Jesienno-zimowa jazda: te nawyki musisz zmienić

Pierwszy śnieg spadł. Co prawda szybko się rozpuścił, ale możemy otrąbić rozpoczęcie jesienno-zimowych ślizgawek i jazdy w warunkach, które są zdecydowanie trudniejsze. Co najmniej kilka nawyków z minionego lata i jesieni musisz zmienić, by bezpiecznie dojechać do wiosny.

Żeby wszystko miało sens, trzeba zacząć od podstaw. A podstawą jest zmiana opon na zimowe. O ile jeszcze kilka lat temu lekceważyliśmy ten temat uznając, że skoro na oponach całorocznych dawali radę jeździć nasi rodzice, to i my możemy, o tyle teraz Polacy wzięli sobie do serca, że jest to konieczność. Uwierzyliśmy badaniom, które nie pozostawiają wątpliwości: droga hamowania z oponami zimowymi skraca się radykalnie. Łatwiej się manewruje samochodem i ma się nad nim zdecydowanie większą kontrolę, jeśli gumy są dostosowane do temperatury. Zatem zmiana opon to rzecz oczywista.

Druga sprawa to – jak podpowiadają eksperci – zadbanie o stan techniczny auta. Nawet nie chodzi o to, by „wjeżdżać w zimę” samochodem idealnie sprawdzonym (choć to najlepsze rozwiązanie), ale by zatroszczyć się o drobiazgi. Zwłaszcza starsze egzemplarze powinny mieć sprawne pióra wycieraczek. Brudna szyba, jak wskazują badania, wywołuje zmęczenie oczu (a w konsekwencji organizmu) na dłuższych trasach. Pogarsza też znacząco czas reakcji. O ile w Niemczech kierowcy wymieniają pióra średnio dwa razy na trzy lata, o tyle w Polsce wciąż oszczędzamy i pióra wycieraczek zmieniamy raz na... 6 lat.

Na światłach musimy jeździć przez cały rok. Bez względu na porę roku i dnia. Jednak latem noc trwa krócej, więc częściej jeździmy w świetle dnia, a poza tym widoczni jesteśmy znacznie lepiej niż jesienią i zimą. Sprawne światła są więc podstawą właśnie jesienią i zimą. Nie chodzi przy tym o to, że sprawne oznacza nowoczesne, ale o to, by światła były czyste. Zwłaszcza wieczorna jazda wymaga dobrego oświetlenia drogi. Prosta czynność regularnego czyszczenia kloszy i wymiana żarówek na nowe może oszczędzić kłopotów. Na okres jesienno-zimowy warto rozważyć zakup żarówek dających więcej światła - o ile ich cena jest rozsądna. Co prawda charakteryzują się one wyraźnie krótszą żywotnością niż w przypadku standardowych elementów, ale pozwalają lepiej doświetlić drogę. Wiosną znów przyjdzie czas na zwykłe żarówki.

Kolejna rzecz to pasy. Drobiazg, na który nikt nie zwraca uwagi latem, a jesienią i zimą nabiera on znaczenia. W ciepłe miesiące pasy przylegają do ciała tak, jak powinny, bo mamy na sobie jedną, maksymalnie dwie warstwy ubrania. Zimą, kiedy jedziemy w ciepłej kurtce, pasy zaczynają przeszkadzać. Nie dotykają ciała, a jedynie grubej warstwy odzieży, przez co ich działanie w ekstremalnej sytuacji nie jest takie, jak powinno. Eksperci polecają, by zimą dociskać pasy do kurtek zdecydowanie dokładniej, a w długich trasach po prostu zdejmować grubą odzież.

Wreszcie sama jazda. Latem nie przejmujemy się drogą tak bardzo, bo nawet w dłuższej trasie jest ona identyczna. Bez względu na to, czy jest słońce, czy deszcz. Tymczasem zimą mamy do czynienia z ciągłymi zmianami. Fragmenty drogi mogą być mokre, po kilku kilometrach oblodzone, po kolejnych kilku zaśnieżone. Newralgiczne są wyjazdy z lasów i wjazdy do nich. Droga, która była mokra staje się nagle śliska i odwrotnie. Przyczepność jest inna na kolejnych fragmentach tej samej, nawet niezbyt długiej trasy. Eksperci polecają „testowanie” drogi na kolejnych jej odcinkach, a więc przyhamowywanie i sprawdzanie przyczepności - oczywiście na prostej.

mk/tb/tb

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła