Trwa ładowanie...

Jak przez lata rozwijały się technologie z zakresu bezpieczeństwa? Łatwo to sprawdzić na przykładzie jednego modelu

Na warsztat weźmy nowego Forda Focus. Właśnie premierę miała czwarta generacja tego popularnego kompaktu. Zmieniło się sporo - nowe wyposażenie i silniki, ale także nowe systemy, nie tylko takie, które życie ułatwiają, ale także te, które potrafią je uratować. A jak radziliśmy sobie bez nich?

W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.

Jak przez lata rozwijały się technologie z zakresu bezpieczeństwa? Łatwo to sprawdzić na przykładzie jednego modeluŹródło: Materiały prasowe, fot: Ford
dx6ja5q
dx6ja5q

Debiut na miarę nowego tysiąclecia – Ford Focus 1998

Ford Focus pierwszej generacji zadebiutował w 1998 roku jako najważniejszy model w europejskiej gamie Forda. Marka wiązała z nim wielkie nadzieje, dlatego auto było dopracowane, nowoczesne i w wielu dziedzinach przełomowe. To miał być samochód na miarę zbliżającego się XXI wieku.

Dlatego postawiono na innowacje – widać je już na pierwszy rzut oka w nadwoziu, ale jeszcze więcej jest ich w projektach poszczególnych podzespołów. Nowatorskie, jak na tamten czas, krzywizny stylu New Edge skrywały znacznie poprawione względem Escorta, którego Focus zastępował, rozwiązania konstrukcyjne. Rozbudowane strefy zgniotu, wzmocnienia w drzwiach i nowe materiały – to wszystko zaowocowało dobrymi wynikami w testach zderzeniowych.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe, fot: Ford

Koniec lat 90. to pogoń producentów za bezpieczeństwem – coraz więcej uwagi poświęcono także crash testom, które wreszcie zostały ujednolicone, co pozwalało obiektywnie porównywać ze sobą poszczególne konstrukcje. W ramach ustandaryzowanych prób zderzeniowych, przeprowadzanych przez Euro NCAP, Ford Focus pierwszej generacji zdobył cztery gwiazdki na pięć możliwych (według kryteriów z daty przeprowadzenia próby).

dx6ja5q

Kompaktowy Ford wykazał się dobrą ochroną pasażerów, a kabina pasażerska zachowała swoją sztywność zarówno w próbie zderzenia czołowego, jak i bocznego. Pod koniec XX wieku wcale nie było to oczywiste, bo projekty i materiały, z których wykonywano samochody, nie były jeszcze tak doskonałe jak obecnie. Warte podkreślenia jest to, że Focus zapewniał dość dobrą ochronę pasażerów podczas zderzenia bocznego pomimo braku bocznych poduszek powietrznych w standardowym wyposażeniu.

Wspomniane wyposażenie było uzależnione od rynku sprzedaży, ale standardem była poduszka powietrzna kierowcy i napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia. Opcjonalnie Ford mógł być wyposażony w cztery poduszki powietrzne – dwie przednie i dwie boczne oraz system ABS – przeciwdziałający blokowaniu się kół. Innowacją wprowadzoną przy okazji modernizacji modelu był opcjonalny układ ESP – stabilizujący auto podczas poślizgu. Innym ważnym opcjonalnym wyposażeniem wersji po liftingu były światła ksenonowe, które wyraźnie poprawiały oświetlenie drogi.

Ford Focus pierwszej generacji to także auto, które do dziś zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne, czym pozytywnie wyróżnia się wśród ówczesnych konkurentów – dzięki temu znacznie poprawiono bezpieczeństwo czynne, a kierowcy kompaktowych Fordów łatwiej unikali wypadków podczas nagłych sytuacji na drodze.

Dopracowany i jeszcze bardziej bezpieczny – Ford Focus 2003

Druga generacja to naturalna ewolucja modelu, również w kwestii bezpieczeństwa. W 2003 roku były dostępne już nowocześniejsze materiały konstrukcyjne oraz bogatsza wiedza inżynierska dotycząca projektowania konstrukcji pod względem odporności na różnego rodzaju uderzenia. O ile w pierwszej generacji skupiono się na utrzymaniu struktury nadwozia podczas wypadku, tak podczas projektowania drugiej można było to nie tylko poprawić, ale dopełnić o inne aspekty, takie jak ochrona dzieci czy pieszych.

