Wygodne, trwałe i tanie?
W motoryzacyjnym światku przez lata ukuło się przekonanie, że godne polecenia są te samochody, które na narzędzie swojej pracy wybierają taksówkarze. Do pewnego stopnia takiemu rozumowaniu nie sposób odmówić słuszności.
Zawodowi przewoźnicy, wybierając odpowiedni dla siebie model, nie kierują się emocjami czy atrakcyjną linią nadwozia. Potrafią liczyć, a ważne są dla nich takie parametry jak cena zakupu, koszty eksploatacji, ryzyko awarii i potencjalne koszty napraw. Takie czynniki są ważne również dla wielu zwykłych kierowców, którzy stają przed koniecznością zakupu auta - szczególnie z rynku wtórnego. Warto więc przyjrzeć się wyborowi zawodowców.
Na kolejnych slajdach przedstawiamy samochody, z których korzysta największa liczba taksówkarzy współpracujących z platformą iTaxi, działającą w 150 polskich miastach.
10. Toyota Auris, rok produkcji: 2014
W ciągu lat obecności na rynku model ten zasłużył sobie na miano solidnego. Obecna generacja Aurisa produkowana jest od 2012 roku. W ofercie silnikowej można znaleźć jednostki benzynowe o pojemności 1,2 l, 1,33 l i 1,6 l, silniki Diesla 1,4 l, 1,6 l oraz 2,0 l, a także odmianę hybrydową z silnikiem benzynowym o 1,8-litrowym. Dla taksówkarzy oczywiście najkorzystniej przedstawiają się opcje z wysokoprężne lub hybrydowe..
Cena samochodu z 2014 roku zależy od wersji silnikowej. Za auto z jednostką 1,4 D-4D zapłacimy ok. 50 tys. zł. Hybrydowy Auris to wydatek 60-70 tys. zł.
9. Opel Vectra, rok produkcji: 2003
Dziewiąte miejsce Vectry dla wielu zmotoryzowanych może być zaskoczeniem. W końcu samochód nie jest dziś już często spotykany i był krytykowany za problematyczne wielowahaczowe tylne zawieszenie oraz wysokie koszty napraw silnika 2,2 DTI. Na pochwały zasługuje jednak diesel 1,9 l dostarczony przez Fiata. Vectra dysponowała też bogatym wyposażeniem, co jest ważne dla osób ceniących komfort.
Opel Vectra 2,2 DTI z 2003 roku kosztuje dziś około 11-12 tys. zł. Jeśli zdecydujemy się na włoskiego diesla, musimy kupić auto z 2004 roku lub młodsze, gdyż silnik ten nie pojawił się od razu w gamie Vectry C. Za wersję 1,9 CDTI zapłacimy 13-14 tys. zł. Znalezienie niewyeksploatowanego egzemplarza nie będzie jednak łatwe.
8. Citroën C5, rok produkcji: 2005
To propozycja dla tych, którzy cenią rozsądną cenę na rynku wtórnym i komfort. Auto dostępne było bowiem z hydropneumatycznym zawieszeniem. Oferuje ono niespotykany w tej klasie komfort i w praktyce nie okazuje się tak kłopotliwe, jak wynikałoby to z popularnego wśród zmotoryzowanych przeświadczenia.
Najbardziej cenionymi odmianami C5 są te z silnikiem Diesla. Jednostka o pojemności 2,0 l jest chwalona przez mechaników i odznacza się wysoką kulturą pracy idącą w parze z rozsądnym spalaniem. Za taki samochód z 2004 roku zapłacimy dziś 11 tys. zł.
7. Toyota Avensis, rok produkcji: 2006
To drugi i ostatni reprezentant japońskiej motoryzacji w czołowej dziesiątce zestawienia. Samochód ma bardzo dobrą opinię, jednak nie dorównuje ona legendzie wcześniejszej generacji modelu.
Produkowane w Wielkiej Brytanii auto jest niezwykle popularne z silnikiem 2,0 D-4D. Samochody z dwóch pierwszych lat produkcji drugiej generacji miały problemy z wtryskiwaczami i turbosprężarkami. Avensis z tą jednostką może również okazać się kosztowny, jeśli będzie eksploatowany głównie w mieście. Źle znosi to dwumasowe koło zamachowe.
