Jakie modele wybierają taksówkarze? Wyniki plebiscytu „Taxi des Jahres 2017”
Chłodna kalkulacja
Wielu zmotoryzowanych uważa, że wybierając dla siebie samochód, warto przyglądać się temu, jakimi modelami jeżdżą taksówkarze. Plebiscyt „Taxi des Jahres 2017” pokazuje, jakie modele cenią niemieccy przedstawiciele tego zawodu.
Decydując się na konkretny model samochodu, często kierujemy się emocjami lub po prostu wyglądem karoserii. O takie podejście do tego skomplikowanego tematu nie należy podejrzewać taksówkarzy. To zawodowcy, którzy dokładnie potrafią wyliczyć koszt zakupu i spodziewaną wartość auta po planowanym okresie użytkowania, a do tego zwracają uwagę na koszty eksploatacyjne czy ewentualnych napraw.
Przedstawiciele 40 niemieckich korporacji taksówkarskich wybrali najlepsze ich zdaniem samochody dla przedstawicieli branży przewozowej. Pod kątem ekonomiki, funkcjonalności, komfortu i stylu jazdy oceniano 21 modeli 12 marek. Oto zwycięzcy plebiscytu z podziałem na grupy sedan/kombi oraz SUV/van oraz poszczególne kategorie.
Sedan/kombi; samochód pełen emocji - Lexus GS 300h
O zwycięstwie tego japońskiego modelu zdecydowała dynamiczna stylistyka samochodu, dobrze wykończone wnętrze oraz napęd hybrydowy. Zastosowany tu 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy współpracuje z trójfazowym silnikiem elektrycznym. Zespół łącznie rozwija moc 223 KM. Zdaniem producenta GS z bezstopniową przekładnią e-CVT spala tylko 4,4 l /100 km. Podstawowa cena Lexusa GS 300h to 208,8 tys. zł.
Sedan/kombi; samochód komfortowy - Kia Optima Kombi
Koreański gracz w segmencie D mimo atrakcyjnej stylistyki nie zyskał w Polsce satysfakcjonującej pozycji na rynku. Samochód o długości 4,86 m oferuje bagażnik o pojemności 552 l. Wadą modelu jest ograniczona oferta silnikowa. Możemy wybrać pomiędzy dwulitrowym motorem benzynowym w wersji wolnossącej (163 KM) lub doładowanej (245 KM), a także dieslem o pojemności 1,7 l i mocy 141 KM. Podstawowa cena Kii Optimy Kombi to 93,9 tys. zł. Każde auto wyposażone jest jednak w kamerę cofania i dwustrefową klimatyzację.
Sedan/kombi; samochód funkcjonalny - Fiat Tipo Station Wagon
Włoski model, który wymiarami wdziera się do segmentu C, budzi w Polsce ogromne zainteresowanie. Wśród naszych rodaków sentyment do włoskiej marki wciąż jest spory, a atutem Tipo jest atrakcyjna stylistyka i bagażnik o pojemności 550 l. Do wyboru mam silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM oraz benzynowca 1,4 l o mocy 95 KM lub 120 KM. Ten ostatni występuje także w wersji z instalacją LPG. Dla osób ceniących diesle przygotowano motor 1,6 Multijet o mocy 120 KM. Cena podstawowej wersji tego modelu to 53,4 tys. zł.
Sedan/kombi; opłacalny zakup - Citroen C-Elysee
Ten model, podobnie jak bliźniaczy Peugeot 301, został wręcz stworzony z myślą o taksówkarzach. Duży bagażnik zdolny pomieścić spore walizy, sprawdzony silnik Diesla i miękkie zawieszenie gwarantujące komfort nawet na drogach o fatalnej jakości to cechy poszukiwane w tej branży. Cena egzemplarza z podstawowym wyposażeniem to 41 tys. zł.
SUV/van; samochód pełen emocji - Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
Miłośnikom nowinek technicznych tego modelu nie trzeba przedstawiać. Japoński SUV w mieście naprawdę potrafi spalić tak mało, że diesle wydają się przy nim nieumiarkowanymi żarłokami. Zespół napędowy o mocy 121 KM nie zapewnia co prawda sportowych wrażeń, ale w przypadku taksówkarzy nie jest to najważniejsze. Cena samochodu zaczyna się od 190 tys. zł.
SUV/van; samochód komfortowy - Ford Kuga
Komfortowy SUV za 85,9 tys. zł? Zdaniem niemieckich taksówkarzy to możliwe. Samochód amerykańskiej marki od dawna uważany jest za jeden z najlepiej prowadzących się modeli w swojej grupie. Kugę można dodatkowo wyposażyć z asystenta parkowania, który wyręcz nas w tym przykrym obowiązku, system automatycznie utrzymujący auto w pasie ruchu czy inteligentny tempomat. Takie rozwiązania w istocie przyczyniają się do zwiększenia komfortu podróżowania.
SUV/van; samochód funkcjonalny - Seat Alhambra
Świetna widoczność, odsuwane tylne drzwi i ogrom miejsca we wnętrzu – tak najkrócej można scharakteryzować Alhambrę. Autem może podróżować siedem osób, ale gdy trzeci rząd siedzeń jest złożony, do dyspozycji mamy aż 955 l pojemności bagażnika. Alhambra w podstawowej wersji kosztuje 105,6 tys. zł.
SUV/van; opłacalny zakup - Toyota Prius+
Czy siedmioosobowy van może być oszczędny w mieście? Oczywiście, o ile jest hybrydowy. Taki właśnie samochód, w postaci Priusa+, oferuje Toyota. Za co najmniej 136,9 tys. zł otrzymujemy funkcjonalny samochód z rozkładanym trzecim rzędem siedzeń i bagażnikiem, który mieści 200 l ładunku, jeśli wieziemy komplet pasażerów, bądź 505 l, gdy jedziemy z piątką osób. Pojazd z zespołem napędowym o mocy 136 KM przyspiesza do "setki” w 11,3 sekundy i rozpędza się do 165 km/h.