dx6ja5q

Doskonale widać to na przykładzie prób zderzeniowych wykonywanych przez Euro NCAP. Focus drugiej generacji w identycznej próbie zderzenia czołowego z prędkością 64 km/h pokazał, że można liczyć na zachowanie nienaruszonej przestrzeni pasażerskiej – przód pochłonął całą energię uderzenia, a reszta wyszła z wypadku bez uszczerbku. Widać, że zastosowanie sztywniejszego w stosunku do pierwszej generacji szkieletu nadwozia zdało egzamin.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe, fot: Ford

Wynik próby czołowej został znacznie poprawiony także dzięki bogatszemu wyposażeniu – standardowe dwie czołowe poduszki powietrzne pozwalają zmniejszyć obrażenia u pasażerów drugiej generacji modelu. To pozwoliło uzyskać maksymalny wynik 100% w zakresie zderzenia przodem (według kryteriów oceny z 2004 roku).

dx6ja5q

W próbie bocznej ryzyko obrażeń zostało znacznie zredukowane przez boczne poduszki powietrzne i kurtyny, które dodatkowo chronią głowy pasażerów podczas uderzeń bocznych. Te pierwsze były standardem praktycznie we wszystkich wersjach, a drugie były opcjonalne – znajdziemy je w wielu egzemplarzach.

Rozwój nastąpił w zakresie bezpieczeństwa najmłodszych pasażerów – druga generacja otrzymała mocowania fotelików Isofix, na tylnej kanapie. Dodatkowo pojawiła się możliwość opcjonalnego wyłączenia poduszki powietrznej pasażera – również w trosce o najmłodszych pasażerów przewożonych z przodu.

To jednak nie wszystko, bowiem znacząco poprawiono bezpieczeństwo pieszych. Wynik testu potrącenia pieszego, przeprowadzanego przez Euro NCAP, poprawił się z 2 na 4 gwiazdki. Dopracowanie konstrukcji i nowe elementy wyposażenia poprawiły bezpieczeństwo bierne.

dx6ja5q

Drugą stroną medalu jest zapewnienie bezpieczeństwa czynnego poprzez unikanie niebezpiecznych sytuacji. Tutaj druga generacja kompaktowego Forda dołożyła istotne elementy poprawiające ochronę pasażerów. Focusa drugiej generacji można było wyposażyć w reflektory adaptacyjne, które w zależności od prędkości i skrętu przednich kół doświetlały istotne elementy drogi.
Aby kierowca nie odwracał uwagi od prowadzenia, Focusa wyposażono w system Bluetooth, który zapewniał bezprzewodową łączność z telefonem. Zadbano także o utrzymanie pozycji lidera w klasie pod względem prowadzenia – zarówno zawieszenie jak i elektro-hydrauliczny układ kierowniczy dopracowano tak, aby nowy model był jeszcze stabilniejszy podczas jazdy. Każdy egzemplarz drugiej generacji wyposażony jest w system EBD, który stabilizuje auto podczas hamowania (np. na zakręcie).

Ford Focus 2018 – bezpieczniej niż kiedykolwiek

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe, fot: Ford

Czwarta, najnowsza odmiana została zaprojektowana od podstaw. Pozwoliło to stworzyć samochód, który pełnymi garściami czerpie z najnowszych zdobyczy techniki. Przez 20 lat obecności Focusa na rynku bardzo dużo zmieniło się w kwestii materiałów wysokowytrzymałych, czy wiedzy dotyczącej projektowania bezpiecznych konstrukcji. Tak bardzo, że zmieniły się nawet testy Euro NCAP i sposób oceny bezpieczeństwa aut.

dx6ja5q

Aby kompakt Forda znów mógł otrzymać maksymalną notę pięciu gwiazdek, musiał spełnić najnowsze, surowe wytyczne tej organizacji – i znów się mu udało, co gwarantuje, że nadwozie zapewni pasażerom bezpieczeństwo nawet w największych opresjach. Komplet czołowych i bocznych poduszek powietrznych oraz kurtyny powietrzne dla pasażerów obu rzędów siedzeń pomagają w minimalizacji obrażeń. Potwierdzeniem dopracowania konstrukcji i poprawy bezpieczeństwa względem pierwszej i drugiej generacji są same zdjęcia z testu zderzeniowego – widać z jakim zapasem najnowsza konstrukcja przyjęła zderzenie z przeszkodą z prędkością 64 km/h.