Cena egzemplarza z jednostką 2,0 D-4D z 2006 roku to około 20 tys. zł.
6. Opel Zafira, rok produkcji: 2005
To model ceniony przede wszystkim za swoje praktyczne walory. Rodzinny minivan jest pojemny (siedem miejsc) i występował z mnogością silników, wśród których jeden był szczególnie interesujący dla taksówkarzy. Mowa o 1,9 CDTI, występującym w wariantach o mocy 100 KM, 120 KM i 150 KM.
Zafira z 2005 roku z wspomnianym motorem kosztuje dziś około 17 tys. zł.
5. Ford Mondeo, rok produkcji: 2005
Ta marka w przekonaniu wielu zmotoryzowanych, szczególnie tych starszej daty, nie ma specjalnego poważania. Okazuje się jednak, że jest ceniona przez taksówkarzy. Mondeo trzeciej generacji to przestronny samochód, który występował w wersjach sedan, liftback i kombi. Ford może zawstydzić konkurencję pod względem układu jezdnego i kierowniczego. Często występował w dobrze wyposażonych wersjach.
W przypadku diesli można wybrać pomiędzy 2,0 TDDI 90 KM lub 116 KM – jednostka z pompą rotacyjną), 2,0 TDCI (115 KM lub 131 KM - common rail) lub rzadko spotykanym 2,2 TDCI (155 KM). Pierwszy z nich uchodzi za trwalszy, drugi odznacza się wyższą kulturą pracy. Cena samochodu z 2005 roku z dwulitrowym dieslem to około 11 tys. zł.
4. Ford Focus, rok produkcji: 2005
Kolejny Ford w zestawieniu. Tym razem chodzi jednak o rywala Golfa, Astry i Aurisa. Focus drugiej generacji to wygodne auto (zawieszenie wielowahaczowe z tyłu), a przyjemność z jego prowadzenia stoi na wysokim poziomie. Wśród diesli dobrą opinią cieszy się silnik 1,6 TDCI, który pochodzi z oferty PSA. Jednostka jest oszczędna, pracuje kulturalnie i nie sprawia większych problemów pod warunkiem skrócenia interwału wymiany oleju do 10 lub 15 tys. km.
Za samochód z 2005 roku z jednostką 1,6 TDCI trzeba zapłacić 10-11 tys. zł.
3. Volkswagen Passat, rok produkcji: 2003
Passat to częsty bywalec naszych dróg, szczególnie generacja B5 FL. Dobre materiały wykończeniowe idą tu w parze z przestronną kabiną i dużą pojemnością przestrzeni bagażowej. Dostępny jeszcze w tym aucie silnik 1,9 TDI uzyskał status wręcz kultowego za sprawą swojej trwałości.
Amator Passata za auto z 2003 roku z silnikiem 1,9 TDI musi zapłacić 13 tys. zł.
2. Škoda Octavia, rok produkcji: 2007
Czeski hit drugiej generacji sprzed liftingu nie grzeszy urodą. Nadrabia jednak solidnością. W przypadku silników Diesla można było wybrać pomiędzy starszym konstrukcyjnie 1,9 TDI oraz nowszym 2,0 TDI.
Cena samochodu z pierwszym z tych silników to około 18 tys. zł.
1. Mercedes Klasy E, rok produkcji: 2002
Mercedes W211, czyli Klasa E, to niezwykle popularny widok na postoju taksówkarskim. Samochód przekonuje do siebie komfortem jazdy i szeroką ofertą silników. Samochód odznacza się niezłą trwałością, kłopoty sprawia jednak elektrohydrauliczny układ hamulcowy. Silniki Diesla nie sprawiają ponadprzeciętnych problemów.
Mercedes Klasy E W211 z silnikiem Diesla o pojemności 2,7 l to wydatek rzędu 20 tys. zł.
W zestawieniu najbardziej popularnych samochodów używanych przez taksówkarzy współpracujących z platformą iTaxi znalazły się jeszcze:
11. Reanault Laguna, rok produkcji: 2003
12. Škoda Superb, rok produkcji: 2009
13. Opel Astra, rok produkcji: 2006
14. Toyota Prius, rok produkcji: 2009
15. Toyota Corolla, rok produkcji: 2008
16. Renault Scenic, rok produkcji:2004