Już nie taki nudny? - nowy Avensis

Obraz

Toyota wprowadza właśnie na rynek trzecią generację swojego przedstawiciela w klasie średniej, modelu Avensis. Samochód, podobnie jak dwa poprzednie modele został skonstruowany i zbudowany w Europie. Teraz auto nie tylko wygląda ciekawiej, ale również otrzymało sporą dawkę nowej technologii i kilka nowych silników.

Obraz

Już na pierwszy rzut oka widać, że samochód się zmienił. Japończycy odeszli od konserwatywnych kształtów nadwozia na rzecz ostrych linii. Zgodnie z panującą na rynku motoryzacyjnym tendencją, auto upodobniło się do swoich mniejszych kuzynek - Aurisa i Corolli. Stało się to między innymi, dzięki skośnym reflektorom oraz wydatnemu grillowi. Zmieniły się nie tylko kształty nadwozia. W porównaniu do swojego poprzednika, Avensis urósł. Nadwozie jest nie tylko dłuższe (o 50 mm), ale również szersze (o 54 mm). Większe wymiary to w tym przypadku również wzrost masy. Na szczęście Japończycy poradzili sobie poważnie modernizując znane silniki.

*ZOBACZ ZDJĘCIA WERSJI KOMBI * Do napędu auta użyto pięciu silników - trzech benzynowych oraz dwóch diesli. Wszystkie motory - z wyjątkiem największego diesla o pojemności 2.2 litra - to poważnie zmodyfikowane jednostki napędowe. Znany z innych modeli, wysokoprężny motor 2.2 D-Cat, o mocy 177 KM (400 Nm), jest najmocniejszą jednostką, jaka trafiła do nowej Toyoty i rozpędza ją do 220 km/h. Auto z tym silnikiem potrzebuje średnio około 6 litrów paliwa na 100 km. Pozostałe silniki wysokoprężne to: słabszy motor, 2.2 D-4D o mocy 150 koni i maksymalnym momencie 340 Nm (średnie spalanie, ok. 5,6 l/100 km, prędkość maks. 210 km/h) oraz 2.0 D-4D o mocy 126 KM i momencie 310 Nm (średnie spalanie, ok. 5,2 l/100 km, prędkość maks. 200 km/h). Wszystkie silniki są łączone z manualną, 6-stopniową skrzynią lub 6-stopniowym automatem. Najtańszy Avensis, z 2-litrowym dieslem i nadwoziem sedan, to wydatek około 81 tys. zł. Za kombi trzeba
będzie zapłacić o 3 tys. zł więcej.

Obraz

Najpoważniejszym zmianom poddano jednostki o zapłonie iskrowym. Wszystkie benzynowce są zbudowane w technologii Valvematic, która jest rozwinięciem systemu dualVVT-i. Wachlarz jednostek zasilanych etyliną otwiera motor o pojemności 1.6 l. Nowy system pozwala rozwinąć mu moc 132 KM. Dzięki modyfikacjom silnik rozpędza auto do 200 km/h, a zadowala się średnio 6,5 l paliwa na 100 km. W podstawowej wersji auto, z tym silnikiem kosztuje niewiele ponad 71 tys zł. Natomiast największy silnik benzynowy, jaki trafił pod maskę nowej Toyoty ma pojemność 2 litrów i moc 152 KM (średnie spalanie: 7 l/100 km, prędkość maks. 205 km/h). Motor z którym koncern wiąże spore nadzieje ma pojemność 1.8 litra. Jego moc wzrosła do 147 KM. Dzięki temu samochód jest w stanie rozpędzić się do 200 km/h, a średnie zużycie paliwa jest na
poziomie 6,7 l/100 km. Ceny Avensisa z silnikiem 1.8 rozpoczynają się od 74,5 tys. zł, za wersję z 4 drzwiowym nadwoziem. Ulubione auto managerów wyższego szczebla zmieniło się nie tylko na zewnątrz. Poważną metamorfozę przeszła również kabina nowego Avensisa, która poprzednika przypomina tylko z rozmiarów. Zarówno wzornictwo, jak i tworzywa użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego nie budzą zastrzeżeń. Nawet dość kłopotliwe na pierwszy rzut oka umieszczenie przycisku hamulca ręcznego - tuż pod przyciskiem uruchamiającym silnik - po pewnym czasie okazuje się być dobrym pomysłem. Zaskakuje też pojemność schowka między przednimi fotelami. Uzyskano ją dzięki usunięciu z kabiny środkowego tunelu. Dzięki temu rozwiązaniu, również osobom siedzącym na tylnej kanapie nie brakuje miejsca na nogi.

Obraz

W standardzie, pasażerów trzeciej generacji Avensisa chroni aż siedem poduszek powietrznych, aktywne zagłówki oraz system stabilizacji toru jazdy. W podstawowej wersji LUNA, można znaleźć również spryskiwacze reflektorów, klimatyzację, przednie lampy przeciwmgielne oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne. Jednak na największą uwagę zasługuje poprawiony system stabilizacji toru jazdy VSC+. Może on za pomocą regulacji ciśnienia w układzie kierowniczym poprawiać błędy kierującego.

*ZOBACZ ZDJĘCIA WERSJI KOMBI * Kolejną półką jest wersja SOL. Tutaj, dodatkowo znajdziemy fotel kierowcy z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, otwór w oparciu tylnej kanapy do przewożenia długich przedmiotów, system audio z funkcją bluetooth oraz w modelach z najmocniejszym dieslem 17-calowe, aluminiowe felgi. Kolejna na liście opcji jest wersja SOL PLUS. Do listy wyposażenia należy w niej doliczyć bi-xenonowe lampy z systemem doświetlania zakrętów, tempomat, 17-calowe alufelgi, roletę tylnej szyby (w sedanie), system "smart entry" z elektronicznym kluczykiem oraz system uchwytów i szyn do mocowania bagażu w nadwoziu kombi.

Obraz

Najlepiej wyposażona została wersja PRESTIGE. Do wymienionych już gadżetów dochodzą w niej także rolety tylnych szyb bocznych, szklany dach panoramiczny (kombi), elektryczna regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach z pamięcią dwóch ustawień oraz rozbudowany system audio (bluetooth, zmieniarka na 6 płyt CD, 11 głośników). Do tego 18-calowe, aluminiowe felgi.

*ZOBACZ ZDJĘCIA WERSJI SEDAN * Toyota, wprowadzając na europejski rynek nowy model Avensisa pokazuje, że nie odda łatwo pola Oplowi Insigni, czy Fordowi Mondeo. Dodatkowym, choć kosztownym atutem (6 500 zł), jest system nawigacji i rozrywki, wyposażony w 7-calowy ekran, 11 głośników oraz 10 GB dysk twardy. Dodatkowo posiada on pełną obsługę w języku polskim. Pierwsze egzemplarze samochodu pojawią się w salonach w połowie stycznia 2009.

Jakub Wielicki

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne