Jak uniknąć mandatu za śnieg i jak się ubrać do auta?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Pierwsze śnieżyce już za nami, ale z pewnością możemy spodziewać się kolejnych. Dlatego zapytaliśmy Dorotę Paluch, eksperta sieci ProfiAuto zrzeszającej najlepsze hurtownie, sklepy i serwisy samochodowe w Polsce, jak za kierownicą radzić sobie z ekstremalnymi zimowymi warunkami.

Obraz
© (fot. PAP/Mirosław Trembecki )

Zanim wsiądziesz odśnież!
Pierwsza rada eksperta na zimę jest bardzo prosta: odśnieżajmy swoje auta!
- _ Mimo, że wydaje się to oczywiste, wielu kierowców traktuje tę sprawę marginalnie. Czyli odśnieża tylko tyle samochodu, żeby widzieć coś przez przednią szybę. Tymczasem jeżdżąc z puchową "czapą" na dachu stwarzamy zagrożenie dla innych kierowców _ - mówi ekspertka ProfiAuto. - _ Powinniśmy też wiedzieć, że za jazdę nieodśnieżonym autem możemy dostać mandat. _

Paluch dodaje, że szczególnie dotkliwie, nawet kilkuset złotowymi mandatami, policjanci karzą kierowców ciężarówek, którzy zapomnieli odśnieżyć plandeki nad przyczepą. Dlaczego? Zalegające tam płaty śniegu, czy nawet lodu, mogą w czasie jazdy spaść na drogę i doprowadzić do poważnego wypadku. Zatem kiedy już odśnieżysz wszystkie szyby, dach i światła (jeśli jest mróz - silnik może w tym czasie już pracować, żeby się rozgrzać) upewnij się, czy nigdzie nie nie zostały resztki lodu.

Obraz
© (fot. PAP/Wojciech Pacewicz)

- _ Pamiętajmy, by do odśnieżania przedniej, czy tylnej szyby nie używać wycieraczek. Zmarznięty śnieg może uszkodzić pióra i spowodować, że nie będą one spełniać swoich funkcji, a zła widoczność, szczególnie w zimowy wieczór, jest bardzo niebezpieczna _ - mówi Dorota Paluch. - _ Do zmarzniętej przedniej szyby użyj więc odmrażacza w sprayu lub skrobaczki. _

Jak przetrwać w korku?
Słowo "korek" nabiera w zimie zupełnie nowego, groźniejszego znaczenia, niż w innych porach roku. W zimie korki zdarzają się częściej - łatwiej o stłuczkę - trwają dłużej, czasem nawet kilka godzin i są bardziej niebezpieczne - nie możemy wyłączyć silnika, bo po kilku godzin na mrozie możemy po prostu zamarznąć. - _ Powinniśmy więc zawsze pamiętać o zatankowaniu większej ilości paliwa, nawet jeśli nie jedziemy daleko. Chodzi o to, by nie zabrakło nam go w przypadku nieoczekiwanego postoju. Przed dłuższą pracą warto mieć ze sobą koc, a nawet i łopatę. Kiedy jedziemy w dalszą trasę warto też zabrać termos z ciepłym napojem _ - mówi ekspertka ProfiAuto. - _ Niestety w Polsce jeszcze nie możemy liczyć na to, że w przypadku korka służby autostradowe przywiozą nam gorącą herbatę, jak to ma miejsce w Niemczech _ - dodaje.

Obraz
© (fot. PAP/Leszek Szymański)

Zimą, bardziej niż na co dzień, przydatne mogą się okazać nawigacja i CB radio. Dzięki nim możemy - widząc z daleka korek - ominąć go korzystając z pierwszego zjazdu, a także dowiedzieć się - przez radio - kiedy i gdzie możemy wrócić na trasę.

Do auta bez kurtki
Ekspertka ProfiAuto dodaje, że nie bez znaczenia dla naszego bezpieczeństwa na drodze jest też strój w jakim prowadzimy samochód.
- _ Zimą ubieramy się grubiej, a to nie ułatwia prowadzenia samochodu. Dlatego radzę, żeby po wejściu do samochodu zdjąć kurtkę. Jeśli kurtka jest gruba będzie krępować nam ruchy i spowalniać czas reakcji na krytyczne sytuacje drogowe _ - mówi Dorota Paluch.

Kolejną ważną z punktu widzenia prowadzenia samochodu częścią garderoby są rękawiczki. Rano kierownica jest zimna, więc nie chcemy ich zdejmować.
- _ Pół biedy, kiedy prowadzimy w rękawiczkach ze skóry, czy materiału skóropodobnego, ale te ze śliskiej wełny, czy dzianiny mogą spowodować, że kierownica będzie nam się wyślizgiwać z dłoni _ - mówi ekspertka ProfiAuto.

Grubsze, niż w innych porach roku są także zimowe buty. Pamiętajmy, by wsiadając do samochodu oczyścić buty ze śniegu.
- _ W tej sprawie gorzej mają kobiety, które nawet zimą chodzą kozakach na szpilkach, których podeszwa jest gładka. Są one bardziej śliskie, a jeśli dodatkowo pokrywa je śnieg, mogą ślizgać się na pedale hamulca, czy sprzęgła _ - mówi Dorota Paluch.

W miarę możliwości używajmy więc w zimie butów z gumową podeszwą, podobnie jak zimowych dywaników, które też lepiej, by były z gumy, niż z materiału. Woda gromadząca się w dywanikach materiałowych będzie parować na szyby i ograniczać nam widoczność w aucie.

WP:

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