Jak poprawnie założyć żarówki i ustawić światła?

Obraz
Źródło zdjęć: © WP

Pod maskami samochodów jest coraz mniej miejsca, więc w niektórych przypadkach wymiana żarówki stanowi nie lada wyzwanie. Zdarza się nawet, że kierowca musi rozmontować zderzak czy też osłonę chłodnicy.

W takim przypadku zalecana jest wizyta w serwisie, gdzie fachowcy dokonają wymiany żarówki szybko i często bezbłędnie. Jeżeli jednak kierowcy dysponują umiejętnościami i cierpliwością, a chodzi o wymianę żarówki halogenowej, nie ksenonowej, mogą podjąć się tego zadania sami. Z reguły trzeba najpierw zdjąć gumową lub plastikową osłonę, następnie wtyczkę z 3 stykami, a potem już tylko sprężynkę mocującą kołnierz żarówki. Warto zaznaczyć, że każdy model samochodu ma inaczej wygiętą sprężynkę mocującą. W celu włożenia nowej żarówki, najlepiej użyć delikatnych rękawiczek. W razie przypadkowego dotknięcia szkła żarówki, trzeba ją przetrzeć alkoholem. Najważniejsze, aby założyć żarówkę dokładnie tak, jak wskazują na to metalowe występy jej kołnierza. Należy pamiętać, że jeśli obróci się ją w inne położenie, wyregulowanie reflektora nie będzie możliwe.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ * Kierowcy często zastanawiają się, czy wymiany przepalonych żarówek należy dokonywać „parami”, aby świeciły z jednakową intensywnością. Zdaniem ekspertów, w przypadku, gdy dokonujemy wymiany żarówki konwencjonalnej, halogenowej, można wymienić jedną - zmiana intensywności światła będzie niewielka, a jego barwa będzie się jedynie nieznacznie różnić. W przypadku żarówek ksenonowych różnica w barwie może być dużo bardziej widoczna. Po montażu należy sprawdzić regulację świateł.

Obraz
© (fot. WP)

Najlepszym wyjściem jest udanie się do stacji kontroli pojazdów. Jeśli jednak kierowcy nie mają w danej chwili takiej możliwości, mogą porównać zarys światłocienia obydwu reflektorów na pionowej ścianie czy też drzwiach garażu, stawiając samochód w odległości ok. 3-5 metrów. Pozioma granica światła powinna być jednakowa dla lewego i prawego reflektora, a prawe krańce cienia uciekać w górę pod kątem 15-20 stopni. Dokładne ustawienie świateł możliwe jest jedynie przyrządem optycznym na stacji obsługi. Metoda „na ścianę” może nam tylko powiedzieć, czy założyliśmy żarówkę prawidłowo, a nie odwrotnie czy ukośnie.

Ustawienie świateł należy sprawdzać nie tylko po każdej wymianie żarówki, ale również po każdej ewentualnej naprawie blacharskiej, związanej z wymontowaniem reflektora. Milimetrowe przesunięcie zamocowania żarówki czy reflektora daje nam kilkanaście centymetrów przesunięcia granicy cienia w odległości kilku metrów, co może powodować albo niedoświetlenie drogi przed nami, albo oślepianie innych kierujących.

Źródło: ProfiAuto

Obraz

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła