Jak jeździć po dziurawej jezdni, by nie uszkodzić auta?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Grzegorz Jakubowski

Choć pogoda na przełomie listopada i grudnia jest w tym roku łagodna a nawierzchnia ulic nie jest zniszczona przez śnieg i niskie temperatury, to jezdnie w wielu miejscach Polski są pełne dziur.

Jazda po takiej nawierzchni wymaga od kierowcy sporo cierpliwości i umiejętności. Jak jeździć po dziurawej drodze, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia samochodu? Najlepiej ominąć wyrwę ale pod warunkiem, że nie narażamy w ten sposób bezpieczeństwa własnego oraz innych uczestników ruchu. Wykonywanie gwałtownych manewrów może zakończyć się tragicznie.

Gdy kierowca nie ma możliwości ominięcia dziury to powinien maksymalnie zwolnić dojeżdżając do uszkodzonej nawierzchni. Tuż przed dziurą należy zdjąć nogę z hamulca, gdyż odciąży to przód samochodu. Podczas hamowania przednie amortyzatory są ugięte i nie spełniają swojego zadania. W takiej sytuacji energia uderzenia przenosi się na zawieszenie i koła samochodu. Dobrze jest też wcisnąć sprzęgło, aby chronić przed energią uderzenia skrzynię biegów i silnik.

Na dziurę nie należy wjeżdżać ze skręconymi kołami. Ich wyprostowanie zapewni mniejsze obciążenie układu kierowniczego auta. Jeśli wyrwa jest bardzo duża to najlepiej najechać na nią każdym kołem po kolei, a nie kołami jednej osi jednocześnie. W przypadku, gdy ubytek znajduje się na zakręcie lub łuku i nie można go bezpiecznie ominąć, należy najechać kołem od wewnętrznej strony zakrętu, np. lewym kołem w lewym zakręcie. Koła od strony zewnętrznej są znacznie bardziej obciążone i gorzej zniosą nierówności.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła