Kluczowe podzespoły - regenerować, czy kupić używany element?

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/photology1971

Eksploatacja samochodu związana jest z ogromną liczbą inwestycji – planowych i tych niespodziewanych. Obok wydatków paliwowych, stanowiących lwią część wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem samochodu, musimy liczyć się z bieżącym serwisem – w tym drogimi wymianami zużywających się elementów.

Jeszcze w latach 90., z uwagi na niską dostępność nowych części, kierowcy zmuszeni byli regenerować zużyte podzespoły. Usuwanie śladów zużycia zajmowało fachowcowi kilka godzin. Jeśli dobrze wykonał swoją pracę, dana część mogła z powodzeniem pracować przez kolejnych kilka lat. W dzisiejszych realiach rynkowych klient ma znacznie szerszy wybór. Niestety, barierą często nie do pokonania są ceny nowych części, także zamienników. Nic więc dziwnego, że nawet doświadczeni mechanicy często doradzają swoim klientom poddanie regeneracji niektórych, kosztownych podzespołów. Sprawdźmy, które części warto wymieniać na nowe, a które regenerować.

W przypadku większości współczesnych silników Diesla oraz dużej części jednostek benzynowych montowana jest turbosprężarka. Po latach użytkowania element ten wymaga specjalistycznej pomocy. Oczywiście jego wytrzymałość w znacznym stopniu zależy od stylu jazdy kierowcy, stosowanego oleju i wielu innych czynników. Niemniej, przyjmuje się, że turbo może sprawiać problemy po około 150-200 tysiącach kilometrów użytkowania. Wyraźny spadek mocy, zwiększone zużycie oleju silnikowego – to tylko najpowszechniejsze objawy kresu wytrzymałości turbosprężarki. Decyzja o wymianie lub regeneracji w tym przypadku jest dosyć prosta. Jeśli jest możliwość, warto oddać ten element do regeneracji. Cena nowej części przekracza kilka tysięcy złotych. Fachowo przeprowadzona regeneracja przywróci jej pełną sprawność i polega na wymianie wszystkich zużytych części. Pochłonie to do 2000 złotych.

Nieco bardziej skomplikowanym problemem jest regeneracja wtryskiwaczy w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. W ich przypadku wszystko zależy od producenta, roku produkcji i modelu, w którym zostały zamontowane. Wiele typów wtryskiwaczy z powodzeniem możemy poddać regeneracji – za taką operację zapłacimy około 600-1000 złotych za sztukę. Wymiana na nowe wymaga wydania nawet 1500-2000 złotych za sztukę.

Kolejnymi elementami, na których z całą pewnością możemy zaoszczędzić są alternator i rozrusznik. Każdy z nich jako nowa część wyceniany jest na przynajmniej kilkaset złotych, natomiast regenerowany element lub regeneracja naszego podzespołu okazuje się wydatkiem o wiele mniejszym. Za kilkadziesiąt złotych specjalista usunie wszelkie oznaki zużycia eksploatacyjnego. Musimy jednak pamiętać o tym, żeby wybierać doświadczonych, najlepiej polecanych przez znajomych specjalistów. Regeneracja z wykorzystaniem części zamiennych niskiej jakości zda egzamin tylko na krótką metę. W takim przypadku dość szybko ponownie będziemy musieli odwiedzić specjalistę.

Regeneracja części zamiennych nie zawsze jest opłacalną operacją. W niektórych przypadkach dla bezpieczeństwa silnika i innych kluczowych podzespołów, po prostu nie warto oszczędzać. W żadnym wypadku mechanicy nie polecają stosowania regenerowanych pomp wody i pomp paliwa. Pierwszą z nich powinniśmy wymieniać na nową wraz z każdą okresową wymianą napędu rozrządu. Zastosowanie niepewnej, regenerowanej części może zakończyć się nawet zniszczeniem silnika. W tym przypadku do zakupu fabrycznie nowego elementu zachęca także jego stosunkowo niska cena.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła