Jednej z fabryk Opla odbiorą produkcję Astry

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Szef spółki motoryzacyjnej Opel Karl-Friedrich Stracke potwierdził, że wkrótce Astry będą produkowane tylko w dwóch zakładach w Europie, a nie w trzech, jak obecnie. To część planu, który ma wyprowadzić spółkę na prostą.

Teraz astry powstają w trzech fabrykach: w niemieckim Russelsheim, brytyjskim Ellesmere Port oraz polskich Gliwicach. Jak informuje agencja DPA, na poniedziałkowym spotkaniu z załogą Opla w Russelsheim Stracke nie poinformował, który z tych zakładów straci produkcję astry, ale od kilku tygodni niemiecka prasa donosi nieoficjalnie, że chodzi o macierzysty niemiecki zakład.

- Biorąc pod uwagę popyt sensowna jest produkcja Astry tylko w dwóch zakładach. Jeśli będą pracować w trybie trzyzmianowym, koszty produkcji następnej generacji astry będą znacznie niższe niż obecnie - powiedział Stracke.

Podkreślił też, że amerykański właściciel Opla, koncern General Motors, dotrzyma uzgodnień zawartych ze związkami, które wykluczają zamykanie zakładów do 2014 r. Jednak w 2011 r. europejski pion GM przyniósł 700 mln dol. strat, dlatego kierownictwo koncernu zamierza w czerwcu przedłożyć radzie nadzorczej Opla plan uzdrowienia spółki.

- Nie jest to w żadnym razie plan oszczędnościowy, lecz kompleksowa strategia - powiedział Stracke.

Według niego Opel chce wejść na rynki w Australii, północnej Afryce, Ameryce Południowej i na Bliskim Wschodzie oraz zwiększyć udział w Chinach, Rosji i Turcji. Rozważane jest również przeniesienie produkcji chevroletów do Niemiec, aby lepiej wykorzystać tamtejsze zdolności produkcyjne. Stracke zapowiedział też przeznaczenie 11 mld euro na inwestycje w nowe modele.

Plany GM wobec Opla budzą niepokój i protesty załogi, zatrudnionej w czterech niemieckich zakładach spółki: w Russelsheim, Bochum, Eisenach i Kaiserslautern. Niemieckie związki obawiają się szczególnie o przyszłość fabryki w Bochum, zatrudniającej 3,2 tys. pracowników. W zakładzie tym powstaje model Zafira, którego produkcja mogłaby zostać przeniesiona do macierzystej fabryki Russelsheim w miejsce Astry.

W 2009 r. po wielomiesięcznych negocjacjach z udziałem niemieckiego rządu GM porzucił plany pozbycia się Opla i przeprowadził głęboką restrukturyzację spółki, by przywrócić jej rentowność, co - jak dotąd - się nie powiodło. W ubiegłym roku pojawiły się spekulacje, że General Motors ponownie rozważa sprzedaż Opla.

W gliwickiej fabryce dominuje produkcja pięciodrzwiowej Astry IV, w ubiegłym roku wyprodukowano ok. 137 tys. sztuk tego auta. Ponad 98,6 proc. samochodów z Gliwic trafia na eksport. Zdolności produkcyjne zakładu sięgają 207 tys. aut rocznie. W tym roku rozpoczęło się wytwarzanie Astry IV w wersji sedan.

tb/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025