ycipk-2fj9an

Kluczowe podzespoły - regenerować, czy kupić używany element?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Kluczowe podzespoły - regenerować, czy kupić używany element?
(Fotolia/photology1971)
ycipk-2fj9an

Eksploatacja samochodu związana jest z ogromną liczbą inwestycji – planowych i tych niespodziewanych. Obok wydatków paliwowych, stanowiących lwią część wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem samochodu, musimy liczyć się z bieżącym serwisem – w tym drogimi wymianami zużywających się elementów.

Jeszcze w latach 90., z uwagi na niską dostępność nowych części, kierowcy zmuszeni byli regenerować zużyte podzespoły. Usuwanie śladów zużycia zajmowało fachowcowi kilka godzin. Jeśli dobrze wykonał swoją pracę, dana część mogła z powodzeniem pracować przez kolejnych kilka lat. W dzisiejszych realiach rynkowych klient ma znacznie szerszy wybór. Niestety, barierą często nie do pokonania są ceny nowych części, także zamienników. Nic więc dziwnego, że nawet doświadczeni mechanicy często doradzają swoim klientom poddanie regeneracji niektórych, kosztownych podzespołów. Sprawdźmy, które części warto wymieniać na nowe, a które regenerować.

W przypadku większości współczesnych silników Diesla oraz dużej części jednostek benzynowych montowana jest turbosprężarka. Po latach użytkowania element ten wymaga specjalistycznej pomocy. Oczywiście jego wytrzymałość w znacznym stopniu zależy od stylu jazdy kierowcy, stosowanego oleju i wielu innych czynników. Niemniej, przyjmuje się, że turbo może sprawiać problemy po około 150-200 tysiącach kilometrów użytkowania. Wyraźny spadek mocy, zwiększone zużycie oleju silnikowego – to tylko najpowszechniejsze objawy kresu wytrzymałości turbosprężarki. Decyzja o wymianie lub regeneracji w tym przypadku jest dosyć prosta. Jeśli jest możliwość, warto oddać ten element do regeneracji. Cena nowej części przekracza kilka tysięcy złotych. Fachowo przeprowadzona regeneracja przywróci jej pełną sprawność i polega na wymianie wszystkich zużytych części. Pochłonie to do 2000 złotych.

ycipk-2fj9an

Nieco bardziej skomplikowanym problemem jest regeneracja wtryskiwaczy w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. W ich przypadku wszystko zależy od producenta, roku produkcji i modelu, w którym zostały zamontowane. Wiele typów wtryskiwaczy z powodzeniem możemy poddać regeneracji – za taką operację zapłacimy około 600-1000 złotych za sztukę. Wymiana na nowe wymaga wydania nawet 1500-2000 złotych za sztukę.

Kolejnymi elementami, na których z całą pewnością możemy zaoszczędzić są alternator i rozrusznik. Każdy z nich jako nowa część wyceniany jest na przynajmniej kilkaset złotych, natomiast regenerowany element lub regeneracja naszego podzespołu okazuje się wydatkiem o wiele mniejszym. Za kilkadziesiąt złotych specjalista usunie wszelkie oznaki zużycia eksploatacyjnego. Musimy jednak pamiętać o tym, żeby wybierać doświadczonych, najlepiej polecanych przez znajomych specjalistów. Regeneracja z wykorzystaniem części zamiennych niskiej jakości zda egzamin tylko na krótką metę. W takim przypadku dość szybko ponownie będziemy musieli odwiedzić specjalistę.

Regeneracja części zamiennych nie zawsze jest opłacalną operacją. W niektórych przypadkach dla bezpieczeństwa silnika i innych kluczowych podzespołów, po prostu nie warto oszczędzać. W żadnym wypadku mechanicy nie polecają stosowania regenerowanych pomp wody i pomp paliwa. Pierwszą z nich powinniśmy wymieniać na nową wraz z każdą okresową wymianą napędu rozrządu. Zastosowanie niepewnej, regenerowanej części może zakończyć się nawet zniszczeniem silnika. W tym przypadku do zakupu fabrycznie nowego elementu zachęca także jego stosunkowo niska cena.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

ycipk-2fj9an

Rabat na opony Nokian WR D3 z montażem. Sprawdź! >>

Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2fj9an

ycipk-2fj9an
ycipk-2fj9an