Już wiemy, które płyny są odporne na mróz

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/ autoswiat.pl
Obraz

Jeśli leję uczciwie, to tracę - uważają producenci płynów do spryskiwaczy, podejrzewając konkurencję, często nie bez podstaw, o oszustwo polegające na wlewaniu wody zamiast spirytusu. Wiadomo przecież - podwyższenie temperatury krzepnięcia płynu o jeden stopień pomnożone przez hektolitry gotowej substancji daje takie oszczędności spirytusu, że jest to pieniądz, po który warto się schylić.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Producent uczciwy, rozsądny i panujący nad tym, co robi, tak dobiera recepturę, aby trafić w punkt: płyn musi mieć deklarowane parametry, ale nie powinny one być też wyższe od wymaganych. Duże odchyłki zarówno w jedną, jak i w drugą stronę świadczą o tym, że coś jest nie tak.

W tym roku pierwsze doniesienia w sprawie zbyt łatwo zamarzających płynów dostaliśmy już w połowie października. Sęk w tym, że w Polsce, ale nie tylko u nas, wiele wytwórni działa w warunkach niemal amatorskich: na cysternę wody przypada jakaś ilość alkoholu (aby stwierdzić z góry, przy jakiej temperaturze mieszanina będzie zamarzać, nie trzeba laboratorium, wystarczy mieć kalkulator), trochę mydła, barwnik, gotowa kompozycja zapachowa - i tyle. Bardziej wyrafinowane produkty mają odpowiednią, niewielką domieszkę np. gliceryny, która chroni dysze przed zamarzaniem, inne substancje spowalniające odparowywanie alkoholu, chroniące plastiki przed uszkodzeniem itp.

Ponieważ producenci sprzedają płyny w hurtowych ilościach dużym sieciom (hipermarkety spożywcze i budowlane, dyskonty, stacje benzynowe), wpadka oznacza kłopoty znacznie większe niż tylko złość kierowców. Można stracić kontrakt, ewentualnie dostać zwrot hurtowej ilości towaru. Na to liczą konkurenci, chodząc po sklepach, kupując cudze wyroby i sprawdzając ich jakość.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Okazuje się jednak, że wpadki wcale nie są częste, a nerwowe zachowanie niektórych wytwórców bierze się z ich własnej amatorszczyzny! Panowie badają konkurencyjne płyny refraktometrem, który określa temperaturę krzepnięcia cieczy na podstawie załamania światła. Gdy wiadomo, z czego zrobiony jest płyn, można go badać refraktometrem. Każdy producent dodaje jednak inny barwnik i detergent, a podobno niektórzy dodają nadmierną ilość alkoholu metylowego. To powoduje, że sens używania refraktometru bierze w łeb, bo różnice pomiędzy wskazaniem tego urządzenia a rzeczywistą temperaturą krzepnięcia (sprawdziliśmy to) dochodzą do 20°C!

Kierowcy są ciekawi, które płyny - oprócz tego, że nie zamarzają - radzą sobie ze zmywaniem soli. Mają też własne doświadczenia z płynami, z których jedne mazały się po szybie, a drugie działały, jak należy. Niestety, tego typu obserwacje obarczone są dużym błędem. Najgorsze bowiem warunki pracy ma płyn, gdy na dworze jest niewielki mróz, np. -3°C, a rozpuszczona przez sól drogową breja w dużych ilościach trafia na szybę. Gdy temperatura spada do ok. -13°C, sól przestaje działać, warunki robią się bardziej "suche" i z mazaniem po szybie nie ma już problemu!

* TUTAJ ZOBACZYSZ TEST 20 ZIMOWYCH PŁYNÓW DO SPRYSKIWACZY * Pojawia się nowy kłopot: płyny bez domieszki np. gliceryny (doskonałe przy niewielkim mrozie) szybko odparowują i pozostała po odparowaniu alkoholu woda błyskawicznie zamarza na szybie. Radzimy zwrócić uwagę na ceny: na stacjach benzynowych płyny sprzedawane są nawet po 30 zł za 4 litry. Płyny tych samych producentów kupimy w hipermarketach czy dyskontach po 9,99 zł za opakowanie. Wniosek: 15-20 zł za dużą bańkę to cena uczciwa. Kupując droższy płyn, zwyczajnie przepłacamy.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Utrata wartości: zobacz ile stracisz na aucie? lop/mw/mw

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła