Jaki poziom bezpieczeństwa oferowały samochody dwie dekady temu?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Tomasz Budzik

/ 1020 lat Euro NCAP

Obraz
© Materiały prasowe | Euro NCAP

W 1997 roku ruszyły pierwsze testy zderzeniowe organizowane przez Euro NCAP. Spójrzmy na testy samochodów z początku działalności tej instytucji. Wybraliśmy te modele, które są wciąż obecne na polskich drogach.

Dziś trudno nam wyobrazić sobie motoryzację bez Euro NCAP, a przyznawane przez nią gwiazdki często decydują o powodzeniu lub porażce danego modelu. Organizacja powstała z inicjatywy rządów kilku państw Starego Kontynentu oraz władz Unii Europejskiej, a jej zadaniem jest sprawdzanie poziomu bezpieczeństwa samochodów obecnych na rynkach Europy.

W ciągu dziesięciu lat działalności Euro NCAP rozbiło 1,8 tys. samochodów. Testy pokazywały prawdę na temat wytrzymałości aut, co zmusiło kierowców do refleksji nad swoim stylem jazdy. Jednocześnie producenci zostali zmuszeni do poprawiania poziomu bezpieczeństwa wchodzących na rynki modeli. Jak szacuje samo Euro NCAP, działalność tej organizacji uratowała 78 tys. istnień ludzkich.

Przyjrzyjmy się testom z samego początku działalności Euro NCAP. Do zestawienia wybraliśmy te modele samochodów, które do dziś można spotkać na polskich drogach. Na kolejnych slajdach możecie zobaczyć, jak złudne jest poczucie bezpieczeństwa w starszych, wydawałoby się solidnych autach.

/ 10Audi A4 - 3 gwiazdki, jedna przekreślona

/ 10BMW serii 3 (E36) - 2 gwiazdki, jedna przekreślona

/ 10Daewoo Matiz - trzy gwiazdki

/ 10Honda Civic IV generacji - 3 gwiazdki, jedna skreślona

/ 10Mercedes Klasy C (W202) - dwie gwiazdki

/ 10Peugeot 406 - dwie gwiazdki

Obraz
© Materiały prasowe | Euro NCAP

Francuski reprezentant segmentu D to stosunkowo niezawodne i przede wszystkim świetnie zabezpieczone przed korozją auto. Test zderzeniowy Peugeota 406 nie wypadł jednak wzorowo. Dwie gwiazdki i słaba lub bardzo słaba ochrona nóg kierowcy podczas zderzenia czołowego oraz klatki piersiowej przy uderzeniu bocznym nie nastrajają do szybkiej jazdy.

/ 10Saab 900 - 2 gwiazdki, jedna skreślona

Obraz
© Materiały prasowe | Euro NCAP

Samochody tej szwedzkiej marki uchodziły za bardzo bezpieczne. Od reguły bywają jednak wyjątki, czego doskonałym dowodem jest Saab 900. Test zderzeniowy przeprowadzony w 1997 roku odarł klientów ze złudzeń. Podczas próby uderzenia w przód słupek i dach ulegały mocnemu odkształceniu. Miało to wpływ na bezpieczeństwo w środku. W razie zderzenia czołowego bardzo słabo chroniona była klatka piersiowa kierowcy, a jego stopy i prawe udo słabo. Towarzyszył temu fatalnie niski stopień ochrony klatki piersiowej w razie uderzenia z boku.

/ 10Volkswagen Passat B5 - 4 gwiazdki

Obraz
© Materiały prasowe | Euro NCAP

Większość samochodów z początku działalności Euro NCAP zawodziło. Nie była to jednak reguła. Wymknął się jej między innymi Volkswagen Passat w piątej odsłonie. Samochód posiadał – jak na te lata – wytrzymałą klatkę bezpieczeństwa, o czym świadczy tylko niewielkie ugięcie słupka podczas zderzenia czołowego. Jak wynika z dokładnej analizy Euro NCAP, kierowca jest słabo chroniony tylko w okolicy podudzi przy uderzeniu w przód i w dolnym odcinku klatki piersiowej w razie zderzenia bocznego.

10 / 10Volvo S40 - 4 gwiazdki

Obraz
© Materiały prasowe | Euro NCAP

Jeszcze lepiej od Passata wypadło Volvo S40. Testowany w 1997 roku samochód otrzymał zasłużone cztery gwiazdki. Choć podczas zderzenia czołowego słupek zniekształcił się bardziej niż w przypadku Volkswagena, to szwedzkie auto zapewniło pasażerom wyższy poziom bezpieczeństwa. W zderzeniu czołowym kierowca chroniony jest dobrze z wyjątkiem klatki piersiowej i podudzi, które chronione są średnio. Podczas zderzenia bocznego głowa może liczyć na wysoki poziom ochrony, a klatka piersiowa na średni.

Znaczenia Euro NCAP dla poprawy bezpieczeństwa samochodów nie sposób przecenić. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wprowadzenie testów zderzeniowych o z góry znanym scenariuszu skłoniło producentów do projektowania samochodów przygotowanych do jak najlepszego zaliczenia tych prób, co niekoniecznie oznaczało stworzenie auta, które rzeczywiście chroni ludzi w prawdziwym wypadku. O tym, jak daleko zaszedł proceder tworzenia aut pod testy Euro NCAP, przekonaliśmy się w 2012 roku.

Za oceanem rządowa organizacja o nazwie Insurance Institute for Highway Safety przeprowadziła testy w zupełnie odmienny niż wcześniej sposób. Amerykanie zauważyli, że w wielu wypadkach, w wyniku których są ciężko ranni lub zabici, przód samochodu uderza w inny pojazd lub przeszkodę niewielkim procentem powierzchni. Postanowili więc odtworzyć takie zdarzenie w laboratorium. W ich teście zderzeniowym auto uderza w nieodkształcalną przeszkodę 25 proc. szerokości maski, a nie 40 proc. w odkształcalną przeszkodę, jak ma to miejsce w przypadku testów Euro NCAP. Efektem był prawdziwy pogrom obecnych wówczas na rynku modeli.

Dziś producenci samochodów muszą przygotowywać swoje modele na amerykańskie i europejskie testy, a dodatkowo starać się zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego, bo i to od niedawna sprawdzane jest przez Euro NCAP.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła