Ekonomiczny, tani i bezawaryjny - to trzy najważniejsze dla Polaków parametry samochodu. Pragmatyczność rodaków ma zastosowanie zarówno w przypadku aut nowych, jak i używanych.
Instytut Millward Brown przeprowadził na zlecenie Exact Systems badanie "AUTOwybory Polaków". Miało ono wskazać, czym kierujemy się podczas zakupu pojazdu. Z sondażu wynika, że największe znaczenie ma ekonomiczność samochodu, czyli jego niskie spalanie i niedrogi serwis - tę odpowiedź wskazało 42 proc. respondentów. Na drugim miejscu uplasowała się cena zakupu, która jest priorytetem dla 29 proc. badanych. Warto jednak dodać, że konkretna kwota jest nieco istotniejsza dla osób decydujących się na zakup nowego auta (31 proc. w porównaniu do 28 proc. użytkowników samochodów używanych.).
Polacy cenią też sobie bezawaryjność pojazdu - taką odpowiedź podało 28 proc. respondentów. Dla 25 proc. największe znaczenie mają marka samochodu, dla 20 proc. - wygląd pojazdu i jego stylistyka, a dla 18 proc. kluczowa jest wielkość auta. Osoby kupujące samochód na rynku wtórnym zwracają dodatkowo uwagę na wiek (16 proc.) oraz przebieg samochodu (12,5 proc.).
Gdzie szukamy informacji o autach? Aż 63 proc. rodzimych zmotoryzowanych wskazuje na Internet (fora internetowe, portale motoryzacyjne, strony producentów). Drugim źródłem są znajomi i rodzina (38 proc.). Z pomocy bliskich chętniej korzystają kobiety – 45,5 proc. w porównaniu do 34 proc. mężczyzn. Panowie natomiast częściej niż Panie przeglądają prasę motoryzacyjną – 17 proc. w porównaniu do 8 proc. pań.
Nieco inne źródła informacji wykorzystują osoby kupujące nowy i używany samochód. Kierowcy, którzy kupili auto używane, częściej szukali informacji wśród znajomych oraz rodziny (40 proc. w porównaniu do 30 proc. kupujących nowy samochód) i na portalach motoryzacyjnych (28 proc. vs. 24 proc.). Natomiast osoby, które nabyły nowy samochód, częściej poszukiwały informacji u dealerów samochodowych (28 proc. w porównaniu do 5 proc. kupujących używany samochód).
Źródło: Exact Systems
ll/Wirtualna Polska