Jak przechowywać opony po sezonie?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Prawidłowe przechowywanie opon to podstawa zachowania ich właściwości poza sezonem. Zasada ta dotyczy zarówno opon samochodowych jak i motocyklowych.

Odpowiednie składowanie ogumienia przedłuży ich żywotność i zachowa jakość. Niewskazane jest przechowywanie opon na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Uprzednio umyte i wysuszone opony letnie najlepiej magazynować w suchych, czystych i wentylowanych pomieszczeniach, np. w garażu, gdzie nie będą wystawione na bezpośrednie działanie zjawisk atmosferycznych. Ponadto w pomieszczeniu takim powinno być stosunkowo ciemno, gdyż światło, a w szczególności światło słoneczne, może prowadzić do zbytniego wysuszenia mieszanki w rezultacie pękania gumy.

Ważna jest także pozycja "leżakowania" opony zdjętej z felg. Takie ogumienie powinno być przechowywane w ustawieniu pionowym, najlepiej na specjalnym regale i regularnie obracane w celu zmiany punktu oparcia. Uchroni to boki opon przed odkształceniami, spowodowanymi jej własnym ciężarem. Opony razem z felgami zaleca się składować pod nominalnym ciśnieniem producenta w pozycji jedna na drugiej lub w pozycji wiszącej. W przypadku składowania na podłodze, warto jest podłożyć pod spód kawałek materiału lub deskę aby odizolować je od niekorzystnego oddziaływania substancji chemicznych, o które nietrudno w garażu.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

O ogumienie swoich maszyn szczególnie powinni zadbać motocykliści. Prawidłowe zimowanie opon może w znaczący sposób spowolnić proces starzenia się gumy i utraty jej właściwości trakcyjnych. W przypadku motocykli jest to szczególnie ważne z uwagi na fakt, że tu tylko dwie opony łączą maszynę z nawierzchnią drogi. Po zakończeniu sezony ogumienie należy dokładnie oczyścić, osuszyć i magazynować w zamkniętych i suchych pomieszczeniach, które izolują je od destrukcyjnego wpływu wody.

Oponom nie służą też duże wahania temperatury, dlatego w miejscu składowania powinna ona oscylować maksymalnie w granicach 10-20 st. C. Należy unikać umieszczania opon w pobliżu źródeł ciepła - grzejników, pieców czy rur centralnego ogrzewania. Mogą one spowodować nieodwracalne zmiany w cząsteczkowej strukturze ogumienia. Podobnie jak w przypadku opon samochodowych, zaleca się je oddzielić od podłoża za pomocą np. materiału lub kartonu. Ochroni to ogumienie przed niepożądanymi zanieczyszczeniami smarem lub paliwem.

Źródło: Bridgestone

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