Jazda na światłach przez całą dobę: kierowcy nie chcą zmian w przepisach

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Leszek Szymański
Przed miesiącem kierowców zaskoczyła wypowiedź ministra infrastruktury, który stwierdził, że jest zwolennikiem wycofania obowiązku jazdy z włączonymi światłami w ciągu dnia przez cały rok. Co na ten temat sądzą sami kierowcy? Odpowiedzi na to pytanie udzielają nam wyniki ankiety przeprowadzonej dla Wirtualnej Polski.

Minister na nie

Minister Adamczyk w październiku oznajmił w Sejmie, że jest za zniesieniem obowiązku jazdy na światłach mijania w ciągu dnia przez cały rok. Tę opinię uzupełniła wypowiedź posłanki PiS Gabrieli Masłowskiej. - Kilka lat temu wprowadzono w Polsce obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały rok bez względu na widoczność i porę roku. Ta sprawa wywołała wiele kontrowersji nie tylko wśród kierowców, ale także w środowisku naukowym, które zajmuje się tą problematyką. Dostarczono wiele argumentów, że to nie poprawia sytuacji, a wręcz ją pogarsza, bo kiedy jest słoneczny dzień, kierowcy nawzajem się oślepiają, oślepiają pieszych, jest to właściwie pomyślane jako biznes dla producentów żarówek i innych urządzeń - stwierdziła Masłowska. Zy kierowcy rzeczywiście marzą o zniesieniu obowiązujących przepisów?

Kierowcy nie chcą zmian

Z ankiety przeprowadzonej dla Wirtualnej Polski wynika, że kierowcy wolą, by nie zmieniać prawa. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się prawie 68 proc. zapytanych. 19 proc. ankietowanych o przeciwnym zdaniu wskazuje na fakt, że w ciągu dnia i tak jest jasno, więc światła nie są potrzebne. Ponad 13 proc. ankietowanych jest zdania, że obowiązek jazdy z włączonymi światłami w ciągu dnia podnosi jedynie zużycie paliwa.

Za i przeciw

Obydwie strony mają swoje argumenty. Przeciwnicy świecenia w ciągu dnia zauważają, że używanie świateł przez całą dobę podnosi zużycie paliwa. Nie jest to oczywiście wartość, którą zauważylibyśmy na stacji paliw, jednak w perspektywie roku użytkowania samochodu 1,5 proc. wzrostu konsumpcji paliwa - przy założeniu, że mamy do czynienia z samochodem benzynowym spalającym średnio 6,5 l/100 km i przejeżdżającym w ciągu roku 20 tys. km - przekłada się na niespełna 90 zł. Do tego dochodzi szybsze przepalanie się żarówek. W przypadku przeciętnej H7 żywotność to około 600 godzin. Wyłączenie świateł od wiosny do jesieni wyraźnie przyczyniłby się do przedłużenia eksploatacji tego elementu. Koronnym argumentem przeciwników używania świateł w ciągu dnia jest opinia, że naraża to na większe niebezpieczeństwo rowerzystów i pieszych, nie używających świateł w ciągu dnia. Ich zdaniem kierowcy przyzwyczajają się do zwracania uwagi tylko na te pojazdy, które świecą, rowerzyści mogą więc zostać niezauważeni.

Obraz

Ci, którzy chcą zmian, mają jeszcze jeden mocny argument. 1 stycznia 2008 roku Austria wycofała się z obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia przez cały rok. Jak wpłynęło to na bezpieczeńśtwo? Statystyki wypadków w tym państwie, które udostępnione są na stronie internetowej Komisji Europejskiej, pokazują nieprzerwany spadek liczby wypadków już od 2007 roku. Efekt ten austriackie władze wiążą z wprowadzonym wówczas nakazem używania opon zimowych. Zniesienie obowiązku jazdy w dzień przy włączonych światłach nie zmieniło jednak trendu.

Zwolennicy zachowania obowiązku jazdy z włączonymi światłami w ciągu dnia uważają, że zapewniają one lepszą widoczność - szczególnie jeśli pojazd zbliża się pod słońce. To zaś musi przekładać się na podwyższony poziom bezpieczeństwa. Na dowód swojego twierdzenia przywołują policyjne statystyki, z których wynika, że od dziesięciu lat spada liczba wypadków i ich ofiar. W 2015 roku brak wymaganego oświetlenia był przyczyną 40 wypadków. Policja nie informuje jednak, ile z nich miało miejsce za dnia, a ile nocą.

##W Europie
Jazda przez całą dobę z włączonymi światłami w ciągu całego roku obowiązuje obecnie w: Bułgarii, Czechach, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, Łotwie, w Norwegii, Polsce, Rumunii (z wyłączeniem dróg lokalnych), na Słowacji, w Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, na Węgrzech (tylko poza terenem zabudowanym), a także we Włoszech. Prawo Chorwacji daje zaś możliwość wyłączenia świateł w ciągu dnia latem.

Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025