik, który za życzenie kierowcy można usunąć, przenosząc emocje na kolejny, jeszcze wyższy poziom...
Mercedes-Benz SLK 55 AMG w wersji "Black Series" znakomicie sprawdzi się na torze wyścigowym, nie zawiedzie również podczas codziennej eksploatacji. Wnętrze wciąż oferujące sporą dozę komfortu, podniesiony poziom bezpieczeństwa, dzięki lepszemu zawieszaniu oraz hamulcom oraz gwarancja i wysoki poziom obsługi klienta pozostał. Pierwsze egzemplarze trafiły do rąk klientów w lipcu. Chcący dołączyć do zacnego grona użytkowników powinni doliczyć się w portfelu 107.300 euro...
Łukasz Szewczyk