Światła do jazdy dziennej cieszą się coraz większą popularnością. Ich instalacja jest na tyle prosta, że można pokusić się o ich samodzielny montaż.
Instalacja świateł do jazdy dziennej wcale nie jest taka trudna, jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka. Żeby przeprowadzić ją w prawidłowy sposób, wystarczą podstawowe narzędzia takie jak śrubokręt i wkrętarka. Zanim jednak zdecydujemy się na montaż, warto wybrać odpowiedni model oświetlenia.
Podczas zakupu warto dokładnie przyjrzeć się światłom. Muszą one posiadać odpowiednie oznaczenia, które są dowodem dopuszczenia ich do używania w Polsce. Na kloszu lampy powinny znaleźć się wytłoczone literki RL (nie DRL), które stanowią oznaczenie świateł do jazdy dziennej, a także literka E z numerem homologacji. Wiele zestawów ze światłami zawiera również moduły sterujące oraz uchwyty typu "clip on", do którego wpina się DRL.
Światła należy przymierzyć do samochodu, żeby określić, na jakiej wysokości mają być zamontowane. Aby wszystko było zgodne z przepisami, DRL nie mogą być zainstalowane wyżej niż 1 500 mm ani poniżej 200 mm od podłoża, a odległość między światłami musi wynieść co najmniej 600 mm. W przypadku, gdy szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1 300 mm odległość między światłami powinna wynosić 400 mm. Nie mogą one też wystawać poza obrys samochodu i muszą być zainstalowane 400 mm od krawędzi auta.
Kolejny krok to przymiarka systemu "clip on", w którym mocowane są światła. Zestaw uchwytów może wymagać wywiercenia dodatkowych otworów, żeby prawidłowo poprowadzić instalację elektryczną. Mocuje się go do maskownicy przy pomocy wkrętów. Następnie przeprowadza się przewody zasilające w taki sposób, aby nigdzie nie wystawały. Po schowaniu przewodów należy z powrotem przymocować.
Teraz czas na instalację elektryczną - najpierw podłącza się przewody świateł do jazdy dziennej do zacisków akumulatora. Następny krok to zlokalizowanie wiązki elektrycznej świateł pozycyjnej oraz podpięcie ich do modułu DRL, odpowiedzialnego za działanie świateł (przestrzegając biegunowości). Sam moduł należy przymocować i wpiąć o niego kabel świateł jazdy dziennej.
Po zakończeniu instalacji należy upewnić się, czy zestaw DRL został prawidłowo zamontowany. Można to zrobić w prosty sposób - po włączeniu zapłonu światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączyć, a po przełączeniu na światła pozycyjne lub mijania, DRL powinny się wyłączyć.
Źródło: Philips
ll/moto.wp.pl