Jak skutecznie podrasować auto?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Szerokie opony, nisko zawieszone podwozie czy spoiler mogą zmienić nawet powszechne auto w cacko. Kto jednak nie uważa podczas tuningu może narazić się na problemy, zarówno z policją jak i w trakcie badań technicznych.

Przed zakupem i montażem odpowiedniej części warto uzyskać szczegółowe informacje, czy mogą być one użyte w danym aucie. Podzespoły nie posiadające dopuszczenia mogą zwiększać zagrożenie oraz dopuszczać do wygaśnięcia homologacji i ochrony ubezpieczeniowej. W niektórych przypadkach właściciel pojazdu po stronie wydatków musi również uwzględnić kosztowny demontaż nieodpowiednich elementów.

Tuning daje dużo możliwości popełnienia błędu - w razie niewłaściwego połączenia felg z ogumieniem zwiększa się zagrożenie wystąpienia aquaplaningu i wrażliwość pojazdu na drogowe koleiny, co w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić nawet do wyłamania tylnej części pojazdu. Jeśli szeroka opona będzie ocierać o błotnik, wtedy jej uszkodzenie będzie tylko kwestią czasu. Dopasowane muszą być również spoilery - w przeciwnym razie może dojść do wydłużenia drogi hamowania oraz zmniejszenia stabilności auta w trakcie jazdy.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Istotną sprawą jest dokumentacja podzespołów. Co dziwne, nie wszystkie elementy posiadające homologację mogą zostać zamontowane. Dzieje się tak dlatego, gdyż homologacja odnosi się zawsze do produkcji seryjnej pojazdów, a jeśli w samochodzie wprowadzono już zmiany, wtedy poszczególne elementy potencjalnie mogą do siebie nie pasować, np. w autach o niskim zawieszeniu problemem może być zaczep holowniczy. Jeśli dochodzi do takich sytuacji, wtedy wygasa homologacja dla danego pojazdu.

Niezagrożone są osoby, które przed przeprowadzeniem tuningu zwrócą się do odpowiedniego rzeczoznawcy. W wielu przypadkach sens ma również zlecenie specjaliście wykonania przebudowy pojazdu, np. montażu sportowego podwozia. Nie należy też zapominać o przekazaniu informacji o przeprowadzeniu zmian tuningowych firmie ubezpieczeniowej.

Źródło: DEKRA

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła