Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Lexus RX to najpopularniejszy samochód japońskiej marki, który debiutując przed niemal 20 laty utworzył nową kategorię - crossoverów klasy premium. Jak wyglądała historia tego modelu?

Obraz

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz
© zdjęcie producenta

Decyzję o stworzeniu samochodu łączącego komfort użytkowania z terenowym charakterem podjęto na rok przed premierą Toyoty RAV4, czyli w 1993 r. Projekt był gotowy dwa lata później, zaś w 1997 r. rozpoczęły się próby drogowe. Jeszcze w tym samym roku na rynek japoński trafiła Toyota Harrier - wówczas w Kraju Kwitnącej Wiśni wszystkie Lexusy były sprzedawane pod marką macierzystego koncernu. W marcu 1998 r. rozpoczęła się sprzedaż na rynkach światowych, już jako Lexusa RX 300 (Radiant Crossover).

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz
© zdjęcie producenta

Auto o samonośnym nadwoziu zbudowano w oparciu o zmodyfikowaną, wzmocnioną i podniesioną platformę Camry. Prześwit 185 mm zapewniał, że po zjechaniu z asfaltu samochód nie będzie bezradny. Obszerna kabina oferowała wysoką pozycję w fotelach i możliwość przechodzenia między przednimi siedzeniami. Pojazd dostępny był w trzech wariantach napędu - z czterocylindrowym silnikiem 2,2 l o mocy 140 KM napędzającym koła przedniej osi (tylko na rynek japoński) oraz z trzylitrową, 220-konną jednostką V6 i napędem na przednie lub cztery koła.

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz
© zdjęcie producenta

Lexus RX zrobił sporą furorę na rynku, stając się najczęściej kupowanym modelem marki, odpowiedzialnym za połowę sprzedaży. W 2000 r. 140-konny silnik zastąpiono 160-konnym o pojemności 2,4 l, wzbogacając słabszą wersję pojazdu o opcję 4x4. Jednocześnie rozpoczęto sprzedaż auta w Europie, oferując trzylitrowy model RX 300 z napędem na cztery koła. W ciągu pięciu lat na całym świecie sprzedano 370 000 RX-ów, tymczasem na rynku pojawiły się podobne auta konkurentów, zachęconych sukcesem Lexusa.

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz
© zdjęcie producenta

W lutym 2005 zaprezentowano drugą generację RX-a o nowej stylistyce i bardziej aerodynamicznej karoserii, odznaczającej się współczynnikiem oporu powietrza Cx zmniejszonym z 0,36 do 0,35. W wersji z 3-litrowym silnikiem V6 czterobiegową przekładnię automatyczną zastąpiono pięciobiegową, a w najlepiej wyposażonych autach z napędem 4x4 dodano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. Na rynek amerykański przygotowano model RX 330 z silnikiem V6 3,3 l o mocy 230 KM.

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz
© zdjęcie producenta

W marcu 2005 r. wprowadzono wersję RX z napędem hybrydowym. Koła przedniej osi napędzała jednostka z benzynowym silnikiem V6 3,3 l (211 KM) i silnikiem elektrycznym (167 KM), a koła tylne silnik elektryczny o mocy 68 KM. Sterowany przez komputer system 4x4 "E-Four" zapewniał podział momentu obrotowego między obie osie dostosowany do warunków jazdy. Łączna moc napędu, wynosząca 272 KM, odpowiadała mocy czterolitrowego silnika V8, dlatego model zyskał oznaczenie RX 400h. W styczniu 2006 Lexusa RX 300 zastąpiono modelem RX 350, z mocniejszym, ale bardziej oszczędnym silnikiem o pojemności skokowej 3,5 litra i układem zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i.

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz

Podczas wystawy Tokyo Auto Show 2007 zadebiutował samochód koncepcyjny LF-Xh (Lexus Future-Crossover hybrid), stanowiący zapowiedź trzeciej generacji RX, która trafiła na rynek niecałe dwa lata później. Nowy RX wyróżniał się śmiałą stylistyką L-finesse, był też nieco większy i bardziej pakowny. Najchętniej kupowana w Europie wersja hybrydowa zyskała mocniejszy napęd z pracującą w cyklu Atkinsona 249-konną odmianą 3,5-litrowego silnika V6 z RX 350 i dwoma silnikami elektrycznymi o mocach 167 i 68 KM. Łączna moc napędu hybrydowego, 299 KM, odpowiada 4,5-litrowemu, benzynowemu V8, stąd oznaczenie RX 450h. Mimo większej mocy, zużycie paliwa udało się zmniejszyć do 6,4 l na 100 km. Po trzech latach od premiery przeprowadzono facelifting, dzięki któremu auto zyskało charakterystyczny grill chłodnicy w kształcie klepsydry.

/ 7Lexus RX: tak zaczęła się kariera crossoverów klasy premium

Obraz
© zdjęcie producenta

W 2015 r. zaprezentowano Lexusa RX czwartej generacji. Auto jest dostępne w dwóch wariantach silnikowych. Sercem wersji 200t o napędzie konwencjonalnym jest 238-konny, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy 2,0 l o zmiennym cyklu pracy, współpracujący z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Drugą odmianą jest hybryda o mocy 313 KM, która zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,7 s przy katalogowym zużyciu paliwa na poziomie 5,3 l/100 km.

Źródło: Lexus

ll

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła