Trwa ładowanie...

Jak uniknąć mandatu za śnieg i jak się ubrać do auta?

Jak uniknąć mandatu za śnieg i jak się ubrać do auta?Źródło: zdjęcie producenta
d35wh2c
d35wh2c

Pierwsze śnieżyce już za nami, ale z pewnością możemy spodziewać się kolejnych. Dlatego zapytaliśmy Dorotę Paluch, eksperta sieci ProfiAuto zrzeszającej najlepsze hurtownie, sklepy i serwisy samochodowe w Polsce, jak za kierownicą radzić sobie z ekstremalnymi zimowymi warunkami.

(fot. PAP/Mirosław Trembecki )
Źródło: (fot. PAP/Mirosław Trembecki )

Zanim wsiądziesz odśnież!
Pierwsza rada eksperta na zimę jest bardzo prosta: odśnieżajmy swoje auta!
- _ Mimo, że wydaje się to oczywiste, wielu kierowców traktuje tę sprawę marginalnie. Czyli odśnieża tylko tyle samochodu, żeby widzieć coś przez przednią szybę. Tymczasem jeżdżąc z puchową "czapą" na dachu stwarzamy zagrożenie dla innych kierowców _ - mówi ekspertka ProfiAuto. - _ Powinniśmy też wiedzieć, że za jazdę nieodśnieżonym autem możemy dostać mandat. _

Paluch dodaje, że szczególnie dotkliwie, nawet kilkuset złotowymi mandatami, policjanci karzą kierowców ciężarówek, którzy zapomnieli odśnieżyć plandeki nad przyczepą. Dlaczego? Zalegające tam płaty śniegu, czy nawet lodu, mogą w czasie jazdy spaść na drogę i doprowadzić do poważnego wypadku. Zatem kiedy już odśnieżysz wszystkie szyby, dach i światła (jeśli jest mróz - silnik może w tym czasie już pracować, żeby się rozgrzać) upewnij się, czy nigdzie nie nie zostały resztki lodu.

(fot. PAP/Wojciech Pacewicz)
Źródło: (fot. PAP/Wojciech Pacewicz)

- _ Pamiętajmy, by do odśnieżania przedniej, czy tylnej szyby nie używać wycieraczek. Zmarznięty śnieg może uszkodzić pióra i spowodować, że nie będą one spełniać swoich funkcji, a zła widoczność, szczególnie w zimowy wieczór, jest bardzo niebezpieczna _ - mówi Dorota Paluch. - _ Do zmarzniętej przedniej szyby użyj więc odmrażacza w sprayu lub skrobaczki. _

d35wh2c

Jak przetrwać w korku?
Słowo "korek" nabiera w zimie zupełnie nowego, groźniejszego znaczenia, niż w innych porach roku. W zimie korki zdarzają się częściej - łatwiej o stłuczkę - trwają dłużej, czasem nawet kilka godzin i są bardziej niebezpieczne - nie możemy wyłączyć silnika, bo po kilku godzin na mrozie możemy po prostu zamarznąć. - _ Powinniśmy więc zawsze pamiętać o zatankowaniu większej ilości paliwa, nawet jeśli nie jedziemy daleko. Chodzi o to, by nie zabrakło nam go w przypadku nieoczekiwanego postoju. Przed dłuższą pracą warto mieć ze sobą koc, a nawet i łopatę. Kiedy jedziemy w dalszą trasę warto też zabrać termos z ciepłym napojem _ - mówi ekspertka ProfiAuto. - _ Niestety w Polsce jeszcze nie możemy liczyć na to, że w przypadku korka służby autostradowe przywiozą nam gorącą herbatę, jak to ma miejsce w Niemczech _ - dodaje.

(fot. PAP/Leszek Szymański)
Źródło: (fot. PAP/Leszek Szymański)

Zimą, bardziej niż na co dzień, przydatne mogą się okazać nawigacja i CB radio. Dzięki nim możemy - widząc z daleka korek - ominąć go korzystając z pierwszego zjazdu, a także dowiedzieć się - przez radio - kiedy i gdzie możemy wrócić na trasę.

Do auta bez kurtki
Ekspertka ProfiAuto dodaje, że nie bez znaczenia dla naszego bezpieczeństwa na drodze jest też strój w jakim prowadzimy samochód.
- _ Zimą ubieramy się grubiej, a to nie ułatwia prowadzenia samochodu. Dlatego radzę, żeby po wejściu do samochodu zdjąć kurtkę. Jeśli kurtka jest gruba będzie krępować nam ruchy i spowalniać czas reakcji na krytyczne sytuacje drogowe _ - mówi Dorota Paluch.

d35wh2c

Kolejną ważną z punktu widzenia prowadzenia samochodu częścią garderoby są rękawiczki. Rano kierownica jest zimna, więc nie chcemy ich zdejmować.
- _ Pół biedy, kiedy prowadzimy w rękawiczkach ze skóry, czy materiału skóropodobnego, ale te ze śliskiej wełny, czy dzianiny mogą spowodować, że kierownica będzie nam się wyślizgiwać z dłoni _ - mówi ekspertka ProfiAuto.

Grubsze, niż w innych porach roku są także zimowe buty. Pamiętajmy, by wsiadając do samochodu oczyścić buty ze śniegu.
- _ W tej sprawie gorzej mają kobiety, które nawet zimą chodzą kozakach na szpilkach, których podeszwa jest gładka. Są one bardziej śliskie, a jeśli dodatkowo pokrywa je śnieg, mogą ślizgać się na pedale hamulca, czy sprzęgła _ - mówi Dorota Paluch.

W miarę możliwości używajmy więc w zimie butów z gumową podeszwą, podobnie jak zimowych dywaników, które też lepiej, by były z gumy, niż z materiału. Woda gromadząca się w dywanikach materiałowych będzie parować na szyby i ograniczać nam widoczność w aucie.

WP:

d35wh2c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d35wh2c
Więcej tematów