Jak przechowywać opony po sezonie?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Prawidłowe przechowywanie opon to podstawa zachowania ich właściwości poza sezonem. Zasada ta dotyczy zarówno opon samochodowych jak i motocyklowych.

Odpowiednie składowanie ogumienia przedłuży ich żywotność i zachowa jakość. Niewskazane jest przechowywanie opon na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Uprzednio umyte i wysuszone opony letnie najlepiej magazynować w suchych, czystych i wentylowanych pomieszczeniach, np. w garażu, gdzie nie będą wystawione na bezpośrednie działanie zjawisk atmosferycznych. Ponadto w pomieszczeniu takim powinno być stosunkowo ciemno, gdyż światło, a w szczególności światło słoneczne, może prowadzić do zbytniego wysuszenia mieszanki w rezultacie pękania gumy.

Ważna jest także pozycja "leżakowania" opony zdjętej z felg. Takie ogumienie powinno być przechowywane w ustawieniu pionowym, najlepiej na specjalnym regale i regularnie obracane w celu zmiany punktu oparcia. Uchroni to boki opon przed odkształceniami, spowodowanymi jej własnym ciężarem. Opony razem z felgami zaleca się składować pod nominalnym ciśnieniem producenta w pozycji jedna na drugiej lub w pozycji wiszącej. W przypadku składowania na podłodze, warto jest podłożyć pod spód kawałek materiału lub deskę aby odizolować je od niekorzystnego oddziaływania substancji chemicznych, o które nietrudno w garażu.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

O ogumienie swoich maszyn szczególnie powinni zadbać motocykliści. Prawidłowe zimowanie opon może w znaczący sposób spowolnić proces starzenia się gumy i utraty jej właściwości trakcyjnych. W przypadku motocykli jest to szczególnie ważne z uwagi na fakt, że tu tylko dwie opony łączą maszynę z nawierzchnią drogi. Po zakończeniu sezony ogumienie należy dokładnie oczyścić, osuszyć i magazynować w zamkniętych i suchych pomieszczeniach, które izolują je od destrukcyjnego wpływu wody.

Oponom nie służą też duże wahania temperatury, dlatego w miejscu składowania powinna ona oscylować maksymalnie w granicach 10-20 st. C. Należy unikać umieszczania opon w pobliżu źródeł ciepła - grzejników, pieców czy rur centralnego ogrzewania. Mogą one spowodować nieodwracalne zmiany w cząsteczkowej strukturze ogumienia. Podobnie jak w przypadku opon samochodowych, zaleca się je oddzielić od podłoża za pomocą np. materiału lub kartonu. Ochroni to ogumienie przed niepożądanymi zanieczyszczeniami smarem lub paliwem.

Źródło: Bridgestone

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025