Prawidłowe przechowywanie opon to podstawa zachowania ich właściwości poza sezonem. Zasada ta dotyczy zarówno opon samochodowych jak i motocyklowych.
Odpowiednie składowanie ogumienia przedłuży ich żywotność i zachowa jakość. Niewskazane jest przechowywanie opon na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Uprzednio umyte i wysuszone opony letnie najlepiej magazynować w suchych, czystych i wentylowanych pomieszczeniach, np. w garażu, gdzie nie będą wystawione na bezpośrednie działanie zjawisk atmosferycznych. Ponadto w pomieszczeniu takim powinno być stosunkowo ciemno, gdyż światło, a w szczególności światło słoneczne, może prowadzić do zbytniego wysuszenia mieszanki w rezultacie pękania gumy.
Ważna jest także pozycja "leżakowania" opony zdjętej z felg. Takie ogumienie powinno być przechowywane w ustawieniu pionowym, najlepiej na specjalnym regale i regularnie obracane w celu zmiany punktu oparcia. Uchroni to boki opon przed odkształceniami, spowodowanymi jej własnym ciężarem. Opony razem z felgami zaleca się składować pod nominalnym ciśnieniem producenta w pozycji jedna na drugiej lub w pozycji wiszącej. W przypadku składowania na podłodze, warto jest podłożyć pod spód kawałek materiału lub deskę aby odizolować je od niekorzystnego oddziaływania substancji chemicznych, o które nietrudno w garażu.
O ogumienie swoich maszyn szczególnie powinni zadbać motocykliści. Prawidłowe zimowanie opon może w znaczący sposób spowolnić proces starzenia się gumy i utraty jej właściwości trakcyjnych. W przypadku motocykli jest to szczególnie ważne z uwagi na fakt, że tu tylko dwie opony łączą maszynę z nawierzchnią drogi. Po zakończeniu sezony ogumienie należy dokładnie oczyścić, osuszyć i magazynować w zamkniętych i suchych pomieszczeniach, które izolują je od destrukcyjnego wpływu wody.
Oponom nie służą też duże wahania temperatury, dlatego w miejscu składowania powinna ona oscylować maksymalnie w granicach 10-20 st. C. Należy unikać umieszczania opon w pobliżu źródeł ciepła - grzejników, pieców czy rur centralnego ogrzewania. Mogą one spowodować nieodwracalne zmiany w cząsteczkowej strukturze ogumienia. Podobnie jak w przypadku opon samochodowych, zaleca się je oddzielić od podłoża za pomocą np. materiału lub kartonu. Ochroni to ogumienie przed niepożądanymi zanieczyszczeniami smarem lub paliwem.
Źródło: Bridgestone
ll/moto.wp.pl