Największy postęp dokonał się jednak gdzie indziej – mowa o systemach, które monitorują parametry jazdy i otoczenie samochodu i pomagają kierowcy unikać zderzeń. Bezpieczeństwo czynne jeszcze nigdy nie było tak rozwinięte jak teraz, a Focus jeszcze nigdy nie był tak naszpikowany najnowszymi dobrodziejstwami techniki – często zarezerwowanymi dotąd dla aut klasy wyższej.

Dlatego nowy Focus ostrzega kierowcę – przed wjazdem pod prąd (Wrong Way Alert), przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu (Lane Keeping Alert), przed zajechaniem drogi przy zmianie pasa ruchu (Blind Spot Information) i o ruchu poprzecznym przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca.

dx6ja5q

Dodatkowo mamy całą gamę systemów, które wspomagają kierowcę w spokojnym i bezpiecznym prowadzeniu. Mamy układ, który utrzymuje auto na środku pasa ruchu. Kierowcę odciąża inteligentny tempomat Stop & Go, który utrzymuje ustaloną odległość od poprzedzającego pojazdu, a system rozpoznający znaki wspomaga jego działanie – auto samo dostosowuje prędkość do ograniczeń. Focus ze skrzynią automatyczną może być wyposażony w Adaptive Cruise Control – tempomat adaptacyjny z funkcją automatycznego zatrzymywania i ruszania.

W krytycznych sytuacjach nowoczesny kompakt Forda wyręczy kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu. Systemy nieustannie monitorują jazdę i reagują w sytuacji zagrożenia. System Cross Traffic Alert ma możliwość aktywnego hamowania i wspomaga wyjeżdżanie tyłem z miejsca postojowego. Najważniejszym układem jest Pre-Collision Assist, który ostrzega kierowcę przed potencjalną kolizją z innymi uczestnikami ruchu – zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Jego istotnym elementem jest Active Braking, które skanuje drogę przed pojazdem i ostrzega o niebezpieczeństwach – co ważne, działa także przy większych prędkościach.

Gdy dodamy do tego system wspomagający omijanie oraz wszystkie systemy które poprawiają widoczność z miejsca kierowcy – od adaptacyjnych reflektorów Full LED, po asystenta świateł drogowych, kamerę cofania i wyświetlacz parametrów auta na przedniej szybie, to otrzymamy auto kompletne pod względem wyposażenia wspomagającego kierowcę.

Nie mogło zabraknąć jednak najważniejszego – kolejnych ulepszeń w zakresie prowadzenia. Warto pamiętać, że nowy Ford Focus ma system TVC, który poprawia stabilność w szybko przejeżdżanych łukach – układ zapobiega wyjeżdżaniu przodu pojazdu przy zbyt szybkim wejściu w zakręt.

Przez 20 lat niezmienne jest tylko jedno – Focus jest tak bezpieczny, jak tylko umożliwia to najnowsza technologia

Na przestrzeni ostatnich 20 lat motoryzacja znacznie zmieniła swoje oblicze. Zmienił je także Ford Focus, który za każdym razem czerpał z najnowszych nowinek dotyczących bezpieczeństwa, by zapewnić pasażerom najlepszą możliwą ochronę.

Śledząc rozwój konstrukcji widzimy, że każda kolejna generacja jest coraz bardziej dopracowana pod względem odporności na zderzenia, a rozwój systemów teleinformatycznych znacznie poprawia bezpieczeństwo czynne. To ostatnie najlepiej widać na przykładzie najnowszej generacji, która jest wyposażona praktycznie we wszystkie obecnie dostępne systemy bezpieczeństwa.

Postęp technologiczny widać w każdej dziedzinie – nawet na przykładzie świateł przednich, które przeszły drogę od tradycyjnych reflektorów halogenowych, przez światła ksenonowe, po pełne oświetlenie w technologii LED, modyfikujące strumień światła w zależności od warunków jazdy.

Podobnie jest z układami wspomagającymi bezpieczeństwo. Pierwszy Focus potrafi jednocześnie hamować i skręcać dzięki układowi ABS, druga generacja może korygować tor jazdy niwelując poślizgi (dzięki ESP), a najnowszy Ford Focus potrafi sam hamować, ruszać i wspomagać skręcanie - a dzięki modemowi Ford Pass Connect i mobilnej aplikacji FordPass - możemy zawsze, zdalnie sprawdzić status naszego pojazdy, nawet jeśli go komuś pożyczyliśmy.

icon info

W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj